Breganze - Laverda ožívá

Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Ondřej Hrůza 2.2.2012

fotka

Jen málokdo by neznal značku Laverda, jednu z nejdůležitějších motocyklových firem historie. Ta bohužel před několika lety zanikla, nicméně našlo se několik nadšenců, kteří se rozhodli v jejím odkazu pokračovat a prvávě za nimi jsme se vypravili.

Při příjezdu nás nevítal svítící nápis, ani vrátnice továrny se stovkami zaměstnanců, ale skromná výrobní hala a v ní jediní tři stálí zaměstnanci továrny – Davide Carboniero (vedoucí projektu), Enzo D’angelo (specialista na motory) a Dario Fabris (specialista na podvozky). V plném provozu jsou pak ve výrobě ještě další dva mechanici. Všechny strojní práce si malá manufaktura objednává ve svém okolí, kde je celá řada továren a dílen.

V hale nás okamžitě upoutala výstavka motocyklů Laverda napříč bohatou historií, nechyběl první vyrobený stroj, závodní enduro i silniční speciál. Většina strojů je poháněna čtyřtaktním jednoválcem a na kterou motorku jsme si ukázali, byla nám nastartována a mohli jsme si užít zvuk historie v perfektní kondici. Teď ale k samotnému projektu. Když Laverda zkrachovala, odkoupil samotnou značku koncern Piaggio, který neumožnil obnovit výrobu pod původní značkou. No a protože se továrna nachází nedaleko městečka Breganze, bylo o názvu rozhodnuto.

Srdce z Laverdy

Po Laverdě nezbyla jen značka, ale i plný sklad dílů, včetně několika set motorů. A právě řadové dvouválce z Laverdy se staly základem nádherného café raceru, kvůli kterému jsme do Itálie přijeli. Samotný motor Breganze koupí, kompletně rozebere a nahradní, nebo upraví některé části, jako jsou ventily, olejová pumpa, primární převod, nebo kompletní elektronika, která je optimalizována pro vyšší výkon a dodržení emisní normy EURO 3.

Okolo motoru je to nejdůležitější a nejzajímavější z celé motorky a sice rám. Jedná se o prostorový svařenec z hliníkových trubek, jehož neuvěřitelnou vlastností je váha pouhých 7 kilogramů. Té dosáhl Dário Fabris při zachování perfektní tuhosti. Rám byl několikrát testován v provozu i na okruhu a vždy se stejným výsledkem – bez kroucení, nebo dalších vlivů. Hliníková je samozřejmě i kyvka. Dále je hliník použit k výrobě osmnáctilitrové nádrže, která je skryta v podsedlové části. Nad motorem je pod krytem připomínajícím nádrž jen airbox. Nízko umístná nádrž má samozřejmě velice blahodárný vliv na těžiště a tudíž i ovladatelnost stroje.

Jen to nejlepší

Breganze SF 750 je prémiový motocykl, který obsahuje jen ty nejlepší komponenty. Odpružení nese značku Öhlins, je samozřejmě plnně nastavitelné a zajímavostí je, že když si Breganze objednáte, dostanete ho s podvozkem nastaveným přímo pro vaší váhu, výšku a jízdní styl. Také při okruhových jízdách můžete zdarma využívat servisní středisko Öhlins. O brzdění se stará další slavná značka – Brembo. Na přední vidlici jsou našroubované monobloky s radiálním umístěním. Radiální je i brzdová pumpa rovněž od značky Brembo.

Kola mají netradiční uchycení drátů ve výpletu, které umožňuje použití bezdušových pneumatik. Myslelo se samozřejmě opět i na váhu, takže ráfky jsou hliníkové. Blahodárné účinky na hmotnost má i použití karbonu všude, kde to jen trochu jde. Výsledkem je hmotnost 160 Kg. Karbonové jsou všechny plasty i přední blatník. Motorka je zatím k dispozici pouze jako jednomístná. Dvoumístná verze je ale v plánu. Na motorce jsou pečlivě zpracované všechny detaily, které pak mají na svědomí výsledný dojem z celku. Jediné, co dojem trochu kazilo jsou volné kabelové svazky a lanovody okolo motoru.

Za řídítky

Po usednutí za řídítka se jezdec cítí překvapivě pohodlně. Jízdní pozice je hodně uvolněná a je mnohem příjemnější, než třeba na Ducati Sport 1000. Před zraky řidiče je přehledná palubní deska kombinující digitální a analogové zobrazení. Nechybí jí slušivé logo značky a zobrazuje všechny potřebné informace. Mimochodem při přepínání jsem narazil na údaj o maximální naměřené rychlosti, který měl šokující hodnotu 220 km/hod.

Start motoru s sebou nese první dávku emocí. Řadový dvouválec není nijak extrémně utlumen a 85 koní se žene výfuky ven na svobodu. Na Berganze rozhodně nemusíte mít strach, že vás někdo přeslechne. Bohužel k samotnému svezení jsme se osobně nedostali a museli jsme vzít zavděk testovacím jezdcem, kterým se stal David. Ten nám hned od začátku předváděl, co SF dokáže. Zrychlení je velice působivé a naplno se při něm projevuje nízká hmotnost. Tu pocítíte samozřejmě i při brzdění. Motorka je mírně nahrbená dopředu, což samozřejmě pomáhá trakci předního kola. Přehazovat motorku ze zatáčky do zatáčky není problém a nízká váha z toho dělá tak nějak samozřejmý proces.

Z Breganze odjíždíme se smíšenými dojmy. Na jedné straně je tu obrovské nadšení party odborníků, kteří dokonale vědí, co dělají, na straně druhé malosériová výroba stroje, který je určený pro hodně vyhraněnou klientelu, která si potrpí na legendární Laverdu. Za cenu, která se bude pohybovat mezi 28 a 30 000 Eury se jedná o opravdu hodně exkluzivní záležitost, kterou jen tak na našich i zahraničních silnicích nepotkáte. Motorka se začne prodávat na jaře a v plánu je vyrobit za rok 2012 50 ks. Na podzim by měl přijít dvousedadlový model a pokud se výroba skutečně rozjede, začne team pracovat na litrovém tříválci, nástupci legendární Laverdy Jota. Držme tedy palce další značce, která se pokouší o znovuzrození na motocyklový svět.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.