Jawa 350 typ 354 „Nanuk“

Pavel Krotil, www.hradni-straz.cz 5.5.2015

fotka

Sedím v neděli na zahradě, popíjím kávu a dívám se na svého „Nanuka“ stojícího v garáži a v tom mě napadlo, že se s Vámi podělím o pár zkušeností s tímto strojem. Vzal jsem tedy fotoaparát, nafotil pár snímků a pustil se do psaní.

Na začátku 60.let se začal „Nanuk“ vyrábět v n.p. Jawa Týnec nad Sázavou. Byl to motocykl určený pro tehdejší dopravní orgány SNB. Konstruktéři se snažili přihlédnout k náročnosti služby na motocyklech. Na dobových fotografiích jsou mnohdy vidět ošlehané tváře esenbáků na „Půlitrech“ a „Pérácích“ a proto se vzhled nového stroje pro SNB ubíral směrem k větším kapotážím (vyvinuto výrobním družstvem Velorex Hradec Králové a později vyráběno Jas – výr. družstvo v Pardubicích ) i ochrannému plexisklu a díky velkým bočním kufrům bylo možné montovat i radiostanice. V přední části kapotáže je modré světlo (použit světlomet z mopeda Stadion S22 a modré sklíčko). Někdo tvrdí, že má svítit a druhý se bude do krve hádat, že blikalo. Pravdu už asi dnes nezjistíme, protože i většina pamětníků si to již nepamatuje.

Celkově konstrukce vycházela ze známé dvoutaktní Jawy 350, typ 354. Poprvé bylo na těchto motocyklech také použito barevné odlišení vozidel SNB. Byla to známá modro-bílá kombinace používaná i na automobilech Volha 21 či Škoda 1202 STW atd. Několik „Nanuků“ se dostalo i k hradní stráži. Tam bylo použito červeno-bílé barevné kombinace. Na hradě si ovšem dlouho nepobyly. Po návštěvě Nikity Chruščova v srpnu 1964 a jeho stížnostech na značnou kouřivost, po nich byla rázem veta.

V původním technickém průkazu najdete v kolonce „Způsob nabytí vozidla“ buď MV (Ministerstvo vnitra) nebo MNO (Ministerstvo národní obrany). Ten můj byl vyroben v roce 1961 a jezdil v aktivní službě v Novém Jičíně. Pokud mohu soudit dle mého vlastního stroje, tak jízda na nich vyžadovala do značné míry velkou zručnost. Než ho vůbec vyprostíte z garáže, určitě si někam skřípnete nohu či ruku, popřípadě odřete kapotáž. Motor naskočí okamžitě a to charakteristické bublání musí uspokojit i zarytého nepřítele dvoutaktů, jakým jsem já. Sedadlo je velké a pohodlné. Pro lidi s dlouhýma nohama je ovšem jízda trochu očistec. Ihned se dostaví křeče do kyčlí a člověk s vyšší postavou na motocyklu působí poněkud komicky. Ovládání je snadné, jen při podřazování vás budou ty křeče brát ještě víc, protože máte koleno doslova u brady. O účinku kapotáže a plexiskla na jízdní vlastnosti je snad úplně zbytečné psát. Když se chcete projet, je nutno jezdit zásadně v bezvětří! Brzdy odpovídají době konstrukce, tedy není záhodno brzdit „na krev“ a je lépe zachovávat větší odstup od vozidla před vámi. Ostřejší průjezd zatáček … raději nekomentuji ;-)

Dnes můžete potkat „Nanuky“ na skoro všech srazech historických vozidel. Je to motorka, která se přes své zřejmé nedostatky a přemrštěnou cenu těší velmi značné oblibě. Z mého osobního pohledu je to stroj, který má duši a jsem rád, že jsem jej kdysi pořídil.

Data ve zkratce: typ: 350/354, motor: dvoudobý dvouválec, počet válců: 2, obsah: 344 ccm, výkon: 18 koní/5000, Pohotovostní hm: 152 kg, Celková hmotnost: 352 kg, Nejvyšší rychlost: 130 km/h, Spotřeba: 4,2 l / 100km, Obsah nádrže: 13 l benzínu mix

Pavel Krotil – www.hradni-straz.cz



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.