Ducati Multistrada 1200S - „cenduro“ po italsku

FilipT 9.1.2012

fotka

Rovnou se přiznám, že tuhle mašinu jsme si k redakčnímu testu půjčili hlavně kvůli „fun factoru“. Už jsme ji důkladně otestovali ještě v předchozí redakci a dlouho jsme na ni vzpomínali. Mezitím se ale na trhu začaly objevovat i další podobně laděné stroje - jak tedy bude Multistrada působit po dvou letech?

Dnes již se na trhu najde řada motocyklů, které se dotáhly technologický náskok Multistrady. Elektronicky nastavitelný podvozek, kontrola trakce či přepínání palivových map už se stávají rozšířenou záležitostí strojů vyšší třídy. Přesto jen stěží najdete stroj, který by je po vzoru Multistrady měl všechny najednou. Tady je však kromě charakteru tohoto modelu důvod také v profilu značky a jejích milovníků - jediná Ducati si může dovolit dát na trh cestovně silniční „enduro“ skoro za půl milionu a mít jistotu, že se najde dostatek nadšenců, kteří si jej budou kupovat. Ducati ovšem i v segmentu „cendur“ má stále slušný technologický náskok, který mimochodem na vedlejším poli ryze sportovních strojů právě potvrdila představením nové 1199 Panigale.

Nebudeme zde opakovat celý redakční test, spíš se podíváme, jak Multistrada na trhu vyzrála a jak působí ve srovnání s novinkami od konkurence. Tento průkopník přesunu cestovních maxiendur do sféry šílených výkonů a ryze silničního charakteru totiž přilákal na trh řadu podobných mašin, nejnověji například Aprilii Dorsoduro 1200, ale tak trochu otevřel cestu třeba i pro Hondu Crosstourer či Kawasaki Versys 1000.

Začneme designem - řada motocyklů s přehnaně moderními tvary při svém uvedení zazáří, ale rychle se okoukají a ztrácí na atraktivitě. To rozhodně není případ Multistrady, která svým šarmem dokonale zapadá do dnešní doby. Fanoušci motocyklů už si zvykli na její odvážnou kombinaci náznaku „kachního“ zobáku se vstupy sání, také styl světlometů navazující na tvar superbiků Ducati v dnešní době stále „frčí“. No a výfuky, které byly před třemi lety pro leckoho příliš radikální, dnes při srovnání s divokými kreacemi jiných výrobců působí naprosto přijatelně! Když to shrnu - Multistrada je i po dvou-třech letech pořád hodně atraktivní kočka a nenajdete tu ani jediný náznak stárnutí, naopak se zdá, že za dalších pár let bude stále „in“.

Jak nejlépe zjistit oblíbenost a názor Ducatistů na Multistradu? Přece na značkovém okruhovém dni Ducati v Mostě, který Ducati jako jedna z mála značek pro své příznivce i nadále pořádá! Zároveň to bude skvělá příležitost prohnat MTS i po okruhu a vyzkoušet její sportovní apetit.

Když se totiž k podmanivému charakteru véčkového dvouválce s desmo rozvody přičte výkon za hranicí 150 koňů, máte jisté, že na nějaké to sportovní svezení rozhodně dojde. Tahle Ducati vás prostě nenechá jen tak se v poklidu vozit. Agresivní zvuk motoru vytočeného za polovinu otáčkoměru vás zkrátka brzy strhne a zjistíte, že místo plánované pohodové projížďky zase jedete pořádnou „kládu“. K tomu svádí i perfektní ovladatelnost motoru, který poslouchá na sebemenší změnu plynu a nenachytáte ho při jakékoli nepřístojnosti, snad kromě škubání řetězem při hrubém podtočení. Ani systém elektronického plynu ride-by-wire tady nepůsobí tím odtažitým dojmem bez přímé odezvy, jako u řady ostatních strojů s touto technologií.

Podvozek s špičkovým odpružením se nechá držet ve stále větších náklonech, motor má dostatek síly na výjezd ze zatáčky i bez zběsilého podřazování a jistota kontroly trakce a dobře naladěné ABS vám dovolí zrychlovat i brzdit ještě v zatáčce. Nebýt vysokých zdvihů a cestovního posazu, téhle mašině by ani na okruhu prostě nebylo co vytknout.

Právě vysoké zdvihy odpružení mi u Multistrady přišly až skoro zbytečné. Jasně, ta mašina má ubrat nějaké ty zákazníky ze skupiny zájemců o cestovní maxiendura, a když si s ní vyrazíte na polňačku s nastaveným režimem Enduro, docela si to i přes zadní stodevadesátkovou gumu užijete. Přesto bych hlasoval pro maličko tvrdší podvozek nebo výraznější projev elektronického nastavení, jež by posílilo potenciál motoru i rámu na asfaltu. V zatáčkách se vše chová dokonale, ale když pořádně vezmete za přední brzdu, mašina se pořádně zhoupne dopředu a rychle se změní rozložení hmotnosti i odezva od předního kola. Trochu slabší, ale stále dost citelné je to při razantním otočení plynu. Motorka si přisedne na zadní kolo a hodně snadno si předkem zamáváte do vzduchu - i když tady to naopak znamená příjemnou porci zábavy navíc...

Na druhou stranu - díky dlouhým zdvihům si užijete, když ne vyloženě terén, tak určitě alespoň skvělé adrenalinové svezení po hodně rozmlácených silničkách, kam lopata silničáře nezavítá jak je rok dlouhý. Svižná jízda přes díry a zaštěrkované výmoly vás opravdu vyláká i do stupaček a na kterékoli české druhotřídce si užijete malou rally vložku. Právě k tomu se vyplatí přepnout na režim Enduro, hlavně kvůli omezení výkonu a jinému nastavení trakce, protože na plný výkon budete občas přihrabávat zadním kolem.

Dá se s Multistradou vůbec taky cestovat? Upřímně řečeno, nám se v redakci moc nedařilo ukrotit do cestovního courání, naštěstí zkušenosti majitelů z internetu svědčí o opaku. Cestopisy z dálkových dovolených chválí i tuto stránku a houfně si zde pochvalovaly pohodlí i spolujezdkyně. Jen mi bylo divné, že většina z nich vyráží hlavně do Itálie...? Jediným problémem v cestovním zaměření mně osobně přišla spotřeba. Ta je sice při klidném tempu velmi příznivá, a pokud opravdu po celou dovolenou nepustíte plyn za čtvrtinu otáčky a dokážete bzučet po dálnici do 120 km/h, dostanete se někam na 5,5 L. Pokud ale občas vezmete důkladněji za plyn, budete se divit, jaké cifry vám začne ukazovat palubní počítač. Tahle mašina má prostě hodně divoké stádo honí, a když je trochu proženete, musíte jim dát všem nažrat. Na dvacetilitrovou nádrž byste tedy teoreticky mohli najet skoro 400 km, ale pokud si dopřejete pár hodin řádění po horských silničkách, začne vám svítit kontrolka už po 150 km. Naštěstí majitelé Multistrady asi nebudou z těch, kteří by nějak přehnaně řešili náklady na ujetý kilometr, tahle mašina je o něčem jiném.

Ducati Multistrada 1200 v provedení S je jedinečný stroj, který zvládá celou řadu stylů jízdy a využití, a všechny zvládá až nepochopitelně dokonale a s obrovskou porcí zábavy, trochu ztrácí snad jen při posouvání v hustém provozu v centru města. Klidně s ní můžete zajet prohnat supersporty na okruh, po cestě zpátky si zasoutěžit s motardy a na víkend vyrazit ve dvou a s kufry a pokaždé budete nadšeni. Za svoji výjimečnost si ovšem také nechává odpovídajícím způsobem zaplatit - viz technické údaje a aktuální ceny.

Na závěr si vychutnejte následující video z jedno dokonalého dne za řídítky motocyklu Ducati Multistrada.

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.