Motosalon 2019 jako souboj kultur a stylů

Filip Tichý, foto: Jan Altner 1.3.2019

fotka

Na Motosalonu v pražských Letňanech jsou zastoupené opravdu všechny značky motocyklů a příslušenství, navíc její otevření přijelo podpořit také nejvíc známých osobností. Ještě vloni spolu ve stejný termín soupeřili dva pořadatelé, letos se poprvé po mnoha letech koná jen jedna opravdu velká jarní motocyklová výstava. Jaké novinky se tedy uchází o přízeň zákazníků na začátku sezóny a jaké trendy vyniknou při přímém porovnání?

Závodní okruhovky, cestovní silniční mašiny nebo terénní endura? Čtyřválce proti tříválcům, dva válce do V, paralelně vedle sebe nebo raději vystrčené do stran? Japonsko proti Číně, Amerika proti Itálii a všichni společně proti Japonsku? Tak vypadá souboj různých stylů, konstrukcí motorů a technických přístupů prezentovaných na jarní motorkářské výstavě od čtvrtka do neděle.

Itálie, kolébka módy a silných koní

Na výstavě to už tradičně nejvít sluší italskému designu, který už tradičně určuje módní trendy nejen u oblečení, ale i v designu aut a motocyklů. Sportovní značka Aprilia přivezla modely Aprilia Tuono 1100 Factory s novým semiaktivním podvozkem a nový superbike Aprilia RSV4 1100 o výkonu vyhnaném až na neuvěřitelnou hranici 217 koní. Ve stejné expozici je i Moto Guzzi, sesterská značka z koncernu Piaggio. Ta se blýskla novým cestovním endurem s označením Moto Guzzi V85 TT navazujícím na slavné modely z terénní minulosti značky. Módní retro vlna u motorek stále láká hodně zákazníků a tady se podařilo zkombinovat historické křivky a praktickou funkci nenáročného cesťáku.

Také u další italské značky Ducati sklízí nejvíc zájmu exkluzivní superbike Panigale V4. Ale i tady nakonec většina opravdových zájemců prohlíží velké cestovní enduro Ducati Mulstistrada 1260 a řadu retro laděných Scramblerů, které v posledních letech tvoří nadpoloviční většinu všech prodaných strojů této značky. Důvod je jednoduchý – lákavý design a v porovnání s ostatními modely i dostupnější cena. Mezi další italské designové lahůdky pak patří třeba MV Agusta a její limitovaná verze F4 Lewis Hamilton nebo Benelli s prvním velkoobjemovým dvouválcem 752S.

Německá preciznost a offroad

Když se posuneme blíž k našim hranicím, italskou ležérnost vystřídá strohý německý důraz na funkci a moderní technologie. Značka BMW na tiskové konferenci kromě superbiku S1000RR ukázala novou řadu dvouválců R1250 s technologií ShiftCam s proměnlivým časováním ventilů o výkonu 136 koní. Enduro GS, velký cesťák RT a roadster R pak na stánku doplnila limitovaná edice modelu NineT ve žlutočerveném provedení Dakar.

Další dvojice německy mluvích značek Husqvarna a KTM, přivezly z rakouského Mattinghoffenu hlavně dlouho očekávané cestovní enduro střední třídy KTM 790 Adventure. To by mělo k výkonu přes 100 koní nabídnout podstatně nižší hmotnost a ostřejší ovládání, než současná cestovní maxiendura s litrovými a většími motory. Sesterská značka Husqvarna pak na stejném motorovém základě předvedla retro stroj Svartpilen 701.

Amerika, objem ničím nenahradíš

Americká legenda Harley Davidson v Praze poprvé představila power cruiser pod označením FXDR 114 s dosud nejsilnějším motorem! K tomu kompletní nabídku Sportsterů, Softailů a Touringů. Hned proti ní se rozložila expozice jejího rivala, značky Indian, s novým modelem FTR 1200 S kopírujícím styl flat-trackových závodů. I nadále ale platí, že americký zákazník očekává především pořádný zdvihový objem, osmistovka je minimum, dvanástistovka střední objem, a osmnáctistovka důstojný vrchol.

Japonsko proti všem

Velká japonská čtyřka už tradičně láká na moderní konstrukci a dobrý poměr ceny a výkonu. Největší expozice tradičně patří největší značce po stránce celkových prodejů – značka Honda přivezla do Prahy novou sportovní CBR650R, streetfighter CB650R a novou řadu pětistovek. Hlavním tahákem Yamahy je očekávané dvouválcové enduro Ténéré 700 (která v rámci výstavy prozradila i ceni, startuje na 249 900 Kč), ale houfy návštěvníků jsou natěsnané i u tříkolového cestovního motocyklu Yamaha Niken 900.

Další japonská značka Kawasaki představila své cestovní modely Versys, ale i novou verzi retro model W800. Zajímavá je i návštěva značky Suzuki, překvapivě i zde je v ghlavní roli retro model - moderní následník ikonického motocyklu z počátku osmdesátých let minulého století, Suzuki GSX1100S Katana.

Britské impériem

Anglický přístup tradičně reprezentuje Triumph s novým přírůstkem Scrambler 1200 XC a Scrambler 1200 XE, k tomu kompletní nabídku klasických a cestovních strojů, chybí mu už jen jen superbiky. Na český trh se vrací i další ostrovní klasika Norton s exkluzivními stroji. Ovšem na paty mu šlape další značka s britskými kořeny, indický Royal Enfield. Ten v Praze představil nové dvouválcové modely Interceptor INT 650 TWIN a Continental GT 650 TWIN s moderní technikou, ale také poloviční cenovkou než výše zmíněné britské značky.

Čtyřkolky

Jednička na českém trhu, značka Journeyman dovážející stroje koncernu CF Moto, kromě dospělých motocyklů NK450 a MT650 předvedla hlavně velký pracovní ATV stroj CF Moto Gladiator X1000V, kterým zdařile konkuruje zavedeným americkým značkám Polaris, ArkticCat a CanAm.

Skútry

Skútry jsou zaměřené hlavně na městský provoz a jako takové se pro ně výborně hodí elektrický pohon. Nejslavnější skútrová značka na světě, italská Vespa, do tuzemska přivezla model Elettrica, jako protiváhu také model Vespa GTS 300 s nejsilnějším motorem v historii a nový model městské tříkolky Piaggio MP3 300.

Na elektro vlně se veze i retro skútr Čezeta 506, pokračovatel legendárního „prasete“ z 50. let. Z dalších ryze skútrových značek stojí za to vypíchnout třeba tchaj-wanský SYM a nové stopětadvacítky Jet 14 nebo Symphony ST 125. Skútry jsou doménou také francouzské značky Peugeot, které zde představila Pulsion a novou kategorii Urban GT.

Doplňky, služby a příslušenství

Velkou část návštěvníků lákají i výhodné nákupy přileb, oblečení a doplňků. Srdce vlastence zaplesá nad expozicí PSí Hubík, výrobce závodních motocykových kombinéz a motocyklového oblečení, který dokáže úspěšně konkurovat obřím nadnárodním značkám. Stále sílícím fenoménem je i nástup airbagových vest a bund, které už nejsou jen doménou závodníků.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.