Bezpečně na motorce aneb...

Filip Tichý, foto: Jiří Mls 20.5.2011

fotka

Po absolvování standardního kurzu, který Mírův tým tentokrát uspořádal na parkovišti Džbán speciálně pro partičku motocyklových novinářů, jsem odjížděl s hodně dobrým dojmem a vědomím, že jsem se zase naučil spoustu nových věcí a vylepšil svůj styl jízdy.

Jezdím už asi patnáct let, ročně najedu několik desítek tisíc kilometrů, kromě rodinného stroje vystřídám několik desítek různých novinářských motorek na silnicích v různých zemích, přehnaně neriskuji, zásadně nebourám, za svoji kariéru jsem odřel jedinou motorku. Přesto bych se neodvážil o sobě tvrdit, že jsem dobrý jezdec či dobrý řidič, znám své limity i slabiny. Na kurz Bezpečně na motorce pořádaný Mírou Lisým a jeho sehraným týmem jsme proto jel s otevřenou myslí a vědomím, že každá příležitost k vylepšení jezdeckých schopností je dobrá. Jako parťáka jsem si sebou vzal Ducati Monster 796, kterou jsem právě vyzvedl k redakčnímu testu. Nádherná motorka, ovšem jako každá Ducati je trochu náročnější na aktivní řízení než třeba japonské stroje, ale pocit z jízdy je pak nezapomenutelnou odměnou.

Kurzy se konají vždy pouze pro skupinu 8-10 účastníků, kterým se věnuje čtyřčlenný tým, takže každý má jistotu individuálního přístupu podle svých dovedností. Nás na začátku čekal zrychlený přehled teorie podle videoprezentace, ve kterém Míra dokáže skvěle shrnout ty nejkritičtější body řízení v provozu a ve zkratce nováčkům zdůrazní, na co všechno je třeba myslet. Ovšem hlavní je praxe, a té se nám na tomto kurzu dostalo opravdu vrchovatě - přes čtyři hodiny ježdění! Před stanem na nás čekaly Ducati Monster 696 a H-D Sportster 883, oba s bezpečnostním rámem zabraňujícím pádu na bok. Tyto stroje poskytly do kurzu zastoupení značek Ducati a Harley-Davidson, pro samostatné offroadové kurzy je zase připravené F800GS od společnosti BMW.

Na začátek nás Míra nahnal do uzoučké uličky natrénovat trochu pomalou jízdu, práci se spojkou a brzdění. K tomu se přidal docela těžký slalom, při kterém jsem co chvíli ťukal na dorazy rejdu řízení Monstera. A na plynulé projíždění osmiček v malé rychlosti a poměrně velkém náklonu už jsem novotou vonící půjčenou motorku raději rovnou zaparkoval vedle stanu a vzal si Mírův speciální Monster s postranním rámem. Na něm se osmičky přeci jen kreslily s mnohem větší jistotou a s klidným vědomím, že při pádu na bok nic nehrozí.

V tom vidím obrovskou devizu tohoto kurzu - když si na své mašině nevěříte, můžete si daný prvek nacvičit na bezpečném stroji s rámem a pak teprve jít na svoji mašinu. To platilo i pro další dovednosti, jako třeba nácvik bezpečného zvládnutí smyku předního kola při brzděni na mokru nebo na štěrku. Zvlášť smyky na Harleyi s rámem byly hodně zajímavé a bezpečně ukázaly, kde leží hranice kategorie chopperů v krizových situacích.

V další části jsme si všichni mohli na „bezpečném“ Monsteru vyzkoušet maximální náklon na stupačku. Takovouhle příležitost, kdy si v pohodě kroužíte a zvyšujete náklon až na koleno a instruktoři vám ještě přesně vylepší posaz a držení stroje, prostě nikde jinde nezískáte. Kam se za jízdy v takovém náklonu koukat, jak dát loket, kam s kolenem při vysednutí... po pár zastaveních a radách od Míry Lisého a dalšího výborného instruktora a závodníka Petra Kvěcha jsme všichni drhli boky ochranného rámu o stošest.

Další dráha z kuželů a další modelová situace - to si takhle jedete táhlou zatáčkou v lese, a najednou před vámi leží obrovský jelen. Položíte motorku co to dá a vyhnete se mu do protisměru... a tam zrovna proti vám zrovna vyjede náklaďák! Takže napřed trénink krizového brzdění, a pak také krizové zatáčení a simulace vyhýbání se překážkám. A opět v malé skupině účastníků, díky čemuž mají instruktoři na každého dost času a každou situaci si můžeme projet třeba desetkrát. Večer už jsme všichni docela utahaní, a to nám ještě organizátoři jako perličku připravili kratičký závod v proplétání mezi kužely na čas. Z celého kurzu si nakonec odnášíme cenné vědomí, že jsme zase o kousek posunuli svoje limity a v krizových situacích, kterým se čas od času člověk v provozu nevyhne, zase máme podstatně větší šanci, že vyvázneme se zdravou kůží.

A ještě malý vzkaz pro čtenáře - neřešte pro někoho dost vysokou cenu kurzu blížící se čtyřem tisícům (kurz bohužel zatím nemá žádné dotace ani podporu velkého sponzora). Ve srovnání s cenou vaší motorky, cenou výbavy či hodnotou vašeho zdraví jde o únosnou částku a ručím vám za to, že po absolvování kurzu sami uznáte, že tyhle prachy jste opravdu dobře investovali!

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.