BMW R1200 GS Triple black

Matěj Oliva, Foto: Jan Altner 23.8.2011

fotka

Na první pohled je letošní „velké“ GS docela odlišné, při tom druhém ale zjistíte, že nová je barevná kombinace a technika zůstala stejná jako u loňského modelu. BMW GS se ale ještě na stránkách Motodeníku neobjevilo, takže test byl více než potřebný.

V loňském roce prošel velkou modernizací především motor, který se vyšplhal až na hranici výkonových možností koncepce vzduchem chlazeného boxeru (objevuje se stále více spekulací o kapalinou chlazené třináctistovce). Motor má nově dvě vačkové hřídele na každém válci, řada změn je na hlavách motoru. Celkově to přineslo nárůst výkonu na 115 koní a změnu jeho průběhu a charakteru. Koncepce rámu a podvozku je stále stejná, motor je hlavním nosným prvkem a na něm je uchycený přední a zadní rám. O odpružení se vepředu stará zavěšení Telelever a vzadu jednoramenná kyvná vidlice Paralever.

Naše předváděčka je postavená na drátěných kolech, která dělají dojem motorky do terénu. Ten dělá i vysoký posaz na pohodlném sedle. To je ze dvou dílů, sedlo řidiče je výškově nastavitelné a sedlo spolujezdce lze sundat a skrývá se pod ním praktický nosič. Na GS jsou rovnou připravené i nosiče bočních kufrů. Hodně diskutovaná jsou široká řidítka. K mojí vysoké postavě jsou ideální, ale pro menší jezdce jsou možná až zbytečně široká? Zůstaly tu i klasické přepínače blinkrů BMW, které už jsou jen na strojích s boxerem.

Jízda

Starty BMW doprovází lehké naklonění motorky na stranu, které se projeví při každém vrknutí plynem. Vyvažovací hřídele ale udělaly své a efekt podélné kliky už je jen minimální. Hydraulická suchá spojka jde zlehka a rozjezd je příjemný. Motor má záběr odspodu a táhne lineárně až do 5500 ot. Zátah je dost razantní, ale i u letošního motoru chybí sportovnější projev ve vyšších otáčkách, který mně osobně u boxerů dost chybí. Sport ale není to, co majitelé GS hledají, jde tu především o pohodlnou bezstarostnou jízdu po jakémkoliv povrchu. Poslední informaci je třeba brát v trochu uvozovkách, protože s GS jako hard endurem se opravdu počítat nedá.

Na silnici je motorka výborně ovladatelná a řidič má výbornou odezvu z řízení, to mají na svědomí především široká řidítka, která eliminují nepřesnosti ve výběru stopy. Na dobré ovladatelnosti se podepsal i nízko uložený motor, který zbytečně nezvyšuje těžiště stroje. Podvozek je samostatnou kapitolou. Po přesednutí z konvenčního stroje je třeba si pár kilometrů zvykat, protože chování předního zavěšení je přeci jen dost odlišné od teleskopické vidlice. Nejvíce to poznáte při brzdění, kde naprosto chybí potápění předku motorky. Je to příjemné při klasické jízdě, při tvrdém brzdění mi to ale až trochu vadilo. Záleží ale na stylu jízdy a hlavně jezdce. Podvozek sám o sobě odpustí jezdci hodně chyb. Pokud jste v zatáčce rychlí, stačí zmáčknout brzdu a motorka i v náklonu a oblouku zpomalí do ideální stopy. To samé se děje při akceleraci v zatáčce, jízda je vždy naprosto přesná. Systém ESA funguje dobře, ale jeho rozsah je dle mého názoru dost úzký, představoval bych si například větší rozdíl mezi sportovním módem a módem pro běžnou jízdu, u velkých cesťáků je tenhle rozdíl prostě víc znát.

Dost diskutovaný byl při příchodu GS1200 systém brzd. Ten na poslední generaci je vyladěný téměř k dokonalosti. Nástup brzdného účinku je jemný a předvídatelný, zároveň ale dostatečně razantní. Pokud tlak na páčku přeženete, je tu ABS, které vše vyřeší bez zaváhání. Lze ho navíc i vypnout, ale stojí to dost nervů a laborování s mačkáním tlačítek.

Ergonomie

Cestovatele bude zajímat jízdní komfort na GS, ten je vzhledem k dané kategorii cestovního endura vynikající, plexi se dá nastavit do několika poloh bez použití nářadí. Co nezakryje plexi a velká nádrž, řeší velké blastery, takže i ve větším dešti zůstanou ruce suché, pokud náhodou ne, jsou tu vyhřívané, příjemně úzké rukojeti. Ani spolujezdec na tom není špatně, zadní sedačka je dostatečně prostorná, stupačky dostatečně nízko a nechybí madla pro pevné držení.

Terén

Jak jsem psal na začátku, BMW dokáže zastat hodně funkcí, ale enduro z něj už nikdy nebude. Jízda terénem je hodně poznamenána rozměry a váhou stroje, pokud se chcete jen pomalu projet po polňačce nebo dojet k chalupě, není problém, dávejte si jen pozor na ABS a adhezi pneumatik. Když jsem se ale pokusil o trochu svižnější jízdu po trati, bylo zle. Odezva od předního kola je nulová a to rádo klouže všemi směry, jen ne tam, kam bych rád jel. Vše je třeba dělat pomalu a s rozmyslem, nemanévrovat zbytečně zbrkle a dávat si pozor na brzdy.

Závěr

BMW GS je stále stejné, bohu dík! Jedna z nejpopulárnějších motorek nejen ve své kategorii okolo sebe vytvořila kult, který už stačí jen udržovat. Edice ve trojí černé barvě tomu dokonale napomáhá a já osobně věřím, že bude mít úspěch. GS je dokonalý univerzál, doveze vás přes Evropu, povozí po městě a nebojí se ani rozbitých cest, kterých je u nás opravdu požehnaně. Spotřeba během dost ostrého testu se pohybovala okolo šesti litrů, takže ani vaší kapsu nezruinuje, tedy pomineme-li první investici do nového stroje. Ta opravdu není z nejmenších, dostáváte ale kultovní značku, špičkové zpracování a více než třicet let vývoje tohoto modelu.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.