KTM LC8 Adventure - Power Parts

Matěj Oliva, Foto: Autor, Tereza Kubátová 13.8.2012

fotka

Letos si vlajková loď KTM prošla doslova revoluční inovací. Pro sezonu 2012 je totiž bílá! Možná trochu přeháním, ale ukažte mi jinou motorku, která by šla bojovat o zákazníky devět let se stejným designem?

LC8 svým příchodem zamotala hlavu celému motocyklovému světu. Bylo to paradoxně poměrně jednoduché, KTM vzala speciál postavený pro Rally Dakar 2003, vyměnila na něm 40% dílů a poslala ho mezi lidi. Tím vznikla legenda, která rozdělila motorkáře na dvě skupiny, jedni si jí koupili, druzí jí chtějí a jen hledají důvod, proč jí nemůžou mít. Po svezení to pochopíte.

Na LC8 už mám najeté tisíce kilometrů a vždy, když se dostane do redakčního kalendáře, znovu se na tento stroj těším. Tato motorka není nejsilnější, nemá elektronické systémy – ABS dostala relativně nedávno. Přestože si nepřipisuje žádné nej, jedná se o nejvyváženější stroj na trhu. Umožní vám totiž užít si neděli v zatáčkách, projet se s přátely terénem, vyrazit na dovolenou kamkoliv, kde prodávají benzín a ostudu si neuděláte ani na závodním okruhu.

Motorka má velice promyšlenou konstrukci, jejíž základem je vidlicový dvouválec LC8 (Liquid cooling 8 valves), který váží 60 kilogramů! Okolo něj je svařený příhradový rám osazený podvozkem WP. No a okolo toho je ucelený, jednoduchý a hlavně účelný design. Z motorky nikde nic nekouká, vše důležité je schované a jedinou nepraktickou věcí je tankování do dvou nádrží. Ty jsou tu proto, aby byla hmotnost benzínu co nejníž. Stejné je to s baterií, která je až pod motorem. Na místě, kde mívají motorky hrdlo nádrže, je zamykací schránka, ve které kromě místa na doklady a mobil najdete i pojistky, zkrátka vše při ruce.

Aby nám KTM trochu zpříjemnila práci, vybavila letos model Adventure celou řadou doplňků z katalogu Power Parts, pojďme se tedy věnovat tomu, jak se dá LC8 vylepšit. Na první pohled vás praští do očí zvýšené plexisklo. To mně osobně velice sedlo, vzduch odvádí nad jezdcovu hlavu a můžete bez problémů jet maximálními rychlostmi i s otevřenou přilbou. Naopak v terénu je trochu k vzteku, protože plexisklo je prohnuté a deformuje zorný úhel do cca 5m před motorkou, takže jízda je pak hodně nejistá. Na druhou stranu v terénu musíte do stupaček.

Tím jsme se dostali k dalšímu doplňkovému dílu, kterým jsou široké stupačky, které dávají jezdci velice dobrou stabilitu. Kdybyste ji náhodou ztratili, jsou tu padací rámy v oranžové barvě, které krásně doplňují bílo-oranžovou grafiku KTM. Rámy na kufry jsou na tom o něco hůř, ale s tím už nikdo nic nenadělá. Opravdovou lahůdkou je ale výfukový systém Akrapovič. Jméno slovinského ladiče hovoří za vše a zvuk snad ani není třeba komentovat. Důležitý je ale průběh výkonu. Motor dostane mnohem více síly do spodních a středních otáček a už při otočení plynovou rukojetí cítíte, že se mu lépe dýchá. Peklo pak nastane s vytažením ucpávek, kdy se z výfuku ozve ostrý zvuk hodný dakarského speciálu.

Zapomenout nesmíme ani na dálková světla chytře schovaná pod přední maskou. Ta jsou napojená přímo na přepínač světel a přes svou praktickou velikost toho dokáží hodně a v noci prosvětlí především problémové kraje silnice. Poslední součastí předváděcí LC8 jsou drobnosti, jako je eloxované víčko spojkové a brzdové nádržky, víčko šroubu kyvné vidlice a podobně. Nejedná se sice o nijak extra funkční věci, jen ušetříte pár gramů, ale bezesporu velice dobře vypadají a o to tu mimo jiné také jde.

LC8 Adventure je strojem, který i přes dobu, po kterou je v nabídce KTM má stále co nabídnout a pořád se jedná o jedno z nejlepších cestovních endur na trhu, které má nejlepší vlastnosti při jízdě v terénu. S příchodem vstřikování se relativně umravnila i spotřeba, která se ustálila na sedmi litrech. Pokud hledáte nekompromisní cestovní enduro, u kterého nebudete muset řešit doplňky celou řadu neduhů, sáhněte po LC8, nezklame vás!

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.