První svezení na Hondě CB650R a CBR650R

Autor: M. Masničák, Foto: Honda 7.4.2019 zdroj: Svet Motocyklov

fotka

Největší světový výrobce motocyklů letos vstupuje do mimořádně nabitého segmentu naháčů střední třídy s novinkou CB650R, která doplnila ucelenou řadu modelů Honda ve stylu Neo Sports Café. Vysokootáčkový čtyřválec, lehký ocelový rám a prémiová výbava tvoří základ i kapotované verze CBR650R, která v sobě spojuje zážitek ze sportovní jízdy s praktickým využitím. Obě novinky jsme mohli prohnat po úžasných cestách jižního Španělska.

Zatímco u nás koncem ledna vládla paní Zima a teploty klesaly hluboko pod bod mrazu, díky pozvání Honda Motor Europe Limited jsem si mohl alespoň na pár dní odskočit na jih Španělska. Cílem cesty bylo testování nových modelů Honda poháněných řadovými čtyřválci o objemu 650 kubíků. Loni rozšířilo nabídku značky Honda trio atraktivních naháčů, jejichž společným znakem se stal minimalistický design s nádechem stylu retro, označený jako Neo Sports Café. Střední kategorie však zůstala neobsazená a tak tuto mezeru přichází zaplnit nový model CB650R. Po skončení éry legendárního Hornetu jsme si museli chvíli počkat na sexy naháčů Honda, ale to čekání se vyplatilo.

Mně se lichoběžníkový tvar motorky, z níž vyčnívá jen krátká podsedlovka a kulatý reflektor, velmi líbí. Samozřejmě osvětlení je tvořeno kompletně LED diodami. Zapomeňte na divokou grafiku, která zdobila boční kryty nádrže Streetfighter CB650F, ze kterého novinka vychází. Nahradily je elegantně tvarované plasty s imitací hliníku. Punc exkluzivity motorce dodává i povrchová úprava na discích kol a vekách na motoru v "mosazném" odstínu. Vývojáři si dali záležet i na vzhledu řadového čtyřválce, který tvoří hlavní designový prvek. Vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály se jim podařilo "uklidit" vše, co by rušilo pohled na precizní tvarované odlitky. Pěkným detailem je i výfukové potrubí svedeny na pravou stranu, inspirované legendární CB400F ze 70. let.

Motor

Motor zůstává na očích iu kapotované verze CBR650R, která si bere za vzor top model Honda Fireblade. Ta podobnost je prostě úžasná. Hlavně při pohledu zepředu ani znalec hned nepozná, zda se blíží litrový superbike nebo sportovní 650-ka. U obou najdeme identickou dvojici úzkých LED světel, pod kterými ústí nasávací otvory. Na sportovní schopnosti, které si můžete vychutnat v běžném provozu, odkazuje i změna v označení, když "F" u předchozího modelu, bylo nahrazeno písmenem "R". Honda je pověstná i kvalitou dílenského zpracování a nic na tom nemění ani fakt, že nové 650-ky se vyrábějí v Thajsku.

Dvojčata postavené na stejnou základě Ačkoliv první dojem je velmi důležitý, design není jediné, co dělá nové 650-ky tak výjimečné. Pokud milujete rev řadového čtyřválce těsně před omezovačem, dvě novinky Honda zůstávají jedinou volbou ve střední třídě. Dnes se konkurence ve střední objemové třídě přeorientovala na dvouválce. Podle mě ale Japonci vždy věděli vyrábět nejlepší čtyřválce. Stačí si připomenout takové mezníky ve vývoji, jako byla Kawasaki Z1 nebo legendární Honda CB 750 Four.

Nový motor se vyznačuje velmi kultivovaným chodem s lineárním nástupem točivého momentu v širokém rozsahu pracovních otáček. Své maximum 64 Nm přitom dosahuje již při 8.500 ot./min., Což je o 2.000 otáček dříve než u modelu Hornet. Na posílení středního pásma se podepsal řadu menších úprav, jako je zvýšení kompresního poměru na 11,6: 1, revize časování, nový tvar pístů, zda použití iridiovou svíček. Výkon řadového čtyřválce, který svůj vrchol dosahuje o 1000 otáček výše, narostl na 97 koňů. Přispěly k tomu i nové přívody vzduchu po stranách nádrže, které navíc vydávají charakteristický hrdelní zvuk. Na otázku, proč motor nemá více než sto koní, máme jednoduchá odpověď. Pokud chce výrobce nabídnout svůj model držitelem řidičských oprávnění A2, nesmí snížit výkon více než o polovinu. Když má kategorie A2 limit 47 k, pak maximální výkon nesmí přesáhnout 97 k. U čtyřválce jsou v sacím potrubí použité hrdla se zmenšenými otvory.

V Hondě zapracovali i na vylepšení jízdních vlastností. Neutrální chování podvozku má na starosti dvojitý páteřový rám svařený z ocelových profilů. Vývojáři se pohráli s jeho tuhostí, aby řidiči poskytl ještě lepší zpětnou vazbu. Podařilo se to použitím lisovaných dílů v místě uchycení mohutné kyvné vidlice, namísto kovaných, díky čemuž je o 1,9 kg lehčí. Celkově se podařilo snížit hmotnost o 6 kg, což ve výsledku znamená nárůst poměru výkonu a hmotnosti o 8%. V Hondě vyslechli připomínky zákazníků a obě novinky dostali obrácenou teleskopickou vidlici Showa SFF s průměrem 41 mm a radiální uchycené čtyřpístkové třmeny Nissin. Kromě systému ABS je součástí výbavy vyspělá kontroly trakce HSTC. Za příplatek mohou mít nové 650-ky rychlořazení.

Za řídítky

Konečně je tu den, na který jsem se těšil, neboť po delší zimní přestávce si mohu opět vychutnat ten úžasný pocit volnosti, pro který tak rád jezdím na motorkách. Radost mi nemohou pokazit ani nižší teploty, které přes den nepřesáhly 9 ° C. Na seznámení s novinkami organizátoři připravili dvě úžasné trasy plné zatáček v délce více než sto kilometrů. Naše skupina si bere nejdříve přitažlivé naháče CB650R. Ze čtyř barevných kombinací mi přidělili asi tu nejkrásnější, s matnou modrou metalízou. Dalším příjemným překvapením je aktivní sportovní posed, který jak jsem později zjistil, neunaví ani při delší jízdě. I když jsou široké kuželové řídítka posunuté níže a o 13 mm dopředu, zatímco stoupačky jsou posunuty výše a dozadu, cítím se docela komfortně. Určitě k tomu přispívá i příjemně čalouněné a dostatečně prostorné sedadlo. S výškou 810 mm sice nepatří mezi nejnižší, ale tím, že je vpředu zúžené, bezpečně došlápnout na zem i jezdci nižší postavy.

Podobně jako další motocykly Honda, i nová CB650R má tu skvělou vlastnost, že vám hned padne do ruky, aniž byste si na ni museli zvykat. Všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde jejich intuitivní hledáte. Jedině s přehazováním klaksonu a směrovek mívám zpočátku problém a tak si občas zatroubil, i když to nepotřebuji. Při pomalém tempu v uličkách letoviska Mojacar je cítit, že vývojáři si dali záležet na vyladění motoru. Jemná, ničím nerušená odezva na pohyb pravého zápěstí je to, co většina z nás očekává od čtyřválce. Potvrdily se i prohlášení o posíleném středním pásmu, když v běžném provozu nejčastěji využívám rozsah od 4 do 6 tisíc otáček. S využitím krátce odstupňované převodovky lze snadno udržovat i svižnější tempo aniž byste si museli velmi hlídat otáčky. Na to, abyste zvládli jízdu s novou 650-kou, nepotřebujete ani velké zkušenosti.

Lehkost a přesnost, s jakou se dá vodit po cestách protkána ostrými zatáčkami, budí velkou důvěru. Kromě dobře vyváženého podvozku k tomu přispívá i centralizace hmoty, když přímo v těžišti je kompaktní čtyřválec, pod kterým je poskládaná výfuková soustava. S optimální naladěným odpružením se poměrně lehká motorka správa celkem stabilně i při rychlostech nad 160 km / h. Vzhledem k absenci jakékoliv ochrany před náporem větru však jízda za touto hranicí již mnoho radosti nepřináší.

Jak na trati Tourist Trophy

Po polední přestávce měníme naháč za sportovní model CBR650R. Už samotný pohled na pěkně seřazeny stroje se zářivě červeným lakem na kapotách dokáže rozbušit srdce motorkáře. Klobouk dolů před prací mladého japonského designéra. Můžeme se přesvědčit io úžasné podobě s top modelem značky, protože vůdce naší skupiny jezdí na superbiku Fireblade. Není to nikdo jiný než dvojnásobný vítěz závodu Tourist Trophy a velmi zábavný chlapík Steve Plater. Držet s ním tempo, když teplota v horách nepřekročí 3 ° C, vyžaduje trochu kuráže. Pomáhá mi i bojovnější pozice, při které jsem více předkloněn.

Při pomalé jízdě, nebo brzdění sice pociťuji větší tlak na zápěstí, ale takto lépe cítím, co se děje s předním kolem. I přístrojový panel inspirovaný modelem CB1000R mám více v zorném poli jako u naháče, což usnadňuje odečítání údajů. Jak se tempo zrychluje, oceňuji lepší ochranu před náporem větru. Stačí delší rovinka a tachometr se snadno přehoupne přes dvoustovku. Všechny testované motocykly jsou vybaveny příplatkovým Quickshifter, se kterým mohu řadit pod plynem jeden kvalt za druhým, bez použití spojky. Směrem dolů už tak snadno nezapadají, proto nejnižší převody raději řadím s meziplynem. Zablokování zadního kola brání i antihopingová spojka.

Zatímco naháč má standardně montované pneumatiky Metzeler Roadtec 01, CBR-ka dostala Dunlop D214 Sportmax, které v tomto chladném počasí vzbuzují více důvěry. Spolehnout se mohu i na čtyřpístkové brzdové třmeny Nissin, které se dokáží s chutí zakousnout do plovoucích kotoučů průměru 310 mm. Dvoukanálový systém ABS přitom nastupuje až v poslední chvíli.

Verdikt

Pokud hledáte všestrannou motorku na každý den, se kterou si můžete užít spoustu zábavy, pak by nová CB650R měla patřit do úzkého výběru. Vypadá to tak, že s tímto sexy naháčem střední třídy má Honda všechny trumfy v rukou. Jednotlivé díly této skládanky totiž do sebe krásně zapadají. Za přijatelnou cenu dostanete výborně vyladěný čtyřválec s přesnou převodovkou a snadno ovladatelný podvozek vybaven kvalitními komponenty. Na slušné úrovni je i základní elektronická výbava, která může být za příplatek doplněna o dobře fungující Quickshifter.

Sportovní verze CBR650R útočí na city zákazníků, kterým učarovaly kapotované motorky, ale dosahování skvělých časů na závodním okruhu nepotřebují k životu. Mnohem raději si vychutnají svižnou jízdu po horských silnicích plných zatáček. Tato kategorie sice není tak preferována, ale motocykly s označením "CBR" mohou navázat na svou bohatou historii. Když k tomu připočteme velmi přitažlivý design kapotáže, která lépe chrání před náporem větru, ale hlavně její zábavný charakter, věřím, že osloví mnoho začínající i zkušenější jezdce.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.