Suzuki GSX-R 750 - Onroad test

Jan Altner, Foto: Autor, Matěj Oliva 28.7.2011

fotka

Suzuki nám již dvacetšest let stále nabízí GSX-R 750 a to i přesto, že téměř všichni výrobci supersportů motorky s obsahem 750 postupně zavrhli. Tahle kubatura byla populární hlavně v době, kdy se superbiky ještě neproháněly s litrovými motory, ale objemový limit pro čtyřválce byl právě 750 ccm. V současných okruhových závodech má 750 malé uplatnění a Suzuki je tak trochu poslední mohykán. Suzuki nám naservírovala již řadu generací tohoto stroje a pro spoustu lidí se z ní stala srdeční záležitost. Vzpomínají na své (z dnešního pohledu nekonkurenceschopné a těžkopádné) miláčky s nostalgií a láskou. Tento stroj je ale naštěstí stále vyvíjen a využívá nových technologií této značky a potenciálu tohoto silného japonského výrobce. Pokud někdo váhá mezi šestkou a litrem, může být GSX-R 750 odpovědí. Poslední model se nese zejména ve znamení podstatného snížení váhy, použití lepších brzd a navazuje samozřejmě i inovace designu.

Nové provedení mi přijde uhlazenější, ale rozhodně mu nechybí dynamika a dravost. My jsme testovali klasické modrobíločerné provedení, které nenechá nikoho na pochybách, z které stáje tenhle supersprt pochází a hrdě se hlásí ke svému výrobci. Přední světlo se neroztahuje přes celou kapotu, což je mi osobně velmi sympatické. Povedené jsou i blinkry zapuštěné do zpětných zrcátek, což nejen dobře vypadá, ale je ti i dobře vidět pro ostatní na silnici. Krovka je sice trochu rozšířená, neboť jsou v ní zapuštěny zadní blinkry. Zadní i brzdové světlo jsou důstojná klasika. Koncovka výfuku je umístěna typicky na boku, avšak zajímavým způsobem vystupuje z kapotáže. Celkové technické zpracování je na velmi dobré úrovni. Použity jsou moderní perleťové laky, černé plasty jsou ozdobeny dobře vypadající imitací karbonu. Použita byla inovovaná přístrojová deska, na která premiérově najdete i například informaci o zařazeném rychlostním stupni.

Pro jízdu na okruhu si umím představit výše umístěné stupačky a více zalehnutý posez, ale pro běžnou a to i svižnou jízdu mi toto rozložení přijde jako povedený kompromis. Motorka mi vyhovovala nejen při vysedávání do zatáčkách ve vyšší rychlosti, ale skvělá byla i běžná výletní jízdě včetně jízdy po městě. Suzuki je na kategorii supersport překvapivě pohodlná. Díky širší zadní krovce si motorku velmi pochvalovala i moje přítelkyně, která ji dokonce v tomto směru řadí na první místo mezi supersporty, které se mnou letos zatím otestovala. Já považuji tahání bagáže na tenhle tip motocyklu za takové menší zvěrstvo, ale když už si chcete za sebe něco přivázat určitě potěší i takový detail, jako vyvazovací háčky na konstrukci zadních stupaček. Pod sedadlem spolujezdce naleznete nářadí. Pokud nemáte velkou peněženku a mobil – můžete se je tam pokusit poskládat, ale víc už se tam toho opravdu nevejde. Ovládací prvky jsou intuitivní, v dobrém dosahu jezdce a najdete je v podstatě okamžitě. Jen přepínání výkonových režimů najdete na levé ruce z přední strany řidítka, ale když si na to zvyknete není to žádný problém. Palubní počítač ovládáte palcem pravé ruky.

Palubka je přehledná. Ten nejdůležitější prvek – otáčkoměr, je naštěstí analogový, takže dobře čitelný. Uvnitř analogového otáčkoměru je displej s velkou číslicí zařazeného rychlostního stupně, což mi přišlo praktické zvláště při výletním tempu v nízkých otáčkách, kdy člověk občas ztrácí přehled o zařazeném rychlosti. Pokud jedete naopak ostře a chcete využívat i maximálních otáček, potěší vás tři oranžové diody, které vás postupným rozsvícením upozorní, že se blížíte k limitu omezovače. Pokud vám nestačí toto varování a motorku přetočíte až do omezovače, pak vás na toto upozorní ostrá bílá kontrolka a samozřejmě i ztráta tahu motoru.

Motor se povedl znamenitě. Musím pochválit průběh motoru, který je hladký bez znatelného škubání už od velmi nízkých otáček, v kterých má mimochodem na čtyřválec velmi slušný zátah. Výkonové mapy jsou na GSX-R dvě. Béčko – nižší výkon do deště nebo při jízdě na pohodu. Áčko vám dá přičichnout k tomu nej, co může motorka nabídnout a v tomto režimu na vás čeká maximální výkon. Netroufám si hodnotit technické parametry standardní koncovky výfuku, ale zvuk je opravdu povedený. Pokud netaháte příliš za plyn má motocykl normální zvuk, ale pokud začnete tahat, rozhodně nepřeslechnete drsnou, ale přitom libozvučnou odezvu. Obrovskou pochvalu zaslouží převodovka. Po celou dobu testování poslouchala znamenitě a tak přesný chod není běžný a udělal na mě dojem.

Podvozek je tvrdší, ale opět s dávkou kompromisu, takže vás nenechá na holičkách ani na našich okreskách. Bohužel jsem neměl možnost prohnat ji na okruhu, což by ji mimochodem moooc slušelo, ale i při sportovnější jízdě mi podvozek vyhovoval a zdatně sekundoval motoru. U předchozích generací byly použity brzdy Nissin, které občas trochu vadly a ztrácely účinek. Bývalo to často terčem kritiky a zřejmě proto byl nový model osazen brzdami Brembo. U Suzuki nechtěli nechat nic náhodě a nutno napsat, že to byla trefa do černého - fungují znamenitě. Výborné je nejen dávkování a účinnost, ale brzdy výrazně nevadnou ani při delším a intenzivnějším brzdění.

Během testování jsem motorku příliš nešetřil a v rámci testu motor značně vytáčel. Po okreskách okolo Křivoklátu jsem se proháněl stylem brzda-plyn, takže spotřeba mezi devíti a deseti litry mě nepřekvapila. Při klidnější „vyhlídkové“ jízdě jsem se dostal k šesti litrům.

Těžko tuhle motorku s něčím srovnávat, když je vlastně solitérem, který zůstal v téhle kubatuře osamocený. Sedmpade mě ve srovnání s její mladší sestrou GSX-R 600 příjemně překvapila. Tím nemyslím, že by na tom šestka byla špatně – spíše naopak. Bál jsem se nárůstu váhy, ztráty ovladatelnosti a malého navýšení výkonu. Jenže žádné znatelné přibytí na váze se nekoná. Motorka si s šestkou nezadá ani v ovladatelnosti. Neztrácí svou hravost, ale za to u ní přibývá na dravosti. Motor má ukázkový průběh bez jakýchkoli znatelných propadů. Na rozdíl od šestky táhne už odspodu. Nečekejte nástup jako u litru, ale proti šestce je to opravdu velký rozdíl. Díky tomu můžete při běžném ježdění držet motor v podstatně nižších otáčkách, ale i tak vám stále zůstane slušná dynamika jízdy. Tím se taky dostávám k tomu, pro koho je dle mého skromného názoru tahle motorka ideální. Jestliže se necítíte zralí na litr, ale připadá vám, že z šestky už víc nevyždímáte, pak je tohle přesně zajímavá volba pro vás.

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.