Victory High-Ball - Ruce vzhůru!

FilipT, foto: Jan Altner 4.7.2012

fotka

Při pohledu na tuhle mašinu si určitě vybavíte Petera Fondu v roli Kapitána Ameriky. Taky jste si při sledování filmu Easy Rider říkali, jak musí být ta šílená řídítka nepohodlná? Ovšem garantuji vám, že po zkušební jízdě na modelu High-Ball to najednou pochopíte!

Svezení s rukama zvednutýma na horu, pro které mají Američané krásné označení „ape-hanger“ (volný překlad je „viset jako opice“ ;-), totiž dokáže nabídnout hodně nevšední zážitek. Najednou zjistíte, že tahle poloha v kombinaci s touhle motorkou dává smysl a poskytne parádní svezení ve velkém stylu! A když si pak řídítka sklopíte trochu níž, docela se svižně projedete i v zatáčkách...

Také název High-Ball se trochu těžko překládá a chvíli mi trvalo, než jsem objevil ten správný smysl. Je to High od vysokých řídítek? Nebo to má připomínat koktejly highball? Věřte nebo ne, ale odpovídající volný překlad pochází z železničářského prostředí a říká „Plnou parou vpřed“. A to tento model Victory umí opravdu perfektně a dokonce dokáže vzbudit i ten správný nádech ducha padesátých let, kdy se podobná terminologie používala.

Designérům z koncernu Polaris se podařilo dokonale zkombinovat balonové šestnáctipalcové pneumatiky Dunlop Cruisemax s bílými boky se stejně barevnými stranami nádrže a mohutnou siluetou. Plný zadní blatník opticky vyvažuje krásný dvouválec o objemu 106 palců (1731 ccm), naopak vepředu je hlavním optickým prvkem štíhlý světlomet a přední blatník je pouze kratičký. Rám i řada dalších rysů pak vychází z řady Vegas. Celý stroj pak ukazuje, že i v této specifické kategorii to jde i bez chromu! Chrom vlastně najdete jen na obroučce jednoduchého budíku přístrojů nad světlometem. Budík obsahuje analogový tachometr s možností přepínáním mezi mílemi a kilometry a displej, kde si můžete přepínačem na levém řídítku navolit ujeté vzdálenosti nebo digitální otáčkoměr.

Ještě na showroomu Polaris/Victory na Pankráci si zkouším posaz a s mojí dlouhou postavou to je vcelku v pohodě. Uvelebím se v pohodlném sedle, ruce si odložím nahoru na řídítka a uvolněně se na ně zavěsím. Ale jak to bude fungovat při proplétání po městě a průjezdech zatáčkami? Na cestu ještě dostávám imbusový klíč desítku, abych mohl vyzkoušet sklopení řídítek do jiné pozice a můžu vyrazit. Ale pozor, pokud si po cestě změníte úhel řídítek, budete si muset pohrát i s nastavením rukojetí a zrcátek, jinak se vám bude špatně ovládat páčka brzdy a spojky.

Vzduchem chlazený véčkový dvouválec Victory Freedom už jsem v pár modelech vyzkoušel, ovšem v High-Ball je naladěný zase trochu jinak. To nejlepší ze sebe vydává kolem tří tisíc otáček, a to mluvím o 97 koních výkonu a mohutném krouťáku 153 Nm. A v jízdní pozici za vysokými řídítky ten krouťák opravdu oceníte a při výjezdu z města se budete už po pár kilometrech proplétání mezi auty cítit jako pravý „bad-ass rebel“. Ale jen do chvíle, kdy se dostanete do otevřené krajiny a zjistíte, že se nemusíte nikam honit a že projížďka s rukama vzhůru nádherně chutná i při klidné jízdě. Na High-Ballu se totiž nepospíchá! Všechno co potřebujete, máte právě v rukou a nic víc v téhle chvíli nemusíte řešit. Jen vy a stroj a silničky kolem Karlštejna a občasné škrtnutí stupačky o asfalt v náklonu...

Pokud přeci jen dostanete chuť se projet trochu svižněji nebo jste se octli v motorkářském ráji zatáček alpských průsmyků, vyplatí se imbusem povolit (a pak zase důkladně utáhnout!!!) držáky řídítek a sklopit si je k sobě. Okamžitě dostanete podstatně přímější odezvu od předního kola a budou se vám i lépe přejíždět nerovnosti, které jinak kvůli velké páce uměly zatahat za ruce. Ale věřte, že po návratu ze zatáček zase rádi vyklopíte řídítka až nahoru a vděčně se na ně zavěsíte. High-Ball se sklopenými řídítky je perfektní moderní cruiser s výbornými jízdními vlastnostmi a neutrálním chováním v zatáčce. A díky střídmým pneumatikám 120/90 vepředu a 150/80 vzadu je i překvapivě obratný. Ale High-Ball ve stylu „ape-hanger“ je prostě něco výjimečného a extrémního, co jinde nezažijete!

O mašinu se přitom téměř nemusíte starat. Hydraulické vymezování ventilových vůlí, kevlarový ozubený řemen místo řetězu či kardanu, zkrátka vše funguje samo. I když... už ve městě mě trochu zarazila převodovka. Sice přesná a dobře odstupňovaná, ale každé přeřazení doprovází výrazné kovové zadunění, a to i u vyšších kvaltů! Jak to, vždyť u ostatních modelů Victory jsem si ničeho takového nevšiml? Vysvětlení poskytuje až počítadlo kilometrů. Motocykl má najeto jen málo přes tisíc kilometrů a podle zkušeností majitelů si převodovka pořádně sedne až po ujetí zhruba dalších tří tisíc.

Brzdy High-Ballu už byly zajeté, takže na čtyřpístkovou přední brzdu se dalo spolehnout. Díky „tlusté“ pneumatice je téměř vyloučené ji dostat do smyku, jen musíte počítat s tím, že se při prudkém brzdění předek potápí dopředu a s dlouhými řídítky je to cítit víc než u běžných strojů této kategorie. Zadní kolo se nechá zablokovat mnohem snadněji a na páku dvoupístkové zadní brzdy musíte dávkovat trochu opatrněji.

Tahle mašina je úžasná v tom, že se jiná. V každém ohledu skvěle funguje, má přesvědčivé jízdní vlastnosti, je nádherná a nabídne chytlavý motor, a navíc je nekonečně jiná než ostatní, a dokáže přinést i jiné dojmy z řízení. A právě to asi bude určovat skupinu jejích zákazníků jako jezdce, kteří už toho dost vyzkoušeli, a teď chtějí něco... jiného.

Technické údaje a aktuální cenu modelu Victory High-Ball najdete na stránkách zastoupení Victory.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.