fotka

BMW K1600GTL vs. Can-Am Spyder RT

  • vydáno: 7.2.2012
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

Redakčním testem jsme protáhli dva luxusní cestovní stroje se spoustou místa pro dvoučlennou posádku i zavazadla, ale hlavně s výrazným charisma a strhujícím dojmem z jízdy. Jak dopadne srovnání šestiválcové novinky BMW K1600GTL a extravagantního tříkolového Can-Amu Spyder, oba v ceně kolem půl milionu korun?

Obě mašiny už jsme měli k redakčnímu testu - na BMW K1600GTL jsem se úžasné dva dny toulal po Jihoafrické republice, tříkolový Can-Am Spyder RT zase kolega z redakce na týden prohnal po Alpách. A když jsme se pak v redakci dohadovali, která mašina je zábavnější, prostornější či pohodlnější, vznikl nápad vzít je ještě jednou a tentokrát na společný výlet. Nebudeme opakovat informace uvedené v redakčních testech, místo toho se soustředíme na porovnání dojmů a vlastností.

Povedlo se a konečně máme oba stroje zaparkované před redakcí, a je to fakt nádherná podívaná. Decentní metalíza obrovských předních kapot, tu a tam s chromovým doplňkem, vysoké plexištíty a mohutné boční kufry dávají jasně najevo, že tohle je Gran Turismo té nejvyšší třídy. U strojů se začínají zastavovat hloučky kolemjdoucích a s úžasem sledují hlavně exotický tříkolový Spyder. Nadšenci do motorek zase okukují řadový šestiválec BMW a ptají se na funkci elektronického odpružení. Takovou pozornost při odjezdu jsme tedy ve Vysočanech ještě nevyvolali, každopádně Spyder co do extravagance a exotického dojmu v provozu určitě vede, GTL ocení spíš motorkáři.

Před jízdou napřed ladíme na sound systémech stejnou rockovou stanici, pak nakládáme zavazadla a porovnáváme zavazadlové prostory. Oba stroje mají mohutné boční kufry a velký topcase a málem už jsem vyhlašoval pro BMW, které má kufry o něco větší, když Spyder po stisku tlačítka vyklopil přední kapotu a odhalil velký přední zavazadlový prostor. Tomu se prostě nedá konkurovat, Spyder zase vede. U Spyderu je navíc takřka jedno, jak těžký náklad do kufrů naskládáte, jízdní vlastnosti jsou stále stejné. U motorky se hlavně nacpaný topcase přeci jen trochu projeví, přestože od zařazené dvojky už o něm také nevíte.

Hned při nastartování motorů se projeví velký rozdíl v projevu. Spyder má pod kapotami véčkový dvouválec z dílen Rotaxu a brumlavé dunění působí úplně jiným dojmem, než hluboké zaječení, které se ozve po vrknutím plynovou rukojetí šestiválce BMW. Tady K1600GTL jednoznačně vede. Když na semaforech trochu provětráte motor nebo po rozjezdu vytočíte rychlost k červenému poli, z toho nádherného řezavého zvuku se vám zježí chlupy na zádech. Proti tomu je dojem z motoru Spyderu trochu utlumený a přestože nadchne každého milovníka dvouválů do V, není to taková divočina a BMW okamžitě získává body.

ve městě je znát, že každá mašina je z jiného světa. Spyder se musí potupně sunout spolu s auty, BMW se tu a tam protáhne mezi stojící kolonou a od semaforů vyráží jako první. Ale u této cestovní třídy s širokými kufry to k nějakému razantnímu průjezdu provozem stejně tolik neláká a nakonec stejně jedu v klidu spolu s kolegou na Spyderu. Na motorce musíte mít ve městě a hustém provozu oči na stopkách a musíte se plně věnovat řízení - hlídat si okolní auta, díry po kanálech, tramvajové koleje. Proti tomu jezdec na Spyderu si v klidu ladí rádio a nějaké díry nebo koleje má na háku. Ani nenadálá myška auta vedle něj ho nerozhodí - kdykoli může strhnout řízení nebo vší silou vzít za brzdy a vyřešit každou krizovku, která by už na motorce zaváněla průšvihem. Co se týče ovládacích prvků, jsou tyhle dvě mašiny úplně jiné. Rozjezdy bez spojky, řazení tlačítkem a brzdění propojenou nožní brzdou u Spyderu je trochu nezvyk, ale za chvíli už vám to ani nepřijde. Systém navíc sám po zastavení podřadí na jedničku nebo sám přeřadí na vyšší kvalt, pokud byste jej trápili v červeném poli. Je to krásně pohodlné, bezpečné a „blbuvzdorné“... ale proti klasické motorce v podání BMW trochu nuda.

Jak se ulice mění v silnici, začíná se projevovat značný výkonový rozdíl. Stokoňový výkon Spyderu se při podstatně vyšší hmotnosti nemá šanci přiblížit tomu úžasnému zátahu šestiválce BMW. V zatáčkovitých úsecích si Spyder může dovolit o dost dravější jízdu - nějaký ten olej nebo štěrk ho nechávají v klidu, o správnou stopu se stará elektronika, která v případě potřeby ubere plyn nebo přibrzdí jedno z kol. Jezdec tak může jet tak trochu hlava-nehlava a v serpentinách s vracečkami občas trochu BMW ujede. Bez vraceček ale má BMW brzy navrch a s ladným překlápěním z boku na bok se šplhá do kopce. Nahoře je pak řidič motocyklu příjemně uvolněný, proti tomu jezdec na Spyderu přijíždí docela utahaný a masíruje si ramena po boji s odstředivou silou a vysedávání. U BMW GTL řídíte celým tělem a průjezd zatáčkou je elegantní a ladná záležitost. Na Spyderu si musíte vysednout a pěkně se porvat s fyzikou, stejně jako u klasické čtyřkolky.

Jak jsou zatáčky trochu táhlejší, plně se projeví výhoda jedné stopy. Kde řidič Spyderu už jede na hraně a začíná se bát převrácení, je motorka teprve v půlce svých možností s stačí přidat plyn a zmizí v dáli. To samé platí na dálnici, kde se přeci jen projeví větší citlivost dvou předních kol a na každý pohyb řídítek se ihned mění směr. Rychlosti nad 130-140 km/h jsou tak u Spyderu už docela dost. Ovšem K1600GTL tady teprve ožívá a začíná se radovat z rychlosti a pokud se neovládnete, za pár vteřin vám začnou na tachometru naskakovat cifry začínající dvojkou...

U motocyklu BMW K1600GTL najde spolujezdec asi to nejlepší pohodlí, jaké dokáže motocyklový svět nabídnout. Uvolněný úhel kolenou, luxusní vyhřívané sedlo, opěrka... co může být lepší? Snad jedině právě CanAm Spyder - při porovnávání zaparkovaných strojů zde spolujezdec najde ještě víc místa, navíc si mnohem snáz nastoupí a nemusí řešit rovnováhu. Ale... ano, je tu jedno ale. A to se prozradí už v první zatáčce. Zatímco u BMW se jezdec i spolujezdec nakloní spolu s motorkou a protáhnou se zatáčkou, posádku Spyderu to táhne do strany. A třeba prudší myška při vyhýbání kanálu umí pospávajícího spolujezdce pěkně rychle probudit. Při sportovním svezení do Alpských průsmyků se pak musí spolujezdec pořádně vyklánět, aby odstředivou sílu kompenzoval.

Když už jsme u cestovních kvalit, nelze zapomenout na spotřebu. A ta hraje do karet BMW, které si vystačí s rozmezím 5-7 litrů podle stylu jízdy, takže s nádrží 26,5 litru máte jistotu dojezdu minimálně 350 km, ale při dovolenkovém courání klidně i přes 500 km. Can-Am Spyder RT si při stejném tempu řekne minimálně o 2-3 litry více a v nádrži má zásobu jen 20 litrů. Tady už budete třeba v Alpách muset někdy přemýšlet nad hledáním vhodné pumpy.

Vracíme se domů a pomalu si shrnujeme celkové dojmy. Oba stroje mají svůj půvab. Can-Am Spyder nabízí jedinečné svezení a zvládne ho i nevyježděný jezdec, který má základní zkušenosti s motorkou nebo čtyřkolkou. K řízení přitom stačí řidičské oprávnění na auto!Přitom jde o extravagantní kousek, který budí hodně pozornosti, umí zprostředkovat ten „vítr ve vlasech“ a přímý kontakt s krajinou. Je bezpečný - nespadne vám při parkování na bok, není problém za jízdy strhnout řízení nebo si přibrzdit v zatáčce a užijete si radosti z vysedávání... ale přeci jen má řadu nevýhod auta a k pocitu při jízdě v jedné stopě na nakoňovaném cestovním šestiválcovém motocyklu tomu ještě pořádný kus schází.

Koráb BMW K1600GTL je na samotné špici cestovního motocyklového segmentu a vedle cestovních kvalit a majestátního dojmu výborně zvládá i přísun adrenalinu. Stačí si na displeji navolit sportovnější odpružení a razantnější reakci na plyn, spustit plexištít trochu níž, přikrčit se nad řídítka a vzít za plyn. Šestiválcová nirvána v jedné stopě prostě nemá konkurenci. Je to stroj pro řidiče, kteří už mají něco najeto a mají to v hlavě trochu srovnané, takže si poradí s vyšší hmotností i stádečkem 160 koní, ale ta odměna rozhodně stojí za to.

Copyright © 2010-2016 motodenik.cz