KTM Freeride 350 - Be Free!

Matěj Oliva, Foto: Ing. Václav Duška 20.6.2012

fotka

Na trhu s vyhraněnými motorkami dlouho chyběl stroj, který by měl za cíl jen bavit, nestál vás nesmysl a jeho údržba vás nezruinovala. No a na podzim se ukázala KTM Freeride s něčím, co jsme dlouho neuměli zařadit. Je to trial? Enduro? City bike? Tak trochu všechno.

S Freeridem jsme už měli tu čest na KTM Festivalu, kde jsme měli možnost ho projet v lese i na umělých překážkách. Pár desítek minut ale rozhodně nestačilo na poznání motorky. V klasickém testu jsme najezdili několik motohodin a měli jsme konečně možnost Freeride poznat. Přestože má motorka silniční homologaci, nafasovali jsme ji bez značek, což je vzhledem k obutí celkem pochopitelné. Přesto jsme se opatrně vydali i na silnici. Na podhuštěných trialových gumách se nejelo úplně nejlíp, ale na druhou stranu se to celkem dalo přežít. Horší je to se sedlem, které vám dokáže připravit dost pekelné zážitky. Motor má dost výkonu do běžného provozu, nicméně krátké převody umožní Freeridu jet maximálkou nepřekračující devadesátku a to není úplně ideální, takže silnice ano, ale jen jako nutné zlo!

Ta pravá zábava je na polních a lesních cestách, kde s Freeridem celkem překvapivě nikomu moc nevadíte. Když jedu po polňačce na svém dvoutaktu, agresivita cyklistů je na maximu, ne tak u Freeridu, který celkem v pohodě tolerují. Vypadá totiž tak nějak mírně a hravě, bez drapáků a agresivních prvků je takový mírumilovný. K tomu je tu dvojice koncovek výfuků, které hodně tlumí hluk jednoválece.

Polňačky ale rychle omrzí a je třeba vyrazit do náročnějšího terénu. Tam vynikne naplno ovladatelnost Freeridu. Tam, kde byste se s klasickým endurem jen těžko vytočili, se s Freeridem můžete proplétat jako na kole. Oproti endurům má přední vidlice hodně ostrý úhel a motorka tak reaguje okamžitě na změnu směru. V zatáčkách ale musíte zapomenout návyky z motorky. Přední kolo nedrží jako na enduru a je třeba jezdit ve stupačkách a stroj sklápět pod sebe. Pak funguje perfektně.

Spousta lidí ohrnuje nos nad výkonem motoru (25k) a já se musím přiznat, že před testem jsem k nim patřil taky. Po třech dnech v sedle ale musím uznat, že mě nedostatek výkonu nikdy neomezil a ve výjezdech měla motorka díky dobrým převodům vždy dostatek síly. Problém není ani jízda po zadním přes rolety, nebo přizvednutí předního kola před překážkou. Stačí jen trochu zapracovat se spojkou.

Trialové pneumatiky mají překvapivě výbornou trakci a nenašli jsme výjezd, kde by motorka zklamala, vše záleží jen na jedzci. Jedinou slabinou Freeridu je rychlá agresivní crossová jízda, kterou podvozek nestíhá, i při tuhém nastavení jdou tlumiče rychle na doraz. Problémem jsou ploché odskoky, kde jezdec musí hodně pružit v kolenou, aby bezpečně přistál. Stejné je to při přejezdu rolet, kde zadní tlumič přestane stíhat. Určitě by pomohla změna oleje nebo pružin, na druhou stranu na závodění motorka určená není, i když jsme jednoho Freerida mohli letos vidět na startu závodu Red Bull Romaniacs!

Na Freeridu si budete opravdu užívat jízdu v malých rychlostech, ať už v náročném terénu nebo jen na místě, motorka jde lehce na zadní i přední kolo a nechá se neuvěřitelně snadno ovládat. Nízké sedlo navíc zvyšuje manipulační prostor jezdce a třeba při přeskoku překážky se můžete na motorce výborně pohybovat. V místě, kde vás enduro praští sedlem, máte na Freeridu ještě pořád dost prostoru. Velice dobře pracují i brzdy. Ty mají pumpy ze sjezdového kola a na lehkou motorku bohatě stačí. Na přední kolo sice motorku musíte trochu nutit, ale bezpečného zastavení se vždy dočkáte.

Týden s Freeridem byl rozhodně zajímavý a nejezdit závody, stojí mi tahle motorka asi v garáži. KTM se podařilo stlačit cenu pod 185 tisíc, což rozhodně není špatné. Hodně zajímavá je i spotřeba, kdy po celodenním ježdění na trati a v lese ubylo z nádrže jen 4,5 litru naturalu. To je tak nízká hodnota, že to dokonce až trochu narušuje myšlenku připravovaného elektrického Freeridu, na kterém KTM už nějakou dobu pracuje.


Názor hobíka

K testování Freeridu jsme vzali pár dalších jezdců různých zaměření, od kterých jsme chtěli slyšet, co na motorku říkají. Lukáš je příležitostný jezdec na enduru, který dříve jezdil na dvoutaktním enduru. Z Freeridu byl hodně nadšený především díky tomu, že mu motorka okamžitě padla do ruky. První obavy o velikosti motorky se ukázaly liché a Freeride okamžitě padl do ruky. Nízké sedlo umožňuje dobrý pohyb. Lukášovi se hodně líbila převodovka s krátkými kvalty, které umožňují nechat vyjet výjezd téměř na jakýkoliv kvalt. jediná výtka patří špatně se hledajícímu neutrálu. Připomínky nejsou ani k podvozku, který na rozdíl od novinářů nedostal na hranice jeho schopností.


Názor motokrosaře

Motor je seškrcený výkon na 25koní – přestože se jedná o poloviční výkon závodního stroje 450ccm nepůsobí slabým dojmem. Krouticí moment v každém okamžiku zajistí dostatečný tah stroje. Podvozek je velmi pevný a solidný, tlumení tvrdší. Brzdy dostačují požadavkům tohoto stroje. Celkové zpracování působí velmi kvalitně, což u této značky není výjimkou. Úhel řízení při své kolmosti má příliš ostrý nástup z toho pramení horší vedení v nerovném terénu. KTM jistě pobaví mladé nadšence off-roadového ježdění. V kritických situacích se stroj chová trochu váhavě na rozdíl od ostrého závodního speciálu, což ovšem nebyly ambice, které by si výrobce kladl. Nepředpokládáme, že potencionální zákazník najede v plné rychlosti do prudké zatáčky se štěrkem a z tohoto místa skočí 20metrový skok do dálky. S porovnáním závodního stroje potěší nízká spotřeba a uspokojivě dlouhé servisní intervaly motoru. Stroj je konstruován takovým způsobem, aby velmi snadno odolával i hrubšímu zacházení svého majitele. Celkový dojem je spokojenost, jen bych zvažoval použití pneumatik podle stylu ježdění majitele. Jedná se solidní rakouský výrobek, který ,,svého pána nikdy nezradí“.


Video

Další články z rubriky:

     reklama

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.