Ducati Streetfighter 848

FilipT, foto: Jan Altner 16.10.2012

fotka

Málokterá mašina dokáže už ve svém názvu dokonale shrnout, o čem ta jízda bude. A tady se to povedlo dokonale, pojem Streetfighter od Ducati prostě vystihuje skoro vše. Jaký je s motorizací Testastretta 11° a objemem 850 ccm?

Už prvních pár kilometrů je hodně velké překvapení - Streetfighter 848 totiž i přes stejný design vůbec není jen nižší verzí větší jedenáctistovky "Streetfighter S". Jde o hodně jinou mašinu, sice s podobným charakterem, ale hodně odlišným projevem i celkovým dojmem z projížďky! Zatímco velký Streetfighter s motorem z 1098 je úžasná, ale hodně drsná, lahodně překoňovaná mašina s neurvalým projevem a náročným řízením, dnes testovaný malý Streetfighter umí být docela pohodový kámoš, a přitom je skoro stejně rychlý!

To bylo taky cílem konstruktérů, kteří jako srdce stroje použili dvouválec Testastretta 11° o sníženém objemu 849,4 ccm, místo aby sáhli po ostrém nastavení závodního agregátu z Ducati 848 Evo. Díky tomu mašina nabízí hlazenější projev i silnější nižší pásmo, ale přesto nabídne hodně slušné stádo 132 koní nejvyššího výkonu při 10000 otáčkách (pro srovnání - 848 Evo umí 140 k/10500, velký Streetfighter S pak 155 k/9500).

Základ konstrukce je stejně jako v případě designu podobný velkému Streetfighteru, ale na každém kroku se drobně inovovalo a vylepšovalo. A výsledkem je podstatně obratnější mašina, se kterou zažijete podobnou dvouválcovou divočinu, ale přitom s ní nemusíte tolik bojovat. Nepatrně mírnější parametry zavěšení řízení, řídítka o 20 mm výše, jiný tvar sedla, a najednou je tu mnohem pohodlnější a ovladatelnější mašina, se kterou si poradí i jezdci přecházející z pěti-šestistovek. Celkový posaz je mnohem uvolněnější a se svojí dlouhou postavou jsem se na osmpade skládal o dost lépe než před rokem na jedenáctistovka nebýt hodně pokrčených nohou, dovedl bych si na SF představit i nějaké to cestovní využití.

Po vyšvihnutí do sedla se hned projeví hlavní odlišnost SF - nízko posazený světlomet s agresivním tvarem. Z pohledu jezdce tahle mašina prostě jakoby končí hned těsně za plochou nádrží, kde je jen minimalistický displej přístrojovky po vzoru řady superbiků 1098 a výše. Pak už vidíte rovnou před sebe na silnici, a to dává jízdě zajímavou příchuť - něco podobného jsme zažil snad jen při projížďce na litrovém Dukovi. Jen musíte počítat s tím, že při kontrole budíků musíte dát hlavu dolů, ale kdo by se staral o digitální svět, když před předním kolem rychle ubíhá ten reálný... Naopak zrcátka poskytnou na tuto kategorii docela slušný výhled a ještě upoutají pěkným tvarem.

Při vrknutí plynem po nastartování se ozve nádherně řezavé zaječení, které okolí upozorní na hodně originální design celé mašiny i dvě nádherné koncovky výfuku po straně. V námi testované žluté barvě vypadá SF jako vzteklá vosa a propracovaný světlomet s kapičkou přístrojovky hned zaujmou plochou světla s hlavním reflektorem a LED denními světly. Ten luxusně zpracovaný světlomet hlásá do světa, že tohle není jen tak obyčejný streetfighter, amatérsky vyrobený amputací předku z nějakého bouraného superbiku, tohle je Ducati Streetfighter!

Při prvních rozjezdech i ochutnávání prvních zatáček si nemusíte brát žádné servítky, stačí si nastavit elektroniku na trochu opatrnější záběr. Součástí standardní výbavy je totiž kontrola trakce DTC (Ducati Traction Control) převzatá z loňského modelu Monster 1100 Evo (ovšem bez možnosti doplnění o ABS). S nastavením na nejsilnější reakci se opravdu nemusíte být dát plný plyn ani na mokru či hrbolaté silnici poprášené štěrkem. Naopak nejslabší nastavení už vám nechává dostatek volnosti i na razantní jízdu a zasáhne opravdu až v krizových situacích.

Za jízdy se neustále v duchu vracím ke srovnání s velkým litrovým SF a nestíhám se divit, jak je 848 obratná mašina. Ochotně kličkuje mezi dírami, nechává se přehodit mezi dvěma zatáčkami, a nakonec i otáčení v provozu jde skoro samo, přestože Ducati již tradičně nemají zrovna největší rejd. A podobný dojem dává i pohonná jednotka . Má síly na rozdávání, zároveň je ale o poznání kultivovanější než jedenáctikilo a paradoxně tak nemusíte při běžné jízdě ani tolik řadit, střední a nižší otáčky toho prostě ochotně skousnou mnohem víc a když si pře s vesnici necháte otáčky spadnout až na 2000, motor vám za to nevynadá. Nádherný řezavý zvuk a záběr ve vyšších otáčkách vás ale hodně rychle přesvědčí k svižnějšímu tempu s přímým ohrožením bodového konta vašeho řidičáku.

V rychlém tempu vás podpoří i odpružení a brzdy. SF 848 nepoužívá nejdražší výbavu Showa-Sachs z velkého SF 1098 ani vražedné radiálky Monobloc z 848 Evo. Místo toho je zde Marzocchi 43 mm a měkčí zadní tlumič Sachs v kombinaci s běžnými radiálními brzdami Brembo, což na mašinu se 169 kg suché váhy v pohodě stačí. Na běžných silnicích je to perfektní kombinace, která si poradí s nerovnostmi a zároveň podrží v náklonech na koleno. Vyšší komponenty v této třídě naháčů nenajdete a rozdíl proti supersportu 848 Evo byste opravdu poznali jedině na okruhu na slickách. I když možná ani tehdy, protože speciální obutí Pirelli Diablo Rosso Corsa v profilu 180/60x17 hodně překračuje hranice, kterých lze dosáhnout na silnicích. Ve městě se dá s tímto divochem také překvapivě dobře vyjít a dlažební kostky či přejezdy kolejí jsou překvapivě v pohodě!

Sledovat spotřebu u takto zaměřeného stroje skoro nemá smysl, tento údaj navíc hodně závisí na stylu jízdy. My se v našem testu dostali na hodnotu 5,5 při klidného přesunu na mokru až na 9 při vychutnávání zatáček mezi Tanvaldem a Harrachovem v Krkonoších - důležitější je údaj o velikosti nádrže 16,5 litru, což je záruka slušného dojezdu.

Přestože tahle Ducati se řadí k civilnějšímu i cenově dostupnějšímu spektru nabídky značky, i nadále jde o hodně sportovní a agresivní mašinu, se kterou se ani na okruhu rozhodně neztratíte. Ovšem díky výbornému odpružení, přívětivému a podmanivému "desmo" motoru a pomoci elektroniky si s ní úžasně užijete i v běžném provozu.

Promo video

Technické údaje tohoto modelu najdete na webu Ducati.

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.