Moto Guzzi Stelvio 8V

FilipT, foto: Matěj Oliva 8.9.2011

fotka

Druhá generace cestovního maxiendura se prohání na litých kolech a ve všech ohledech se podstatně zdokonalila oproti prvnímu modelu. Nasadila si uhlazenější výraz, motor je kultivovanější a dostal navíc kontrolu trakce. Že by nové Stelvio úplně trumflo svůj původní vzor v podobě BMW GS?

V dnešním testu jsme dali zabrat silniční verzi 8V, v nabídce je ještě více offroadová verze NTX, která se liší především drátovými koly, ochranným rámem a cestovními doplňky. Nové Stelvio prodělalo kromě technických vylepšení i menší designový facelift. Divoký výraz vypouklých „očí“ vepředu zjemnil horní krycí plast, boční plasty jsou nyní úhledněji tvarované kolem nádrže a nový je i tvar plexištítu s širšími boky.

Právě plexištít si na dálnici musí zamilovat každý, perfektně kryje před náporem větru a je za ním dokonalé ticho, tady se myslím podařilo konkurenci docela trumfnout! A jednoduché nastavení pomocí dvou koleček se dá v pohodě zvládnout i za jízdy na dálnici. Jízdní komfort doplňuje i přehledná přístrojovka s novým palivoměrem a displejem palubního počítače, který lze pohodlně přepínat tlačítkem na levém řídítku.

Jiný je i tvar sedla, zvlášť část řidiče už není tak široký „fotel“ jako dříve a je po stranách víc vykrojené. Sedlo se dá pomocí pryžového mezikusu snadno výškově nastavit v rozmezí 820 a 840 mm, takže si ho hned zvedám a zkouším posaz. Nohy příjemně uvolněné, ruce přirozeně odložené dopředu - tady není co vytknout, kategorie cestovní maxienduro je pro nás dlouhány jako dělaná! Na palivové nádrži přitom vůbec není znát, že se její objem razantně zvýšil z původních 18 litrů u první verze na současnou až neuvěřitelnou hodnotu 32 litrů benzínu! Fabrika tak zareagovala na časté výčitky novinářských testů vyčítajících nižší dojezd než konkurence. Je pravda, že když jsme ještě v předchozí redakci dělali důkladný srovnávací test s výletem do Alp, tehdejší Stelvio vždy rozsvěcelo kontrolku rezervy jako první. To už u letošní verze rozhodně nehrozí, s předpokládaným dojezdem 450 km budete moci na dovolené na benzinky téměř zapomenout.

Ještě na místě zkouším, zda je plně natankovaná mašina nějak pocitově těžší, ale těžiště nádrže je hodně dole a ani při pomalé jízdě nic nepoznáte. To hlavní ale přichází po nastartování a rozjezdu. Vstřikování už se měnilo u loňské verze, letos k tomu přibyla nová elektronika mapování, kdy každý válec dostává palivo podle oddělených hodnot jednotlivých lambda sond. Celý motor je také tišší, upravené ventilové převody a spousta tlumicích materiálů téměř odstranily „chrochtání“ předchozí verze a nechaly uhlazený projev vychovaného gentlemana. Celkově sice nové Stelvio úplně ztratilo nádech toho neurvalého bucharu, který měla první verze, ale potěšení pro ucho milovníka véčkových dvouválců tu zbylo spousta. Cinkání ventilů, občasné dunivé zabublání do výfuku při brzdění motorem i mohutný ryk při vytáčení, to všechno prozrazuje italský původ se spoustou šarmu a charakteru. Stelvio možná není nejsilnější ani nejpraktičtější ve své třídě, ale umí nadchnout!

Maximální výkon 105 koní vzduchem chlazeného V-Twinu už stačí na slušnou divočinu a průběh křivky navíc dostal ve spodním a středním pásmu pořádnou posilu. Zatímco předchozí verze zoufale toužila po vytáčení, letošní novinku můžete nechat i poklidně bublat přes vesnici na šestku. Přitom ale motor ani ve sportovním tempu není nudný. Ochotně reaguje na plyn a v každé rychlosti nadělí plynulý zátah bez stopy zacukání, až při hodně razantní jízdě se projeví vyšší hmotnost a slabší vršek u červeného pole na hranici 7800 ot/min. To vše dokáže jen s minimem vibrací, které pocítíte spíš ve stupačkách, do řídítek je nepustí nové gumové silentbloky. Na vrknutí plynem či podřazení motorka kvůli reakci podélně uloženého motoru zareaguje malým cuknutím do strany, ale opravdu jen nepatrně a všimnete si toho spíš jen při tůrování na semaforech.

Hliníková litá kola od letoška doprovází i vypínatelné ABS a kontrola trakce a tomu odpovídá i velmi dobré odpružení obrácenou vidlicí Marzocchi vepředu a tlumičem Sachs vzadu, s plnou možností nastavení! Zvládá i opravdu rozmlácené silnice, kde nevytřese jezdce a zároveň neztratí jistotu řízení, a přitom je odpružení dostatečně tuhé při sportovnější jízdě po dobrém asfaltu. Stabilní podvozek s dostatečnou odezvou pak podrží i brzdy s docela sportovním nástupem a dostatečně pozdě reagujícím ABS - ale zase jen přesně tak akorát sportovní , aby nebyly moc kousavé při cestování ve dvou... Na brzdy se motocykl trochu zhoupne dopředu, ale o dost méně než u předchozích verzí.

Trochu víc jsem čekal jen od kontroly trakce. Při zkoušce na štěrku zafungovala podle očekávání, ale když jsem se konečně dočkal deště a vyrazil motorku poškádlit na dlažbu, kontrola trakce zasahovala dost pozdě a nepředvídatelně a zbytek trasy jsem absolvoval stejně opatrně, jako s běžnou mašinou. Důvodem je, že Stelvio nemá poslední hi-tech elektroniku používanou třeba v Aprilii RSV, ale jen jednodušší systém zasahující podle otáček motoru.

Menší handicap má Stelvio v hmotnosti. Proti etalonu této třídy - R1200GS - má zvláště s plnou 32litrovou nádrží pár desítek kilo navíc a pohybuje se tak zhruba na úrovni Yamahy Supertenere. Na druhou stranu se tolik neprojeví nasednutí spolujezdce, který zde má dost místa i pohodlí a pěkně schovaný za jezdce, protože místo spolujezdce není příliš vyvýšené. Stelvio sice nenabídne elektronický podvozek jako BMW, ale s kolečkem předpětí vyvedeným na bok ani zde není problém si mašinu nastavit na jízdu ve dvou. Co se spotřeby týče, během svižného testu jsme jezdili za velmi slušných 6 L/100km, takže věřím, že při klidnějším cestovním tempu dáte na nádrž i 500 km!

V ovladatelnosti, stabilitě i ve všech dalších ohledech je obrovsky znát, že letošní ročník je mnohem vyzrálejší a vypilovaný k dokonalosti. Spolu s o pár desítek tisíc nižší cenou (současná podzimní akce srazila cenovku až na 319tis) než u srovnatelné konkurence od BMW či Yamahy to pak ve výsledku dává tip na velmi dobrou koupi. Stelvio v ničem nezaostává, naopak umí nabídnout bonus v podobě strhující jízdy na mašině s italským charakterem a véčkovým dvouválcem a pořádnou porci individuality, protože na našich silnicích stále zatím jde o výjimečný stroj.

Oficiální video

Technické údaje najdete pod tímto odkazem.

reklama

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.