Jízda o život - poločas

Standa Berkovec 22.8.2011

fotka

Důvody, proč jsme se zapojili do terénní akce Besipu, která je pokračováním projektu „NEMYSLÍŠ - ZAPLATÍŠ“ jsou všeobecně známé. Milujeme jízdu na motocyklu. Milujeme život. A není nám jedno, že o něj někteří naši kamarádi v sedle přišli. Vždycky zbytečně. Věřte mi, že není smutnější motorkářský sraz než ten, kdy parkujete s ostatními mašinami před krematoriem.

Nejsme sami, kdo si to myslí – i proto má tento projekt podporu všech pořadatelů motorkářských srazů. Všem bychom chtěli poděkovat, stejně jako účastníkům zmíněných srazů. V Praseku u Nového Bydžova, v Nikolčicích u Brna, v Rakovníku i v Ouběnicích u Dobříše. Všude jsme byli nadšeně přijati jako tým Besipu, který přijel za motorkáři na jejich akci s konkrétní pomocí a osvětou. Byli jsme přijati jako věrohodní milovníci motocyklů i dlouholetí propagátoři bezpečné mobility v českém i evropském kontextu. Velmi tomu přispěla propagace v celostátním vysílání i regionálních odpojeních Ráádia Impuls – ať už formou spotů jako pozvánek na jednotlivé srazy, nebo formou rozhovorů ve zpravodajství. Impuls je také mediálním partnerem celé akce. V celostátním systému deníků Vltava – Labe – Press se objevily vysvětlující články, ideová reklama i pozvánky na konrétní srazy. Stejně tomu je i v případě nejčtenějších Českých motocyklových novin. Navíc se rozhlasové spoty vysílaly v regionálních rádiích, která jsou partnery jednotlivých srazů. To, společně s osvětou a propagací na internetu, velmi pomohlo a dále bude pokračovat až do konce a mediálního zhodnocení celé akce. I těmto partnerům děkujeme za skvělou práci, která byla často nad rámec standardních vztahů a vycházela z dlouhodobé spolupráce v této oblasti.

Co si budeme povídat, my motorkáři jsme národ velmi specifický. Je to opravdu pestrá partička. Milujeme svobodu, nemáme rádi mentorování. A protože víme, že jste hraví a že jste se přijeli na motorkářské srazy především bavit, tento projekt fakt není žádná nudná přednáška. Znovu a znovu nám to v praxi potvrzujete. Celá road show má pět částí a v každé z nich najdete něco, co jste buď ještě neviděli, nebo si na to nesáhli nebo nevyzkoušeli. A jak vypadá naše zkušenost s „Jízdou o život“ v jakémsi poločasu?

První pomoc v praxi

Naše forma exhibiční demonstrace první pomoci pomocí vyškolených „sexy sestřiček“ má u motorkářů na jejich srazech opravdu velikou a vřelou odezvu. Jejich demonstrace první pomoci spolu s komentářem profesionálního záchranáře sklízí veliký ohlas jak na hlavním pódiu srazu, tak na červeném koberci u nás na stánku. Záchranář se za celý den nezastaví a odpovídá na stovky dotazů. Sundavat helmu nebo ne? A jak podložit hlavu zraněného motorkáře? Na rozdíl od něj se motorkáři chtějí fotografovat se sestřičkami a nejvíc je mrzí, že podle poslední metodiky už se nedává dýchání z úst do úst, ale jen masáž srdce. Nevěřili byste, kolik dobrovolníků se nabízí jako „zranění“ figuranti. Ale když potom za vámi chodí kluci a říkají, že tuhle demonstraci první pomoci si budou pamatovat – tak to potěší. Velmi nás překvapil zájem o jakési osobní konzultace se záchranářem – čekali jsme jen ohlas na exhibiční ukázku první pomoci. A tak najdete v našem stánku často motorkáře, jak si zkouší masáž srdce na figuríně s elektronickou detekcí správnosti hloubky masáže i frekvence. Dostatek zájmu i absenci jakéhokoliv ostychu mají děti. Stejný zájem nás překvapil v případě motolékárniček, které v první vlně sklidily u motorkářů jen přezíravost a časté zdůvodňování, že se jim na motorce nikam nevejdou. Dnes už se vejdou a je to určitě i zásluha osvěty a také restrikce. Nejvíce otázek se týkalo jejich správného a schváleného obsahu a použití jednotlivých komponentů.

Ukážu ti, co umím - pak se předveď ty!

Kaskadér a instruktor Mirek Lisý se svokji školou bezpečné jízdy je součástí tohoto projektu. Jeho škola je založena na jeho osobnosti, která má mezi motorkáři autoritu. Předvede názorné ukázky speciálních padacích rámů, motorek s ABS i bez a taky způsoby brždění. Poté si i sami motorkáři na vyhrazeném prostoru mohou tyhle tréninkové mašiny vyzkoušet. Je to praxe a cenné rady od odborníka formou moderovaných ukázek. To motorkáře baví a jsou ochotni poslouchat, dívat se, jezdit a poté se i osobně ptát. Například na příčinu svéí vlastní nehody, zaviněné jezdeckou chybou. Mirek také při svých moderovaných ukázkách v praxi připomíná souvislosti s bezpečným a vhodným oblékáním, helmami a dalšími prvky osobní pasivní bezpečnosti. Ani v tomto případě nemáme o posluchače a zájemce nouzi – spíše naopak!

Vidět a být viděn

Zpětná vazba z naší praxe ukazuje, že tohle téma motorkáře zajímá stále víc. Když o tom začal polemiku plukovník Leoš Tržil, sklidil od některých motorkářů i novinářů nevděk. Ale když se dnes podíváte na české silnice – ať už ve městech či na silnicích a dálnicích – stále více jezdců zcela dobrovolně jezdí v reflexním oblečení a potvrzuje tak jeho názory. Stejnou zkušenost máme i z naší terénní akce. Je to vidět i při spanilých jízdách, které jsou součástí každého motorkářského srazu. Na moderní reflexní materiály je třeba si sáhnout, ale nejlepší je všechno si vyzkoušet. Všechny dobré firmy, které vyrábějí motorkářské oblečení, dnes mají speciální programy e-safety. Ty nejmodernější ukazujeme motorkářům jednak formou módní přehlídky na hlavním pódiu, jednak si je mohou u nás na stánku vyzkoušet, případně se něco dozvědět o jejich konstrukci a vývoji nebo účelu ochrany. Velký zájem je o reflexní šle ve svítivé žluté barvě, které se dají jako prvek pasivní osobní bezpečnosti aplikovat na jakýkoliv motorkářský, cyklistický nebo chodecký oděv. Naše ukázky oblékání mají také vysoký stupeň osobního komfortu a pohodlí, který je zejména v nepříznivém počasů jednou z podmínek bezpečné jízdy na motocyklu.

Nechte na hlavě – helmy a další ochrana

V tomto případě se potvrzují naše předběžné průzkumy i zkušenosti, týkající se znalostí motorkářů. Velmi dobře vědí z odborného tisku nebo veletrhů o nejmodernějších trendech nejen v technice a motocyklech, ale i v této oblasti. To se týká i helmy s průhledovým systémem polykarbonátových zrcadel s průhledem v zadní části. V podstatě vidíte dozadu a helma tím perfektně s přesahem zorného úhlu vykrývá mrtvé úhly zrcátek. Navíc v některých momentech odpadá ohlížení přes rameno, které odvádí pozornost od řízení. O této helmě slyšelo přibližně 85% našich recipientů, ale nikdo si ji nevyzkoušel. Tuto možnost pochopitelně u nás mají a také ji využívají. To se týká i helmy s airbagem, kterou si mohou prohlédnout v aktivované podobě. Ososbní konzultace jsou důkazem toho, že i osvěta v této oblasti pokročila. A že motorkáři jsou ochotni zaplatit si za komfort osobní bezpečnosti, jen si musí tyto věci ověřit v praxi. Tedy minimálně vyzkoušet, sáhnout si na ně, popovídat si o našich zkušenostech s těmito moderními trendy. Proto je na srazech velmi živo i v této sekci projektu. Netýká se to jen helem nebo motocyklového oblečení a bot, ale i rukavic, páteřových rámů, ledvinových pásů, krčních ochranných pásů a protektorů. Velký ohlas má i speciální série E-safety ze Skandinávie, kterou používá i Policie ČR. Díky perfektní prezentaci policejních motorkářů na našich akcích mají možnost si prohlédnout i toto profesionální oblečení s reflexními prvky, stejně jako motocykly nebo záznamová měřící zařízení a výstražná světla.

Alkohol a drogy na srazech

Na motorkářských srazech se pochopitelně alkohol pije. Motorkáři jsou většinou muži, mladí a aktivní. Nejčastějším a nejoblíbenějším nápojem je – jak jinak u nás – pivo. Někteří účastníci si pro svoji osobní zkušenost nechají změřit, jakou mají indikaci po tom kterém množství a druhu alkoholu. A někteří s díky přijmou jednorázový tester na to, aby si druhý den při odjezdu změřili, zda v sobě nemají zbytkový alkohol. Už jsme potkali i natáčeli několik borců, kteří takhle přišli o řidičák. Ohlas je obrovský a testery jsou spotřebovány a rozdány už odpoledne. O drogách se ze strany motorkářů tolik nemluví a určitě je mezi nimi mnohem menší procento těch, kteří je užívají. Ale o to více je třeba upozorňovat na jejich vliv při řízení motorových i nemotorových vozidel. Nejvíc potěší, když tihle kluci přijdou poděkovat za naši práci s pivem nebo panákem v ruce pro nás. Nejezdíme na srazy pít, ale je to ten nejvyšší výraz díků od těch, pro které je akce určena.

Technické vychytávky

Motorkáři mají rádi technické hračky a novinky! Na ty je doslova radost si sáhnout a hlavně si je vyzkoušet. V případě tohoto projektu se jedná o technické novinky, které přispívají bezpečnější jízdě na motocyklu. Například prezentace hydroelektrického systému předního dvojkola na stroji MP3, která proběhla v Praseku u Nového Bydžova. Nebo obrovského tříválcového motocyklu Triumph 2,3l s vynikajícím a vyváženým brzdovým systémem v Rakovníku a v Ouběnicích, ukázky motocyklu Harley-Davidson Ultra Glide se systémem ABS v Nikolčicích u Brna a BMW 800 s vypínatelným ABS na všech srazech, které jsme absolvovali. Mnoho z účastníků využívá i možnosti vyzkoušení elektrických skútrů a elektrokol i demonstraci moderního osvětlení těchto jednostopých elektrických vozidel.

Potkáme se s vámi ještě na srazech v Třebíči – Poušově (27.8.) a na tradičním srazu Jawáč – Jizbice u Čechtic (3.9.). Nebo někde na silnici nebo u pumpy, kde se k nám také hlásíte. I to nás těší, stejně jako váš zájem o tuto terénní akci na vašich srazech. Prostě – naviděnou kdekoliv, jen ne na parkovišti u krematoria!

Standa Berkovec

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.