Newsletter
Připravujeme
FilipT, foto: autor, Victory 30.5.2012
Povstaňte, přichází soudce - All rise for the Honorable Judge! Tahle věta z amerických filmů dostala v motocyklovém světě nový význam, na evropský trh přichází Victory Judge. Měli jsme jedinečnou příležitost jej vyzkoušet na novinářské prezentaci v horách kolem francouzského jezera Annecy.
Po sérii moderních tourerů a cruiserů Victory, ze kterých přímo čiší americký duch a orientace na domácí trhy, tato relativně nová značka představila mašinu s úplně novou koncepcí, zaměřenou více na Evropu. Přesto model Judge vychází z amerického stylu „muscle cars“. Už z dálky vás nadchne nádherným předním kolem, které jako by designéři před chvílí odmontovali z Pontiacu GTO 1969. Hlavně z pravé strany, kde loukotě nezakrývá kotouč brzdy, jde o úžasnou podívanou. Tu ještě posilují pneumatiky Dunlop 491 Elite II s bílými nápisy po stranách.
Zprava přednímu kolu navíc sekunduje dlouhý dvojitý výfuk v černé matné barvě. Výrobce sice na naší novinářské prezentaci rovnou ukázal i dva příplatkové výfuky s ještě trochu ostřejším zvukem a sportovním kitem přímého sání, ale u mě to jednoznačně vyhrála standardní dvojitá koncovka, která zvláště u černého laku vypadá dokonale. V nabídce je kromě černé ještě červený lak a nakonec matová oranžová s démonickým názvem Nuclear Sunset - Nukleární západ slunce. Ta při focení u jezera Annecy nejvíc vynikala, naživo ale asi většinu zájemců zláká čistá černá varianta.
Mohutná nádrž pod sebou nechává dost místa, aby mohla vyniknout chlouba značky Victory - vzduchem a olejem chlazený dvouválec Freedom V-Twin o zdvihovém objemu 1731 ccm doplněný o šestikvaltovou převodovku a finální převod ozubeným řemenem. Motor v černě matové barvě s broušenými okraji dává celému stroji jedinečný punc přepychu. Těsně za ním pak Victory po obou stranách připravila lahůdku - oválný boční kryt, připravený na startovní číslo nebo vaši vlastní nálepku či logo.
Když prozkoumáte Judge zblízka, narazíte na precizní zpracování a na úroveň detailů, se kterou se jinak setkáte jen u kusových staveb! Ručně šité sedlo, malý sportovní kulatý světlomet vyvedený z lehké slitiny, žádný plast! Na řidiče čeká jednoduchý budík analogového tachometru a s digitálním otáčkoměrem, no a pohled zezadu to jistí zadní svítilna zasazená do zadního blatníku, která dokonale ladí se vykousnutým zakončením sedla. Celkově pak Judge působí jako svérázný cruiser, který sice mírně navazuje na řadu Victory Hammer, ale jde si svojí vlastní cestou. Ukazuje svaly a dává tušit vůni benzínu a spálených pneumatik ve stylu amerických cestovních vozů šedesátých let.
V sedle Victory Judge na mě čeká překvapivá míra pohodlí, přestože jsem docela dlouhán a sedačka je dost nízko. Právě pro evropské zákazníky totiž konstruktéři Victory posunuli stupačky o 127 mm dozadu v porovnání s ostatními modely. K tomu se přidává široká sedačka s perfektní zadní opěrnou částí a široká sportovní řídítka a výsledkem je pohodový posaz, který skoro připomíná spíš naháče než cruiser. Teď už jen nahmátnout spínací skříňku vlevo mezi válci motoru a můžeme vyrazit do kopců, třeba se nám povede vystoupat až pod Mont Blanc!
Zvuk Victory již znám třeba z loňského testu Cross Country, ale u Judge má svůj vlastní charakter. Zabírá už od 1500 ot/min, v nízkých otáčkách dokáže podmanivě dunivě bublat a okamžitě cítíte, že jedete na jednostopé verzi Chevroletu Camaro. Jemné vibrace do řídítek s rychlostí mizí a jen zvyšují požitek z jízdy, a když pořádně vezmete za plyn, hned víte, že pod sebou máte sedmnáctistovku se slušným výkonem téměř stovky koní a krouťák 153 Nm. Vstřikování nelze vytknout ani to nejmenší, motor přitom krásně pružný a ochotně se vytáčí i až ke 5 tisícům. To nejlepší ale předvádí v pásmu 2-3 tis otáček, kdy umí pěkně zatáhnout za ruce a vylákat jezdce k trochu ostřejší jízdě. Stejně dobře ale zvládá pohodové tempo se zařazenou čtyřkou, kdy si v optimálním pásmu 2600 otáček v poklidu brázdíte krajinu povolenou devadesátkou na tachometru.
Jednotlivé kvalty jsou docela dlouhé, mimo dálnici si v podstatě vystačíte s rozmezím 1-4, šestka je pak zpřevodována jako dálniční overdrive. Za zmínku stojí také brzdění motorem - ani s úzkou zadní pneumatikou se nemusíte obávat zaklapnutí plynu, moderní konstrukce motoru je slušně odlehčená a motor nemá setrvačnost ani sklony k cukání, jakou se vyznačují konkurenční agregáty. Vůbec celá pohonná jednotka Freedom 1731 ccm naladěná pro Judge na mě působila dojmem, že se Victory podařilo zkonstruovat nový motor se všemi výhodami i lákadly klasických dlouhozdvihových HD, ale zároveň tak trochu střižené s výkonem, zvukem a temperamentem nových V-Rodů.
Jak přijdou první zatáčky v předhůří Alp, okamžitě podlehneme lákání zajímavé kombinace malých šestnáctkových kol a netradičních rozměrů pneumatik - stotřicítka vepředu a „pouhá“ stočtyřicítka vzadu. Spolu s nízko umístěným těžištěm je výsledkem pěkně mrštný a obratný stroj, kterému byste vůbec nehádali jeho 300 kg váhy, váha mizí okamžitě po rozjezdu a není problém ani manévrování v koloně mezi auty! Ostřejší úhel řízení v porovnání s Hammerem a úzká zadní guma dovolují poslat Judge do táhlých zatáček v hodně rychlém tempu, překlápět stroj mezi zatáčkami, ale se stejnou jistotou se umí protahovat i vracečkami. V rozletu vás zastaví až zvuk stupaček drhnoucích o asfalt, i tak je ale náklon slušný a dovolí vám docela se vyřádit. Ale pozor - vlevo se stupačka sklopí a můžete to tlačit do stále větších úhlů, ale napravo vás zarazí v rozletu šroub pod výfukem, tady už to dál nepůjde. Parta novinářů se chvíli poslušně drží za doprovodným vozem s fotografy, ale pak se trháme a vyrážíme užít si náklonů a perfektního povrchu místních zákrut.
Odpružení je tak akorát tuhé, aby zvládalo pohodlně odfiltrovat i rozbitější silnice, ale přitom nechává v řízení dobrou odezvu od předního kola. Hodně menších děr poberou i samotné vysoké pneumatiky. Je to zvláštní, ale s tímto obratným „cruiserem“ si dokážu představit i dojíždění do města či jízdy po rozbitých okreskách. Začínám rozumět tomu, co nám designér vysvětloval o stroji zaměřeném na evropské zákazníky, kteří nechtějí jezdit jenom rovně do nekonečných amerických dálek. Odpružení se také nijak zvlášť neponoří dopředu ani při intenzivním brzdění.
Právě brzdy Judge si vyžadují důkladnější úvahu. Vepředu totiž najdeme pouze jeden kotouč 300 mm s čtyřpístkovým brzdičem, který ve spolupráci s mohutnou přední pneumatikou v pohodě zvládá zkrotit každou rychlost i nouzové situace. Přeci jen mi ale scházelo ostřejší sportovnější zakousnutí, které by ladilo s agresivnější jízdou. Vždyť výkonný motor i povedený a jistý podvozek tolik láká k razantnějšímu svezení. Zadní brzda navíc zabírá docela slušně, ale od určité hranice už se dávkuje a nakonec se ozve zaječení užší zadní gumy, tady by asi pomohlo ABS, na které také časem dojde. Na konci dne ale uznávám, že bych brzdy neměnil. Tahle kombinace patří ke stylu Muscle Cars a sportovní brzdy by to celé posunuly do úplně jiné oblasti. Pro samotného jezdce brzda v pohodě stačí a Judge není model, který by si lidi pořizovali pro jízdu se spolujezdcem, na to má Victory dostatečnou nabídku jiných strojů.
Příznivci amerických strojů, kteří až dosud měli při výběru značky jasno, mají nyní pořádný důvod k zamyšlení. Victory nehraje na strunu tradice a dědictví značky, místo toho umí přesvědčit jízdními vlastnostmi a moderním motorem. To vše je oblečené do lákavého „svalnatého“ sportovního designu s americkým puncem. A přitom jde o překvapivě obratnou mašinu, kterou i přes vyšší hmotnost v pohodě zvládnou i jezdci nižších postav nebo slečny! Každopádně se moc těším na delší redakční test na českých silnicích, který vám přineseme na konci srpna, až do ČR dorazí první zásilka modelů Judge.