Kawasaki Versys 1000 - první dojmy

FilipT, foto: Jan Altner 13.6.2012

fotka

První cestovní enduro s řadovým čtyřválcem? Chyba! O téhle motorce prostě nesmíte uvažovat jako o cestovním maxienduru. Její silné stránky jsou jinde a přiznám se, že nám chvíli trvalo, než jsme je objevili.

Škatulkování do kategorií je záludná věc a v případě Versyse to platí dvojnásob, cestovní enduro to totiž není ani náhodou. Je to pohodlný cesťák pro dvoučlennou posádku se vzpřímeným posazem a ocení jej hlavně příznivci sametového zátahu řadových čtyřválců. No a taky milovníci výrazného designu, kteří si potrpí na otře řezané futuristické křivky. Výsledný vzhled asi nebude zrovna vyhrávat hitparády, ovšem věřím, že komu padne do oka, pro toho to bude ta nejhezčí motorka na trhu a tipuji, že o ní bude uvažovat minimálně většina stávajících majitelů menší řady Versys 650.

Přiznám se, že můj první dojem z nového litrového Versyse byl hodně rozporuplný. Po vyhoupnutí do sedla mě přivítala divoká plastová přístrojovka, kterou si musíte nastudovat ještě pře jízdou, jinak nemáte šanci zjistit, jaký režim výkonu či trakce si máte nastavit. Pohodlí je ovšem super, s vysokým vzpřímeným posazem a velkým sedlem si bude užívat nejen řidič, ale i spolujezdec. Jen stupačky mi přišly posunuté až moc dozadu, intuitivně jsem je pokaždé hledal víc vepředu.

Po oživení motoru se ozve lahodný sytý zvuk litrového čtyřválce, který nezapře svůj původ v Kawasaki Z1000. I po změně charakteru na cestovnější průběh zůstal velmi slušný výkon 118 koní při 9ti ot/min, ale hlavně mohutný střed otáček. Ale co je hlavní, zůstala tu i ta krásná sportovní špička po vytočení motoru, díky které mají řadové čtyřválce tolik vyznavačů. Bohužel stejně jako u Z1000 se v otáčkách nad 6tis dostaví výrazné vibrace nebo spíš rezonance, které dokážou hodně protivně lechtat v sedle. První dojem je tedy dost děsivý ale musím konstatovat, že si na ně za chvíli zadek zvykne a po dni v sedle už mi tolik nevadily, spíš mě ovšem po jízdě brněly ruce. Stupačky jsou uložené v gumě, tam se rezonance nedostanou.

Motor umí za každou zatáčkou s hlubokým zavytím úžasně zatáhnout a jeho síla ještě víc vynikne, pokud za sebou máte spolujezdce. Dynamika jízdy totiž vůbec neutrpí a vy si to užíváte stejně jako při sólové jízdě. Navíc proti Z1000 sice ubylo maximálního výkonu, ale podstatně se vylepšila spotřeba. Při drsnější jízdě po horách jsem nepřesáhl 7 L na sto, při couračce mi pak palubní počítač ukázal průměr 5,5. S velikostí nádrže 21 litrů je tak jistota velmi slušného dojezdu. Vstřikování se ještě občas projeví cuknutím při přidání plynu a v zatáčkách je třeba jej dávkovat trochu opatrně...

Přestože při stání působí Versys 1000 dojmem pořádného cvalíka - hmotnost plné motorky je přes 240 kg a těžiště není zrovna nízko - za jízdy jde o poměrně obratnou mašinu a ani manévrování po městě není problém. Do zatáček se sklápí ochotně a vzorově drží stopu a při běžné jízdě mu není co vytknout, jak ale začnete trochu tlačit na pilu a nutit stroj do větších náklonů, projeví se mírná nejistota v podvozku a hlavně přední vidlice vám naznačí, že tohle je spíš mašina na cestování.

Na začátku jsem zmínil, že Versys rozhodně neaspiruje na označení „enduro“. A to platí speciálně při jízdě po rozbitých silnicích, kdy řízení ztrácí na jistotě a do řídítek se dostává poměrně dost rázů a celá mašina sebou dost cuká. Takže pamatujte - cestovní ano, ale enduro ani náhodou. Tohle je opravdu spíš vysoký naháč!

Velkou pochvalu si zaslouží využití nejnovější verze ABS od Bosche i kontrola trakce převzatá z cesťáku GTR. Oba systémy zasahují až v krajním případě a kontrolu trakce KTRC navíc můžete nastavit do více stupňů či zcela vypnout. Zajímavá je také možnost nastavení dvou režimů spotřeby F (plný výkon) a L (snížený), kdy slabší režim nejen sníží spotřebu, ale hodí se i na mokru kvůli klidnější reakci motoru. Režimy i trakce se pohodlně nastavují dobře vyřešeným přepínačem na palec levé ruky.

Když shrnu první dojmy z několika dní v sedle, vychází mi Kawasaki Versys 1000 jako výborný cestovní stroj zejména pro dvoučlennou posádku. Pohodlný stroj s krásným zvukem i projevem čtyřválce nabízí hodně pohodlí, pokud si zvyknete na jemné vibrace. Ochrana před větrem díky stavitelnému plexištítu je na vysoké úrovni, ABS i kontrola trakce dávají příjemnou jistotu bezpečného svezení. Takže pokud ujíždíte na moderní techno vzhled a lákají vás čtyřválce, mohla by to být ta pravá právě pro vás.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.