Jak se vyrábí Bimota

Matěj Oliva 16.1.2012

fotka

Každá značka má svou historii a velká jména, některé značky ale přeci jen vyčnívají. Když přišla možnost podívat se díky firmě Meteorsport pod pokličku výrobce jedněch z nejlepších motorek světa, nebylo nad čím váhat.

Továrna nebo spíše manufaktura Bimota se nachází nedaleko San Marina v městečku Rimini. Když jedete boční ulicí, ani vás nenapadne, že právě zde se vyrábí legendární italské stroje. Zvenku prozrazuje značku jen malé logo na omítce, za vchodovými dveřmi už je ale zcela jasné, kde se nacházíte. Spousta motorek rozesetých po zasedací místnosti a hale na vás dýchne historií.

Ta sahá do roku 1973, kdy se spojili tři společníci – Bianchi, Morri a designérský génius Tamburini. Právě Tamburini navrhl přejít od výroby vzduchotechniky k stavbám sportovních motocyklů takové kvality, která na trhu dosud chyběla. Bimota se už od začátku nezabývala vlastním vývojem motorů, využívá vždy ty nejlepší motory, které jsou v aktuálním roce na trhu. Označení stroje pak znamená značku použitého motoru, značku Bimota a pořadí vyrobeného modelu. Tedy označení KB1 znamená Kawasaki Bimota jedna. Toto označení se dochovalo až dodnes, kdy posledním modelem je DB9, tedy Ducati Bimota devátá. Úplně prvním strojem byla Bimota HB1 s motorem Honda.

Bimota hned od začátku spojovala geniální Tamburiniho design se špičkovou technologií a pokrokovým myšlením. To vygradovalo v polovině devadesátých let modelem Tesi 1D s přelomovým zavěšením předního kola. Přes slabší komerční úspěch se Tesi dočkala dalších dvou generací a nyní si můžete koupit model Tesi 3D s motorem Ducati - o té připravujeme samostatný článek! Bimota se samozřejmě angažovala i v závodech a to velice úspěšně, už po pouhých sedmi letech se podařilo Bimotě vyhrát svou první velkou cenu. Dnes je produkce továrny okolo pěti set motocyklů ročně.

Bimota má stále i své závodní oddělení, které má pod palcem ing. Massimo Gustato. Mnohem známějším jménem je ale Ruben Xaus, který pomáhá s vývojem modelu HB4, tedy speciálem pro třídu Moto2. Tento stroj už se úspěšně podíval na závodní okruhy a počítá se s jeho dalším vývojem a nasazením v MS.

Výroba

Většina dílů se vyrábí v okolních dílnách nebo jsou dodávány velkými výrobci. Aktuálně jsou všechny modely Bimoty osazeny motory Ducati, ať už kapalinou chlazenými z 1198, tak i dvouventilovými vzducháči. Rámy Bimoty jsou kombinací ocelových svařenců a duralových dílů frézovaných na CNC strojích. Pro výrobu kapotáží se využívá téměř výhradně karbon. Podvozky dodává Marzocchi, nebo Öhlins, brzdy Brembo. Samotná montážní hala vyniká dokonalým pořádkem. Vše zde má své místo, každý díl motorky, kus nářadí i šroubek.

Na každé motorce pracuje vždy jen jeden mechanik a kompletuje ji od přípravy motoru až po finální kontrolu před exportem. V době naší návštěvy se v Bimotě zrovna připravovala várka několika kusů pro Japonsko. Složení jednoho stroje trvá zhruba deset hodin. Za tu dobu toho mechanik musí zvládnout opravdu hodně. Na druhou stranu jsme nikde neviděli zbytečný spěch. Všichni mechanici v klidu a s přehledem dělají svou práci tak, aby na motorce nebyla sebemenší chyba nebo nepřesnost a byla radost sledovat, jak se rodí nové stroje legendární značky.

Vývoj

Bimota vždy vynikala hodně zajímavými řešeními a naprosto nadčasovým designem. Proto mě hodně zaskočila informace o tom, že pokud má motorka stejný základ, jako jiný model, trvá její vývoj od prvního nápadu k finálnímu stroji pouhé dva měsíce. Pokud se jedná o zcela nový stroj, měl by být hotový do půl roku. To jsou termíny, o kterých si může většina výrobců nechat jen zdát. V celém závodě přitom pracuje jen 25 zaměstnanců.

Velkou zajímavostí, o které se hodně mluví, je možnost dodat v podstatě jakýkoliv náhradní díl napříč historií výroby Bimoty. Neuvěřitelných 60 % všech dílů Bimota stále drží skladem. Pokud díl skladem není, v Bimotě Vám ho vyrobí, není tedy problém po těžké nehodě získat třeba plasty nebo nový rám. To nemůže nabídnout ani řada velkých továren a značek. Pokud se tedy bojíte nedostatku náhradních dílů, jsou vaše obavy liché.

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.