První test Aprilia Dorsoduro 1200

Kevin Ash, foto: Milagro 16.11.2010

fotka

Abyste na první testy novinek na poli motocyklů nemuseli čekat až do jara, máme tu pro vás několik převzatých recenzí od anglického kolegy, renomovaného motocyklového novináře Kevina Ashe. Na jaře se dočkáte dalších testů z českých silnic, ale i přes zimu se chytáme na výpravy do teplejších krajin za novými modely představenými v Miláně a v Kolíně. Teď se už ale pojďme podívat, jaké dojmy přinesla nová Aprilia Dorsoduro 1200 na prvním představení v provozu ve Španělsku.

Ještě než vůbec nasednete na nové Dorsoduro 1200 od Aprilie, již samotné uvedení tohoto modelu na trh přináší evidentní otázku: proč se tento italský výrobce pouští do tak úzce vyprofilovaného segmentu - „velké civilní supermoto“ - když má v kuchyni všechny základní suroviny pro vstup do mnohem větší a výnosnější třídy „adventure cestovních endur“? Vždyť vodou chlazený 90stupňový V-twin o výkonu 130 koní perfektně zapadá mezi vzduchem chlazené GS od BMW a 150koňovou Ducati Multistrada. Také použitý vysoký rám a dlouhé zdvihy odpružení jsou pro tuto třídu ideální.

Důvody je třeba hledat v širších souvislostech: Aprilia má obavy, že její image na globálním trhu motocyklů není příliš vyhraněné a že řada lidí nedokáže Aprilii spojit s konkrétní kategorií. Výrobce se proto v první řadě zaměřuje na zdůraznění spojení značky s novými technologiemi, sportem a zábavnou jízdou a podle všeho se domnívá, že třída adventure cestovních maxiendur toto spojení nedefinuje dostatečně výrazně. Aprilia také možná začala s vývojem Dorsodura 1200 ještě předtím, než vešla ve známost Ducati Multistrada...

Ironií přitom je, že tato nová Aprilia není nijak přehnaně ostrá a agresivně sportovní, tedy přinejmenším při srovnání s produkty nejvyhraněnějšího výrobce KTM. Nové Dorsoduro 1200 jsme prohnali celé řadě různých většinou suchých avšak klouzavých silnic jižního Španělska a můžu konstatovat, že se motocykl ovládá velmi dobře. Má neutrální řízení a dokonalé odpružení, jen po stránce hmotnosti je zde cítit váha navíc, což se odráží v pomalejším překlápění ze strany na stranu. Pro většinu jezdců to nebude znamenat ani nejmenší problém, ale kdo hledá krocení divokého a surového supermota, ten může být zklamán.

Motor je postavený a naladěný v podobném duchu, nabízí mohutný zátah v širokém rozsahu otáček a velmi dobré chování v nízkých otáčkách. Můžete jen tak v pohodě lechtat rukojeť plynu a v klidu si užívat projížďky, nebo za to pořádně vzít a zažít pořádnou dávku vzrušení. Mapa vstřikování Sport je ovšem hodně agresivní a i na dobrém povrchu je v zatáčkách nebo po městě je reakce docela dost prudká a citlivá na každý impulz plynové rukojeti. I při ostré jízdě po nádherné klikaté silničce se mi lépe a pravděpodobně dokonce i rychleji jelo v režimu Touring. Motor je jinak neuvěřitelně uhlazený, což je další faktor naznačující, že by to byl výborný potenciál pro zformování soupeře pro GS. Oukej, místo „by to byl“ asi rovnou můžu napsat „bude“, protože Aprilia téměř připustila, že od Dorsodura odvozené cestovní enduro již je na cestě.

Motocykl disponuje kontrolou trakce, která sice není až tak sofistikovaná jako u propracovaného systému s mnoha stupni nastavení u téměř závodního modelu RSV APRC SE, ale i tak pracuje velmi dobře. Je jen trochu otravné, že při zapnuté kontrole trakce Dorsoduro nejde na zadní (celý účel kategorie supermoto?) a kvůli vypnutí této funkce musíte zastavit. Na nepředvídatelných a někdy dost zrádných silničních na trase naší testovací projížďky ovšem byla kontrola trakce velmi vítaným pomocníkem.

Jízdní pohodlí je na slušné úrovni, i když sedlo po několika hodinách jízdy už působilo jako dost tvrdé. Ovšem s lepší ochranou před větrem a velkorysejší nádrží než stávajících 15 litrů by z tohoto modelu mohlo být výjimečně úspěšné cestovní maxienduro...

Oficiální video

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.