Suzuki GSR750 vs Bandit 650

Filip Tichý, foto: Stephen Edwards 13.6.2011

fotka

Redakční test nové sedmpade od Suzuki máme naplánovaný až za měsíc, ale zvědavost byla silnější. O víkendu jsme se proto zastavili v MotoCentru, dealera Suzuki v Olešné u Pelhřimova, kde právě byla zastávka Suzuki Road Show. Vytáhli jsme na pořádnou projížďku nové GSR750 společně s Banditem 650 a nakonec je z toho docela zajímavý srovnávací testík.

Bandit 650 je starý známý prodejní hit od Suzuki, který ovšem před pár lety také prodělal pořádnou inovaci, když zahodil dosavadní vzducháč a přešel na vodou chlazený motor. Přitom také dostal nový moderní výraz a místo klasického kulatého světlometu si na nos pověsil kapkovitý světlomet. Postupem času se ale jeho charakter hodně zklidnil a stejně jako Lotrando nechal banditismu a dal se na poctivou dráhu. Co byl před patnácti lety rebelský agresivní naháč, je dnes spíš univerzální a stroj pro mladé jezdce či praktické ježdění. Za neuvěřitelně levnou cenu nabídne slušné svezení s 85 koníky pod kapotou, pohodlné sedlo vyláká i slečnu k jízdě ve dvou, dá se s ním cestovat...

Jako první ale na projížďku vyrážím na Suzuki GSR750, které na to jde úplně z jiného konce a z každého rysu ostře řezané kapotáže doslova křičí slovo „Streetfighter“. Světlomet je v duchu moderní doby zasazený do maloého štítku, na který rovnou navazuje kapička přístrojů. Nahaté rysy doplňuje náznak boční kapotáže, no a celý dojem dotvrzuje povedený výfuk s kombinací černého a chromovaného povrchu. Konečně moderní výfuk, který přitom vypadá vkusně i atraktivně a navazuje na tvary výfuků supersportů! Pohonná jednotka odvozená z GSXR750 modelového ročníku 2005 je vyladěná na 106 koní, tedy stejnou hodnotu, jakou nabízejí i ostatní japonské sedmpadesátky jako Z750R či FZ8. Ve srovnání s Banditem ale posílá na zadní kolo nejen o 20 koní víc, ale hlavně o 20 Nm krouťáku víc, s celkovou hodnotou 80 Nm.

I přes agresivní výraz nacházím za řídítky GSR750 docela slušné pohodlí, všechno pěkně padne do ruky a motorka se nezáludně vyplétá na hlavní silnici. Živá geometrie řízení okamžitě naznačuje, že GSR bude ve městě nebo v serpentinách jako ryba ve vodě. I přes delší rozvor než u Bandita (154 vs 147 cm) a širší zadní pneumatiku (180/55, Bandit má jen 160/60) se GSR ochotně skládá do zatáček a snad jen ty nejrychlejší překlopení zprava doleva dávají pocítit, že se muselo trochu ustoupit i kvůli nastavení pro stabilitu ve vyšších rychlostech. A právě to je hlavní doména téhle sedmpade.

Jakmile se číslovka tachometru přehoupne přes stovku a ručička otáčkoměru se dostane do druhé půlky, v GSR chytnou saze a svezení dostane ty správné grády. Přestože nejvyšší otáčky samozřejmě postrádají výbušnost supersportu GSX750R, stroj poctivě tahá za ruce, v táhlé zatáčce drží jako přibitý a jekot motoru začíná znít docela podmanivě. I když tady ještě má GSR rezervy, zvuk je pořád dost utlumený a agresivnímu vzhledu by mnohem víc ladil trochu chraplavější a drsnější řev! Přitom tak pěkný výfuk by bylo škoda měnit za laďák...

Tuhé sedlo přímo vybízí jezdce, aby se si za jízdy trochu povysednul a v náklonu určoval směr celým tělem. Na druhou stranu té váhy na ruce by při tomto „naháčovském“ posazu mohlo být ještě trochu víc, ale snadná pomoc - osobně bych si řídítka pustil ještě trochu víc dopředu. Při brzdění se motorka trochu potopí dopředu, ale podstatně méně než u kolegy Bandita. Brzdy mají síly dost, ale jejich projev je spíš civilnější a kdo by při pohledu na ostré rysy GSR čekal i podobně jedovaté kousavé brzdy, bude trochu zklamán. Celkově mi připadá, že tenhle brutálně se tvářící naháč je vlastně docela hodná, i když zatraceně rychlá motorka. Při zařazení dvojky a někdy i trojky si zamává přední kolem nad silnicí, sto šest koní na silnici stačí na slušnou divočinu, ale jinak je GSR vlastně docela user-friendly bajk a umím si ho představit i na požitkářské dojíždění do práce nebo na delší dovolenou.

S velkou dávkou zvědavosti si proto s kolegou měním motocykl a usedám za řídítka Bandita 650A doplněným o ABS. Tohle přeci má být praktický a hodný stroj! Jak tedy bude znát o něco menší objem, nárůst hmotnosti o 35 kg na 244 kilo plné provozní váhy a cena neuvěřitelných pouhých 155 tisíc, což je proti 209tis za novinku GSR pořádná úspora?

Suzuki Bandit 650 dává i na místě najevo svoji menší nadváhu, ale obratně to kompenzuje širokým a měkkým sedlem a pohodlným posazem, proti GSR o malý kousek vzpřímenějším. Po stránce designu si poslední model s kapkovitým světlem asi nenajde tolik příznivců jako klasický kulatý světlomet, ale pokrok nezastavíš... To samé platí pro moderní budík s přístrojovky s displejem, je sice dokonale funkční a přehledný, ale srdeční frekvenci vám v porovnání s klasikou moc nezrychlí. Naopak příznivce klasiky nadchne mohutný válec výfuku a široký odkrytý motor, také nestárnoucí tradiční tvar zadního madla prozrazuje, že některé funkční věci by prostě bylo škoda nějak převratně inovovat.

Motor hned po rozjezdu „chutná“ dost podobně jako u GSR a pocitově má v spodních otáčkách hodně síly, snad ještě víc než u GSR? Od středních otáček ale GSR nabere dech a rychle se vzdaluje. Přesto Bandit ani po svezení na divočejším GSR nepůsobí nijak slabým dojmem. Možná právě kvůli té vyšší hmotnosti, kvůli které ho musíte před každou zatáčkou zase víc krotit?

Na podvozku i rámu je znát, že tady asi spočívá hlavní důvod podstatné cenové úspory. Bandita se při brzdění víc potopí dopředu a při průjezdu zatáčkou dává najevo, že tohle už s řadou GSXR už dlouho nemá nic společného. Mírné pohupování a menší jistota přesto nejsou tak výrazné, aby vás odradily od ostřejšího svezení, nakonec 85 koní vystavených v mohutném odkrytém motoru na pořádnou projížďku stačí. Brzdy s ABS asi osloví hlavně začínající jezdce nebo ty, pro které je bezpečnost na prvním místě. Protiblokovací systém je zde naladěný na smířlivější notu a zasahuje vcelku uvážlivě až na samé hranici adheze a možností odpružení.

Po svezení na GSR750 samozřejmě Bandit působí krotším a praktičtějším dojmem, zato ale má podstatnou výhodu v pohodlném sedle. Na GSR750 možná sbalíte divočejší slečnu, ale po cestě domů o její přízeň možná přijdete, na Banditu právě naopak. A to je sedlo ještě výškově nastavitelné, takže při stání na křižovatkách pomůže i vyšším či menším postavám v jistém kontaktu se zemí. Suma sumárum, za málo peněz Bandit stále dokáže poskytnout hodně muziky!

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.