Nové crashtesty a bezpečnější helmy od 2021

motodenik.cz 20.7.2020

fotka

Předpisy jsou vždy o krok pozadu za reálným světem. Ať jsou sebepřísnější, výrobci se časem naučí vytvořit produkt co nejlevněji přesně tak, aby vyhověl předpisům, ale ani o kousek víc. Platilo to pro auta a jejich emise, v posledních letech to platí i pro motocyklové přilby.

Současná evropská norma ECE 22.05 už začíná být „děravá“, proto je na obzoru přísnější ECE 22.06. Evropský systém je na tom z hlediska bezpečnosti přileb poměrně dobře, všechny prodávané motocyklové přilby musí mít evropskou homologaci ECE 22.05. Ta je vyznačena znakem E a číslem na štítku na upínacím popruhu. Číslo označuje zemi, například E1 u přileb testovaných laboratoří v Německu, E2 ve Francii.

Testované musí být všechny modely a velikosti přilby, výrobce musí před uvedením každého modelu na trh poslat 50 přileb různých velikostí do certifikované zkušebny, která jim dá pořádně zabrat včetně drsných crashtestů. Jenže tato testovací metodologie platí skoro dvacet let a naposledy byla upravena v roce 2013. Bohužel se poslední dobou i zde hovoří o různé kvalitě a o tom, že v některých zemích mohou testy projít i méně kvalitní přilby.

Při ECE testu se sleduje celá řada vlastností přilby, ale to hlavní je samozřejmě odolnost proti nárazu. Tu simuluje pád zatížené helmy na zaoblenou kovadlinu ve tvaru obrubníku z výšky 7,5 m, což odpovídá rychlosti nárazu 28 km/h. Bohužel je sledován pouze jeden jediný náraz, nikoli série či kombinované nárazy.

Přilby přitom narážejí na více zaoblenou, a tedy méně nebezpečnou kovadlinu než u jiných testů. Zkoušejí se nárazy do pěti konkrétních bodů na přilbě. Výrobce, který chce hodně ušetřit, se při získání ECE certifikace může zaměřit jen na těchto pět bodů a třeba je lokálně posílit.

A to ještě v Evropě máme výhodu proti Americe a jejímu bezpečnostnímu standardu DOT, podle kterého si výrobci testují přilby sami. Americká vláda pak jen namátkové zadává nezávislým zkušebnám náhodné kontrolní testy a může výrobcům dát mastnou pokutu. Problém je, že evropské i americké testy mají rozdílné podmínky, jak silné nárazy musí přilba vydržet, pod jakým úhlem přitom mají působit síly, jak má vypadat testovací překážka pod.

Na trhu se pak objevují přilby, které splňují ECE 22.05, ale americkou homologací by neprošly, nebo naopak. Případně výrobce rovnou pošle na trh lehce dvě verze přilby, jednu zesílenou na místech testovaných v Americe, druhou vyztuženou v bodech sledovaných v Evropě. A to jsou ještě testovací předpisy poměrně benevolentní. V oblasti bezpečnosti působí i další organizace, které provádějí své vlastní testy, aby zvýšily bezpečnost nabízených přileb.

Asi nejznámější je soukromá metodologie organizace SNELL, kterou výrobci podstupují dobrovolně kvůli prestiži. V současnosti platí certifikace SNELL2015, která je považována za nejpřísnější způsob testování, bere totiž v úvahu i závodní prostředí a vysoké rychlosti.

Přilby jsou u většiny zmíněných testů nasazeny na testovací hlavu a několikrát volným pádem spouštěny na testovací kovadlinu, přitom se opakují nárazy do stejného místa. A právě u SNELL má kovadlina různé tvary a povoluje pouze maximální přenos energie 275 g. Při testu Snell jsou nárazy úmyslně cílené na nejslabší části a probíhá několik různých nárazů.

Technici se třeba mohou zaměřit na slabší místo s ukotvením přezky nebo na oblast zasouvání sluneční clony a té dát nejvíc „zabrat“, výrobci se také na tento test mohou jen těžko předem připravit. Snell certifikace vyžaduje, aby výrobce na schváleném modelu přilby již nedělal žádné konstrukční změny, povolené jsou pouze změny barev.

V reakci na kritiku začne od roku 2022 v Evropě platit nová verze metodologie ECE 22.06, která přinese podstatně přísnější kritéria při nárazových testech a měla by se stát nejpřísnější normou pro přilby určené do běžného silničního provozu. Zavádí trojnásobný počet testování, ve kterém se většina energií zvýší zhruba o 20 %.

Verze 22.06 také bude sledovat dalších 4-6 nárazových bodů, výška volného pádu se zvětší na maximálně 8,5 metru, ale bude sledován i náraz při malých rychlostech a opakované nárazy. Dalším testem bude rotační náraz, který odpovídá kutálení jezdce po silnici při pádu z motocyklu.

To bude simulovat náraz na nakloněnou kovadlinu pod úhlem 45°. Současně se zpřísní také požadavky na otevřené a vyklápěcí přilby a jejich zamykací mechanizmus, který byl až dosud při testech úplně ignorován.

Certifikace ECE 22.06 zohlední stále větší rozšířenost interkomů a bude sledovat bezpečnost sluchátek a interkomů, které řada výrobců začíná nabízet rovnou jako součást motocyklové přilby. Právě interkomy a jejich sluchátka totiž znamenají oslabení výplně při montáži, někdy vyžadují i narušení skořepiny na vedení kabelů.

Stejně tak jsou v poslední době hodně populární přilby s výsuvnou sluneční clonou, která se schovává v oblasti čela. Jenže to opět znamená oslabení pěnové výstelky, proto třeba ty nejprestižnější japonské značky přileb výsuvné sluneční clony do svých modelů vůbec nezavedly.

Nově budou od roku 2022 testovány i plexištíty, v budoucnosti už neprojde větší ztmavení než 35 % místo stávajícího 50 %. Nové homologace budou platit pro nové modely, výrobci budou mít dva roky na doprodej starých modelů. Od roku 2022 tak přijdou na evropské trhy ještě bezpečnější přilby, změna se však jistě projeví mírným navýšením cen.

Pokud tedy zvažujete koupi nové přilby, můžete se zajímat o modely s novou homologací, nebo naopak využít výprodeje starších modelů za lepší ceny. Každopádně nezapomeňte, že přilba musí hlavně perfektně sedět a skořepina i výstelka musí přesně odpovídat velikosti hlavy. Jinak vám při nehodě a nárazu nepomůžou ani ty nejpřísnější atesty.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.