fotka

Ducati 1199 Panigale z Milána

  • vydáno: 7.11.2011
  • autor: FilipT

Pravděpodobně nejočekávanější motocykl letošního roku se konečně odhalil v celé své kráse. A to doslova, protože nová Panigale je neskutečná kočka. Ovšem ještě mnohem víc toho nabízí pod kapotou!

Designově 1199 vychází z předchozího modelu 1198, zvláště výrazem světlometů a tvarem masky, ale kupodivu zde najdeme i hodně podobných křivek jako u loňského hitu Ducati Diavel. Podívejte se na tvar nádrže či na zadní část se světly přilepenými zespoda pod sedlem, vidíte tu podobu? Nová Ducati 1199 Panigale se ovšem dívá na svět diodovými světlomety! Zrcátka zase integrovala diodové směrovky pro jednoduší odstrojování před okruhovým řáděním.

Kromě toho, že je nový superbike (a zvláště ve verzi S) nabitý špičkovými komponentami jako Brembo Monoblock, přední vidlice Öhlins NIX30 a zadní TTX-36, se zde poprvé objevuje elektronické odpružení DES (Ducati Electronic Suspension). Máme tu tedy první ostrý superbike na světě, který nabídne elektronické nastavení podvozku.

Možnosti nastavení jsou samozřejmě ještě mnohem větší třeba díky nastavitelnému úhlu hlavy řízení. Rám nové Ducati maximálně využívá motor jako nosnou část a zadní pomocný rám je uchycený přímo na zadním válci. Pod ním se Panigale chlubí vodorovně vyvedenou jednotkou odpružení zadního kola krytou ochranným krytem, to aby pružina nesežvýkala kombinézu jezdce. Díky těmto řešením se podařilo stlačit hmotnost Panigale pod 164 kg suché váhy.

Revoluce proběhla i v oblasti přístrojovky, která ukazuje údaje na černém LCD displeji s barevnými údaji. Neobvyklé řešení dostaly i výfuky, které se poprvé v historii Ducati odstěhovaly rovnou pod motor a pěkně vyplňují mezeru mezi boční kapotáží a zadním kolem a přispívají tak k lepší aerodynamice.

A jak je to s výkonem? Z úplně nového agregátu Supersquadro se podařilo konstruktérům naladit 195 koní, tedy o celých 20 více než u stávající 1198. Motor je komplet nový a stavěný od základu, z předchozí řady zůstal jen nezbytný charakteristický a povinný základ této značky - pravoúhlé uspořádání dvouválce a desmodromický rozvod, ovšem místo řemenu vybavený pohonem rozvodů pomocí kombinace řetězu a ozubených kol. Motor samozřejmě nabídne dnes již obvyklou možnost režimů vstřikování i elektronické ovládání plynu Ride-by-Wire.

Výrazně nadčtvercový motor (naposledy - Supersquadro opravdu neznamená čtyřválec;-) s poměrem vrtání a zdvihu 112:60,8 mm dosahuje maximálního výkonu 195 k při 10 750 ot/min, což jej okamžitě a s velkým náskokem řadí na špici dvouválcové produkce. Točivý moment 13,5 kgm při 9000 ot/min také patří k úctyhodným hodnotám.

Kdo by čekal, že půjde o ryze závodní agregát s počítáním servisu po motohodinách, bude příjemně překvapen servisním intervalem 24 000 km pro seřízení ventilových vůli, 12 tis km pro výměnu oleje. Tady už se Ducati opravdu důrazně vymezila proti starým modelům, které mívaly pověst servisně náročných strojů. K provozu na silnicích přispěje i katalyzátor s dodatečným spalováním exhalací. Naopak na sportovní strunu hraje fakt, že díky řešení ventilů podporujícími dekompresi půjde motor velmi snadno nahodit, takže lze použít menší startér i baterii a snížit tak váhu motocyklu o dalších 3,3 kg.

A nakonec pár prvních informací o ceně - v EU se bude standardní verze prodávat za 17 990 Eur (cca 450 tis Kč), verze S pak bude za 22 990 Eur. Na trh přijde také speciální edice v barvách Ducati Corse vyvedená v trikolóře.

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz