Triumph Rocket III Touring - tříválcová lokomotiva

FilipT, foto: Matěj Oliva 17.7.2011

fotka

Mašina, u který před předjížděním fakt nemusíte podřadit? Tak to jste na správný adrese! Svezení na tříválci o objemu 2,3 litru je úžasný zážitek, který se jen těžko dá k něčemu přirovnat. A přitom to zdaleka není taková brutalita, jakou byste podle technických údajů zahrnujících krouťák 209 Nm už v 2000 ot/min čekali.

Rocket III Touring totiž není pouhá cestovní verze divokého Roadsteru opatřená kufry, ale zcela samostatný model s upraveným rámem, jinými koly i obutím, odpružením a vlastně i všemi zbývajícími prvky. Původní Rocket tak dostal nádech cestovní klasiky a ztratil část své původní neurvalosti, kterou nechal modelu Rocket III Roadster. I tak mu ale „pod kapotou“ zbylo pořádné stádo koní a masivní krouťák!

Poděkování: Za půjčení stroje k testu děkujeme půjčovně motocyklů http://www.enjoyride.cz/

Na jeho stavbě je znát, že se britští designéři rozhodli trochu přiblížit stylu amerických zákazníků a celkový dojem - zvláště s nasazeným obřím plexištítem - působí jednoznačně dojmem cruiseru. Pořádná porce chromu začíná na předním reflektoru zasazeném v široké desce a pokračuje mřížkou chladiče. Na levé straně se pak mašina pyšní mohutným lesklým krytem vstřikování, pravá strana je ještě hezčí, tady se blyští chromované výfukové svody.

Po obou stranách pak vše doplňují mohutné rovné roury koncovek výfuku, které jsou trochu schované pod bočními napevno osazenými kufry. Ty mají výborně vyřešené zamykání a vyklápění vík a místa v nich najdete dost i na delší výlet. Také litá kola ukazují na americký styl, britský Rocket Roadster má opticky lehčí pětipaprsková.

Z každého detailu na vás kouká precizní zpracování a na celém bajku nenajdete jediný levně vyhlížející díl. Tady se prostě na ničem nemuselo šetřit a při pohledu ze sedla motorky je to zatraceně znát. Přístrojovka vyvedená do mohutného „budíku“ na nádrži přehledně a v klasickém stylu pojme všechny potřebné údaje, vešel se sem i palivoměr. Celá je zapuštěná do chromované objímky a na řídítkách už pohled jezdce nic neruší. Rukojeti řídítek, ovladače, zrcátka, i tyhle věci jsou všechny šité na míru obrovskému korábu a vyzařují exkluzivitu.

Posaz díky vcelku vysokým a hodně zahnutým řídítkům vyvolává dojem skoro jako u chopperu. Pohodlné plotny a řazení s kolíbkou na špičku i patu dávají plnou volnost umístění nohou, takže si najdete přesně tu svoji optimální polohu. Do sedla zapadnete jako „do lavoru“, část řidiče je sympaticky tuhá a dává tušit, že tady nebude týdenní dovolená v sedle problém. Menší potíže ale majitele téhle výjimečné mašiny čekají při vytlačování z garáže či parkovacího místa. No kopce s touhle mašinou prostě necouvnete a otáčení na místě vám vynahradí návštěvu posilovny. Tenhle macek totiž s plnou nádrží má zhruba 368 kilogramů! Přesto díky nízkému těžišti na rovině není s postrkováním problém a když si sednete do sedla, mašinu v pohodě vymanévrujete podle potřeby. A kdyby vám stroj přeci jen lehl na bok, opře se o boční ochranné oblouky před kufry a v klidu počká, než zajdete do nejbližší hospody pro pár chlapů na pomoc při zvedání ;-)

Místo spolujezdce vůbec není marné a po sklopení zadních ploten si slečny užijí docela dost pohodlí. Akorát nechápu, proč už v sérii není Rocket Touring dodáván s opěrkou spolujezdce, takhle se vás bude muset slečna držet jako klíště. Hned v první části testu jsme sundali mohutný plexištít. Osobně mi bez něj připadá motorka nádherná, no a taky bylo dost vedro, i když uznávám jeho přednosti při delších cestách. Ale není třeba vytahovat nářadí, stačí odemknout samostatný zámek po levé straně, stisknout dvě pojistky a štít vysunout.

Jestli jsem posaz přirovnal k chopperu, tak po nastartování a rozjezdu se všechno rázem změní a hlavně díky motoru se pocit hodně přiblíží obrovskému naháči. Po ťuknutí na startér jsem podvědomě čekal dunění podobné véčkovému dvouválci, místo něj ale Rocket zabručel vrnivým zvukem vodou chlazeného řadového tříválce s elektronickým vstřikováním, ovšem o objemu 2,3 litru. Vrknutí na plyn rázem odhalí dřímající bestii a já už se nemůžu dočkat prvního záběru spojky. Tenhle pocit musíte zažít! Bručivý zvuk obrovského řaďáku je na míle vzdálený obvyklému véčkovému koncertu spojovanému s cruisery, místo toho nastupuje nekonečná nirvána hladkého tahu bez vibrací. Obrovský krouťák 209 Nm úplně odspodu - 2000 ot/min - ale zabírá klidně a předvídatelně, vůbec to není ten brutus maximus, jaký vám nadělí verze Roadster. O kardanu vůbec nevíte, trochu hučí jen na jedničku, ale jinak od něj žádné rázy nedostanete ani při divokém trápení plynu. To samé platí pro převodovku, všech pět kvaltů tam jde rychle a bez rámusu, kupodivu ani podřazování nijak zvlášť neblokovalo zadní kolo, jak bych u tak obřího motoru čekal. Na dálnici se s maximálním výkonem 108 koní také trápit nebudete, však tenhle stroj stejně nijak neláká k zběsilým přesunům ve dvoustovce.

Na suchu se ho rozhodně nemusí bát žádný aspoň trochu vyježděný řidič. Na mokru už to chce trochu opatrnosti, tuhle těžkou potvoru jak jednou roztancujete, už ji budete dost těžko rovnat do přímého směru. Na dynamice jízdy se trochu podepisuje vyšší hmotnost, takže pocitově to není taková „rocketa“ jako třeba Diavel či VMax, ale o to větší požitek máte z řízení mohutné mašiny. Ten dojem mi trochu připomněl test Goldwingu před pár lety - prostě máte v ruce lokomotivu, která perfektně poslouchá a vy si ji můžete vodit přesně podle nálady.

Rocket se dá s chutí protáhnout sérií zatáček, ve kterých jen malinko zavírá řídítka. Chce to před zatáčkou mírně odbrzdit a dát si ji trošku pod plynem, pak to je bez chyby. Pokud ve vyšších rychlostech v náklonu potkáte nerovnosti, mašina se trochu pohupuje, ale stále cítíte, že podvozek je na to dobře nastavený a má dostatečnou rezervu - mnohem dřív vás zastaví boční plotny. Pro model touring totiž výrobce použil kombinaci obutí 150/80 R16 vepředu a 180/70 R16, tedy mnohem užší gumy než u stopadesátikoňového modelu Rocket Roadster. Zatáčka projetá s jiskřící plotnou po asfaltu je pak opravdový požitek, zvlášť když hned za zákrutou můžete vzít za plyn a na jakýkoli kvalt vystřelit dopředu a nechat zbytek provozu daleko vzadu. Jen rozbitým silnicím se raději vyhněte, díky vyšší váze se sice řádné rázy nedostanou až k řidiči, ale řízení na dírách brzy ztratí klid a řekne si o zvolnění tempa.

Přední brzda s čtyřpístky v kombinaci s tuhou vidlicí budí plnou důvěru a na suchu se výborně dávkuje a dává jezdci dobrou odezvu od předního kola, to jsem u téhle třídy fakticky nečekal! Vzadu už to je s citlivostí horší a občas si ho při prudších manévrech na sekundu bloknete, tady by se docela hodilo ABS, které je u Triumphu také v nabídce. Po nasednutí spolujezdce se ale osvědčí i zadní brzda. Jízda se spolujezdcem je u téhle mašiny naprosto bez problémů, prostě o něm nevíte, na jízdních vlastnostech nic nepoznáte. Jenom bacha, abyste ho za cedulí „konec obce“ nenechali sedět na asfaltu, ten záběr je opravdu impozantní.

Musíte se sice smířit s tím, že budete dost často kupovat zadní gumu, protože tohle stádo tahounů v motoru vás každou chvíli vyláká vzít pořádně za plyn, ale odměna bude opravdu velkorysá. To platí i pro spotřebu, která se během testu pohybovala zhruba kolem 9 litrů na 100km, při klidnější jízdě na dovolené se dá jezdit kolem sedmi. Vzhledem k dostatečné velikosti nádrže 22,3 litru tak dojezd nebude problém.

Triumph Rocket III Touring na mě zapůsobil jako luxusní limuzína se spoustou exkluzivity a šarmu vyplývajícího ze skvělého a velkorysého motoru. Na blbnutí je tu model Roadster, tohle je pravý Touring, ovšem s velkými rezervami. Výjimečná mašina, která při na silnici spolehlivě setřese jakýkoli pokus o stíhací jízdu ostatních cruiserů, na motorkářském srazu pak udělá to samé se zájmem a obdivnými pohledy publika.

Technické údaje a aktuální cenu tohoto motocyklu najdete pod tímto odkazem

Oficiální promo video



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.