BMW C400GT, za ty prachy?

Marek Hrodek, foto: Jan Altner 30.6.2019

fotka

První dojem při vyzvednutí GTčka pro mne osobně není moc pozitivní. Marně hledám nějakou designovou souvislost s cesťáky či sportovními motocykly BMW. Celá přední část na mě působí tak jako když někdo přede mnou nedobrzdil u nějaké závory a předek mezi světly a blatníkem je vražený dovnitř kapot. Nepomáhá tomu ani zvláštní plexi, které trčí na přístrojovým displejem s hodně zahnutou odtrhovou hranou a u zadní strany naprosto pekelná lopata jako kryt už tak dost vystouplého výfuku.

Když se ale zapne startovací tlačítko (místo klíčku, který máte v kapse) pod řídítky rozsvítí se naprosto úchvatná zadní lampa a vykouzlí mi na tváři úsměv. A když to obejdu zas dopředu ani přední LED světlo nevypadá úplně špatně a spíš se mi líbí víc než méně. Sedlo vypadá pohodlně už od pohledu jak u řidiče, kde bych ho klidně označil za „sofa“ kdyby bylo měkčí, ale je tuhé a naprosto neklouže. Linky prostředního tunelu se táhnou až na konec stroje a opticky ho ještě prodlužují i když je dlouhý opravdu dost. Hrany a prolisy tomu určitě dávají slušný drive, ale i tak mi opticky přijde stroj na délku vůči šířce/výšce až moc dlouhý. Je pravda, že znak BMW na bocích upoutá pozornost, i když stroj stojí na parkingu a spousta lidí ho obchází.

Technicky jde u BMW o krok, který tak úplně nový není, ale typické to pro značku také není. Jde o trubkový svařenec, který má v útrobách 350ccm jednoválec s výkonem 25Kw. Podvozek zastupuje vpředu standardní teleskopická vidlice a zadní dvě pružiny s nastavitelným předpětím pružin. Nu a pak je tu spousta kapot a to vše dává hodnotu 212kg. Což teda na třistapadesátkový jednobuch není málo. Ale na druhou stranu v této „váhové“ kategorii to nevybočuje ze standardu.

Co musím vyzdvihnout, je precizní zpracování všeho, kam šťouravé oko mrkne, a nenechavé prsty ohmatají. Plasty mají přesné mezery, vše zapadá na cvaknutí. Slícování pohyblivých částí perfektní. Obšité sedlo a materiál naprosto bez vad. Ovladače jak na „velkém“ BMW. Padne to do ruky na první dobrou. Taky chválím ergonomii posazu, pro mne perfektní. A musím zdůraznit plnohodnotnou možnost si dát nohy do základních dvou poloh, předem vylisovaných kapot. To je obrovské plus. Skrčit nebo natáhnout, oboje je výborné a přirozené, žádné kroucení nebo zalamování.

Takže jdeme ke startu. Stačí klíček v dosahu a můžete aktivovat tlačítkem pod středem řídítek. Pak už jen zmačknout startér a rozsvítí se velký LCD před řidičem, kde svítí obrovská nula a drobným písmem okolo jsou další údaje. V okrajích displeje. Intuitivně stisknu tlačítko MENU a začnu listovat informacemi (menu + otočný ovladač), co o sobě stroj nabízí. Zde jednu poznámku, když si nastavím jednu volbu, jak chci informace vidět, nedaří se toto nastavení nijak fixovat a po dalším startu si to musím volit znovu, což je teda otrava. Sice na tři až pět kliknutí, ale není to, co bych si u třídy GT představoval. Ano má to možnost spojení s telefonem a po stažení aplikace s mapovými podklady od BMW i navigace, co se zobrazuje přímo na displeji. Také lze u spárovaného telefonu přes toto řešení vidět, kdo volá a další drobnosti, jako listovat případným playlistem a přehrávat hudbu, což je tedy za mne to poslední co bych si na motorce pouštěl. Ale ta možnost tu je.

Motor zavrčí, a i drobný vrknutí do plynu se hned přes variátor přenáší na kola. Odezva je opravdu rychlá. Stádo 34 koníků „zadupe“ a s nečekanou silou GTčko vystřelí z místa. Na takový papírový výkon je to opravdu překvapení. Tady je to znovu na pochválení a po zažití co stroj chce a co je moc se spotřeba ustálí na 3,5L/100km. Naprosto perfektní je pocit z jízdy, pokud máte hladkou a rovnou cestu. GTčko nepadá do zatáčky, ale lehce se sklápí. Drží stopu až na hranici adheze pneumatik, kdy jsem se dostával na jejich hranu a vždy mi jako první začal „utíkat“ předek. Ale stačí náklon zmírnit nebo polevit na rychlosti a opět se vrátí jistota. Přišlo mi to až jako na klasickém motocyklu a ne na skútru, kterému chybí střed rámu, kde ke zkrutu dochází. Pevné a opravdu dobré.

Pohodlné přesuny po městě nebo mimo město do cca 90tky je vesměs v pořádku. Bohužel pokud cestujete po středočeských silnicích, máte problém. Naladění podvozku s tím nějak vůbec nepočítá. Při zhoupnutí na vlnách vybržděných nebo vyjetých to ještě nějak lze zkousnout, ale to to drncání na dírách a výmolech mi k GT vůbec nepasuje. Ani předek (110mm) ani zadek (112mm) nejsou schopny odfiltrovat nekvalitní povrch a dochází k ránám, kdy předek přenese úder až do řídítek a zadek nekompromisně nadhodí řidiče, pokud nemá aspoň 120kg. A to jsem jezdil na nejměkčí nastavení pružin. Zadní tlumení se paradoxně zlepšilo až s osazení spolujezdcem, kdy se stroj začal na zadních pružinách pohupovat. Předku nepomohlo nic. Pouze kvalitní vozovka. Pak podvozek funguje dobře. Ale to si myslím je málo a hlavně škoda. Ta tvrdost je u GT třídy kam se chce stroj řadit úplně zbytečná.

Brzdy a jejich fungování hodnotím jako bezproblémové a nenašel za mne žádnou slabinu nebo nectnost. Nástup je hutný a brzdící účinek slušný. Při jemné korekci třeba jen jednou páčkou brzdy je to také v pořádku, ale v podstatě na drobné korekce rychlosti stačí ubrat plyn. O další zpomalení se postará variátorový převod. Ten možná drží až moc dlouho a rozepne až těsně před zastavením, takže nelze s klesnutím otáček počítat s nějakým „doplachtěním“ jako by na neutrál třeba do křižovatky nebo do garáže.

Dalším problémovým místem pro mne je plexi, které již od 70tky tak víří a točí proud vzduchu, že mi naskočily žíly na krku od tlaku, který tento vzdušný proud vytváří při tlaku na helmu vpřed. Po 30 km na dálnici (130—140) už jsem musel rukou tlačit helmu vzad za bradu, protože mě krční svaly signalizovaly křeč. Ani výměna za otevřenou helmu toto nezlepšila a jen posunula start tohoto nepříjemného efektu někam k 90tce. Nad stovku je to již vyloženě nepříjemné a to jsem zkoušel všemožně měnit polohu jak řidiče tak plexi. Podle mne to dělá ta zahnutá vrchní hrana, která tam nemá co dělat.

Po zastavení a pokusech nacpat pár věcí pod sedlo jsem byl docela zklamán tím, že do přední části se vejde jen otevřená přilba a to jen menších rozměrů bez předního plexi a do zadní části se vejde i větší integrálka, ale musíte použít systém flex-case, kterým po aktivaci přepínače, variabilní dno klesne nad zadní kolo a můžete helmu pod sedlo uschovat. Bohužel se s takto uloženou helmou nebo předmětem nelze rozjet, brání v tom elektronická blokace a stroj nejde nastartovat. Musíte předmět či helmu vyjmout a systém zdvihnout do vysoké polohy. Tím pádem máte na další přepravované předměty smůlu, nebo si musíte pořídit zadní kufr.

No a pak jsem se podíval do ceníku a spadla mi brada. Cena testovaného stroje je 240 tisíc? Když třeba stejně výkonný X-Max 400 s osvědčenou historií je za 180 a i etalon této cestovní třídy Burgman 400 je pod dvě stě? BMW je nevšední, to ano, a s označením GT, kde je plno moderních technologii a vychytávek a serepetiček pro specifické uživatele, i kvalita je zde jasně daná. Ale funkčnost podvozku a plexi pro mě jedny z důležitých věcí, třídě GT neodpovídají. Možná to zájemci o BMW vidí jinak a jsou ochotní to akceptovat, ale to bude asi na nich.

Plusy

+ Překvapivě silný a pružný motor

+ Posaz, ergonomie, ovládací prvky

+ Jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu

Mínusy

- Kvalita jízdy na horších silnicích

- Funce a tvar plexi

- Přehnaná cenovka

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.