První svezení na silničních novinkách od KTM

Matěj Oliva, Jan Altner 2.5.2011

fotka

Stalo se tradicí, že flotila oranžových strojů zakotví každé jaro na pár dní v Bělé pod Bezdězem, aby se ukázala novinářům a zájemcům v rámci testovacího dne a KTM festivalu. V areálu nechybí supermotárdový okruh, no a silničky v okolí také stojí za to.

KTM 990 Supermoto – T ABS

Letošní novinky od oranžových se nesou především v duchu inovací. SMT se stalo doslova bestsellerem značky KTM a není divu. Spojuje dokonalou ovladatelnost a hravost supermota s cestovními ambicemi. To dělá z esemtéčka dokonale univerzální motorku, přesto novince od KTM byla občas vyčítána absence systému ABS. Továrna se bránila jednoduchým vysvětlením, neměla připravený dost dobrý protiblokovací systém pro aplikaci do silniční motorky a než by do supermota daly nějaký polotovar, počkali raději na dokončení vývoje. ABS zatím bylo pouze v modelu Adventure, kde jsou ale díky velkému a úzkému přednímu kolu zcela jiné podmínky.

ABS ale není jedinou novinkou. SMT se dočkalo i malého faceliftu, který udělal pření část motorky elegantnější, zmizely předěly mezi plasty a ubyla trocha agresivity. O pohon se stará stejný dvouválec s označením LC8 o výkonu dostatečných 115 koní. Sedlo je akorát vysoko a jezdec má na KTM příjemnou uvolněnou pozici. Ta je dostatečně sportovní pro dobrou kontrolu stroje, ale zároveň není nepříjemná na dlouhých cestách.

Motor hned po rozjezdu projevuje svůj sportovní charakter. Stačí necitlivě otočit plynovou rukojetí a přední kolo letí vzhůru. Dávkovatelnost litrového dvouválce je dobrá, ale je třeba si dávat pozor na práci s plynem, přeci jen V-twin dokáže jezdce potrestat. Teď ale k tomu nejdůležitějšímu – ABS. Z počátku jsem si myslel, že jsem ho při startu omylem vypnul. U některých motorek zasahuje systém ABS při každém prudším brzdění, u KTM to ale rozhodně neplatí. Radiálně usazené brzdiče Brembo mají ostrý nástup a o jejich účinku není třeba pochybovat. Přesto ABS zareaguje až v opravdu krizové situaci. Zkoušel jsem motorku dostat na hranu jak na suchu, tak i na vodě a v obou případech systém reagoval výborně a nechal motorku stabilně zastavit. Dlouhý vývoj ABS tedy přinesl své ovoce.

KTM 690 Duke R

Duke R není letošní novinkou, ale opakování je matkou moudrosti, takže si pojďme něco říct o téhle neskutečně zábavné a univerzální motorce. O pohon se stará bezmála sedmdesátikoňový jednoválec plněný vstřikováním. Motorka má hodně atraktivní radikální design, který v základních rysech připomíná předchozí generaci Duke II 640. V sedle se jezdec cítí jako v sedačce pohodlnějšího supermota. Plocha pro sezení je celkem příjemná a není problém v ní trávit i delší dobu, spolujezdec už je na tom bohužel hůř.

Motor má dost agresivní projev a Duka dokáže bleskově vystřelit z každé zatáčky. Podvozek je výborně naladěný a nese samozřejmě značku WP. Dokáže pobrat i větší nerovnosti, ale zároveň je pevný v rychlých i utažených zatáčkách. Samostatnou kapitolou jsou brzdy. Předek brzdí radiální čtyřpístek s pouze jedním kotoučem. I ten ale bohatě stačí k velice efektivnímu zpomalení a není problém na každé červené zastavit na předním, stejně jako z ní odjet po zadním. Tomu napomáhá radiálně uchycená spojková pumpa s jemným chodem. Tolik krátké představení Duka, testu se doufejme dočkáme během sezony.

KTM 1190 RC8-R

Hodnocení téhle motorky se nepíše snadno, protože jen těžko bych hledal, co by se dalo vytknout. Nová RC8 se liší jen málo od loňského modelu, který jsem měl možnost testovat loni v rámci KTM TNT akce na Sachsenringu a musím konstatovat, že to byl veliký zážitek a čirá radost. Přibylo nám pár koní, byl trochu pozměněn výfuk, a jak už to bývá – lehce se změnilo barevné provedení. Po okreskách okolo Bezdězu nebylo sice možné zajet s motorkou na krev a dostávat z ní maximum, ale o to v tomto případě ani nešlo. Svezení opravdu stálo za to. Tahle motorka vyžaduje dostatek zkušeností a zdravá agresivita i sportovní ambice z ní čiší.

O RC8 toho bylo napsáno už mnoho a já mohu jen potvrdit to, že motor funguje velice dobře už od spodních otáček, podvozek výborně poslouchá a dost vám toho odpustí. Pochválit musím i brzdy a to nejen jejich účinnost, ale i dávkování a výdrž, protože i při opakovaném a delším brzdění se chovaly konstantně a „neunavily“ se. Pochválit musím i použité materiály a zpracování. Nezbývá než doufat, že budu mít šanci zopakovat si i letos účast na KTM TNT, protože RC8 je na okruhu jako ryba ve vodě. To samé mohu doporučit i vám, protože v rámci této akce se můžete svézt na okruhu nejen na své motorce, ale můžete i otestovat několik KTM strojů, kterých na každou z těchto akcí KTM přiveze. Jedna ze zastávek proběhne i v ČR a to 31. srpna v Brně a je to jedna ze zastávek, které nejsou ještě vyprodány. Bližší informace i možnost registrace naleznete na www stránkách KTM.

KTM Adventure 990 Dakar Edition

Ani u téhle motorky jsme se letos od KTM nedočkali žádných velkých změn. Přesto si myslím, že je to jedna z nejlepších a nejvšestrannějších motorek současnosti. Tahle motorka je ve své kategorii zkrátka měřítkem pro ostatní. Když jsem devětsetdevadesátku uviděl před lety poprvé – musel jsem si na její design chvilku zvykat. Líbily se mi zadní partie, ale předek mi připadal jak z jiného světa. Lišit se od konkurence se v KTM zkrátka nebojí a jdou svou cestou. Za ty roky si vysloužily mezi konkurencí ostruhy a respekt. Velký Adventure má na úspěchu téhle rakouské firmy nemalou zásluhu. Na co jsem si zvykat nikdy nemusel, to jsou její jízdní vlastnosti tohoto stroje.

Devětsetdevadesátka je velice hravá a dokáže mě stále dokola bavit - a je úplně jedno, jestli v terénu nebo na silnici. Neznám podobnou motorku, s kterou bych se mohl nejen přesouvat svižně a pohodlně na dlouhé vzdálenosti, ale mohl bych s ní i sjet ze silnice do opravdového terénu a přitom bych se nemusel bát jak motorka dopadne pokud s ní někde na louce upadnu. Pro tuhle motorku mám zkrátka slabost. Měřím 175 cm a když jsem volil mezi klasickým Advenurem 990 a Advenurem 990 R, měl jsem velké dilema. Erko mi bylo sice bližší, nicméně díky své výšce jsem si na něm připadal jako baleťák. Obzvlášť pokud jsem zastavil někde v nerovném terénu, ztrácel jsem jistotu a stabilitu. A právě pro mě a podobné jezdce připravilo KTM pro letošní sezónu model 990 Adventure Dakar. Tahle motorka se neliší pouze barevným provedením, kterým si KTM připomíná své úspěchy z Dakaru, ale to nejpodstatnější je, že i při nižších zdvizích si můžete dopřát Erkový motor. Proti A990R i na Dakaru najdete ABS, které se chová velmi dobře na mokru, ale v terénu je spíše k zlosti – nicméně na rozdíl od některých konkurenčních strojů vám nic nebrání v jeho vypnutí.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.