Nová Honda CRF1100L Africa Twin má 101 koní a o 5 kilo míň

Filip Tichý, foto: Honda 24.9.2019

fotka

Nová „Afrika“ posílila, shodila slušných 5 kilo váhy a dostala elektroniku a výbavu hodnou špičky této kategorie. Co se ale nejvíc změnilo, je její pozice na trhu, respektive nabídka konkurence útočící z obou stran – od lehčích endur střední třídy i výkonnějších cestovních maxiendur. Jak si Afrika povede v novém provedení a současné situaci na trhu?

Když před pěti lety Honda ukázala novou litrovou Afriku, spousta dobrodruhů zajásala a rovnou zamířila do banky vybrat zálohu. Před pěti lety totiž v oblasti cestovních endur vrcholily závody v honbě za výkonem a mezi „normální“ výkony už patřila čísla od 120 do 160 koní, bez ohledu na hmotnost ke čtvrt tuny. I proto řada lidí zaplesala nad rozumnou motorkou s dlouhými zdvihy, rozumným výkonem a únosnou cenou a Afrika se prodávala jako housky na krámě.

Ale doba jde dál a na scénu se agresivně tlačí sedmi a osmistovky v podobě nové Tenere, 850GS či 790 Adventure, které dokážou bodovat nižší hmotností. Dlouhé zdvihy a lákavé vlastnosti v terénu už nestačí, Afrika dnes musí zaujmout zájemce i větším elánem na silnici, kde proti cendurům typu GS výkonově zaostávala. A to by se jí novinkou 2020 mohlo podařit, mimo jiné díky překonání magické hranice stovky koní a hlavně nárůstem výkonu na 105 koní. Zatímco přechozí model byl perfektní v terénu a na silnici pro řadu jezdců postrádal fun-factor, nová Afrika by vylepšením poměru výkonu a hmotnosti mohla zabodovat i na asfaltu.

Africa Twin a její sestra ‘Adventure Sports’ si nechávají hlavní designové rysy, ale dostaly upravené kapoty, rám, kyvku a přepracovaný řadový dvouválec o objemu 1084 cm3 (dosud 998 cm3), který plní emisní normu Euro 5. Nová elektronika používá šestiosý snímač setrvačných sil, který předává potřebná data elektronicky řízené škrticí klapce, systému nastavitelné kontroly trakce (HSTC), a také novým systémům včetně tempomatu, systému ABS umožňujícímu brzdění v zatáčkách, systému pro zamezení zvedání předního a zadního kola, či upozornění na nouzové brzdění. K dispozici je šest jízdních režimů: čtyři s přednastavenými úrovněmi výkonu, brzdění motorem, či charakteristiky ABS pro různé jízdní scénáře: Tour, Urban, Gravel a Off-road; dva uživatelské režimy User jezdci umožňují nastavit své vlastní preferované kombinace těchto parametrů.

Honda CRF1100L Africa Twin je standardně vybavena 6,5” dotykovým TFT multifunkčním informačním displejem, který si může jezdec nastavit podle svých preferencí. Dotykový TFT displej je navíc kompatibilní s technologií Apple Carplay®, což jezdci umožňuje zobrazovat data z navigace, přijímat hovory, zprávy a poslouchat hudbu prostřednictvím aplikací v jejich telefonu.

CRF1100L Africa Twin

Vzhledem k důrazu na ještě lepší schopnosti v terénu byla nová CRF1100L Africa Twin zeštíhlena a opatřena výraznou kapotáží ve stylu rallye strojů, štíhlejší palivovou nádrží a o 40 mm užším sedlem, které je výškově nastavitelné na 850 mm nebo 870 mm. Nízký štítek umožňuje jezdci volný pohyb vpřed a vzad, a to vsedě i vstoje; k ostřejšímu vzhledu a mimo jiné i ke snížení hmotnosti o celkem 4 kg přispívají kompaktní chrániče rukou a chránič olejové vany. Novou úroveň dynamiky zajišťuje 10 % nárůst poměru výkonu a hmotnosti.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

Model CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, jenž nyní sdílí stejný druh se standardní verzí, přichází plně vybaven na dlouhé cesty. Větší 24,8litrová palivová nádrž umožňující dojezd přes 500 km, širší přední kapotáž, plexi štít nastavitelný v pěti stupních, standardně dodávané vyhřívané rukojeti nebo nabíjecí zásuvka přinášejí vysoký komfort a praktičnost. Další technologická vylepšení zaměřená na jezdce zahrnují nová třístupňová světla pro přisvěcování do zatáček, která rozšiřují světelný kužel v závislosti na náklonu stroje - a volitelné odpružení Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (EERA).

Volitelné odpružení Showa ERA

Díky propojení se čtyřmi přednastavenými jízdními režimy a možnosti vlastních nastavení ve dvou režimech User disponuje systém Showa EERA třemi nastaveními předpětí zadního tlumiče a díky propojení šestiosého snímače setrvačných sil IMU a dvouplášťového ventilu v přední vidlici zajišťuje dokonalou odezvu odpružení bez ohledu na terén.

Dvouspojková převodovka DCT

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009, společnost Honda v Evropě prodala přes 100 000 motocyklů vybavených touto technologií, která dodnes zůstává v motocyklovém světě unikátní. Toto řešení volí přibližně polovina všech majitelů, kteří si model Africa Twin pořídí. Systém se za poslední dekádu neustále vyvíjel. U nového modelu Africa Twin je převodovka DCT díky jednotce IMU vybavena funkcí detekce zatáček, což jí umožňuje ještě přirozenější řazení v režimech D i S.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.