Redakční test GARMIN OREGON 300

Tereza Kubátová, Matej Oliva 6.9.2009

fotka

O volbě GPS bylo popsáno mnoho stran časopisů, stejně jako témat v diskusních fórech. Ani tak ale stále není jasné, která je ta "nej". Po celoročním testu budete mít doufejme o něco jasněji.

Před rokem jsem řešil stejné dilema jako vštšina motorkářů, sháněl jsem GPS okolo deseti tisíc korun, která by byla použitelná jak na motorce, tedy odolná proti dešti a občasnému pádu, ale zároveň i v autě a při pěší navigaci v horách a geocachingu. Do užšího výběru se dostala trojice Garminů - Zümo, Oregon 300 a 60x. Zümo je jistě vynikající navigace specializovaná pro motorky, bohužel ale její cena překračuje hranici 20 000 korun. Zümo je tedy z kola ven. 60x je naopak navigace vhodná především pro turistiku a offroad, ale běda vám, jak budete chtít navigovat v městech, nebo po západních silnicích. Vyšel z toho tedy Oregon.





Oregon jsem koupil přímo od dovozce a v akci k němu dostal micro SD kartu s velice důležitou mapou City navigator Europe. Součástí balení je kromě samotné navigace poutko s karabinou, návody k použití, CD s Map Source a SD karta s mapami Evropy. Samotná GPS působí robustním a kvalitním dojmem, nikde nic nevrže ani nejsou volné plasty. Na navigaci je pouze jedno tlačítko, které slouží pro zapínání a vypínání navigace. Dále s jeho pomocí můžete pořídit snímek aktuální obrazovky. Zadní kryt těsní okolo baterií gumovým těsněním. Guma zakrývá také mini USB konektor, který mnoho uživatelů GPS uvádí jako zásadní nevýhodu. Já bych to ovšem nijak dramaticky neviděl. Navíc má navigace jen jeden konektor, tedy jen jednu šanci, jak se může voda dostat kam nemá. Bohužel navigace neumí nabíjet baterie například při připojení k PC a k napájení na motorce, nebo v autě potřebujete speciální adaptér, klasický USB adaptér na 12V nefunguje, navigace se začne chovat, jako by byla připojená k počítači.




Navigaci jsem během roku podrobil několika testům ať už v autě, na motorce, nebo při pěší navigaci. V autě nebyl s GPS sebemenší problém. čipová sada Sirf Star III zajišťuje perfektní příjem za jakýchkoli podmínek a start navigace do třiceti vteřin. Navigace je tak připravena k použití za zhruba minutu. Ani při průjezdech centrem starého města, nebo podobnými uličkami nemá oregon problém s příjmem signálu a nestane se, že byste byli třeba o ulici vedle. Navíc bych uvítal snad jen možnost překlopit displej GPS na šířku. Auto vás ale předpokládám zase tolik nezajímá. První možnost vyzkoušet navigaci na motorce se bohužel naskytla až při cestě na zimní sraz Elefanten treffen v Německu. Při cestě se na navigaci objevila i několikamilimetrová vrstva sněhu a ledu a ani při teplotách hluboko pod nulou nebyl s funkcí problém. Mnohem větší nebezpečí ale představovala všudypřítomná sůl. Ta odletovala od okolo jedoucích aut a zatékala kam jen to šlo. Když jsem doma sundal zadní kryt, ukázalo se, že se pod něj sice dostala, ale právě jen k těsnění chránícímu baterie. USB konektor zůstal netknutý. Zimní test tedy vyšel na výbornou.



Druhým kolem testu byla cesta do Alp a dovolená po Anglii a Skotsku. V navigaci jsou k dispozici dokonalé mapové podklady, bylo tedy především otázkou, jak se s nimi Oregon vypořádá. Navigace fungovala ve všech zemích perfektně a dokázala nás protáhnout neuvěřitelnými zákoutími Skotska. Mapové podklady znají ulice i v těch nejmenších městech západní Evropy a stejně funguje i obrovské množství bodů zájmu. Není divu, že City navigator zabírá 2GB. V paměti jsou benzínky, divadla, kina, obchody, sportoviště, zkrátka vše, co můžete potřebovat. Horší je to ovšem na východě, od Slovenska dál jsou podklady velice slabé a třeba na Ukrajině téměř nepoužitelné. Dále je třeba dávat si pozor na to, abyste neměli spuštěný zároveň City navigator a například TOPO 50. Navigace je pak velice pomalá a má velké problémy s hledáním cílů a trasováním na ně. Na obchvatu Londýna se také naplno projevila absence hlasové navigace a bluetooth. Navigace vám v horní části displeje samozřejmě píše pokyny pro odbočení a pohyb v jízdních pruzích, ale jejich čtení výrazně odvádí jezdcovu pozornost. Bez nich se na druhou stranu velice těžko trefíte na správný sjezd, nebo správnou odbočku.


Poslední a nejtěžší zkoušku podstoupila navigace na Strike Sport Motoráj rallye na Ukrajině. Zde nesloužila pro nalezení cesty, ale jako záchranná pomůcka. V případě nouze jí mohl jezdec použít pro nalezení své pozice. Navigace byla zapečetěná v batohu a bohužel na to doplatila. Na batoh jsem si někde pravděpodobně sedl a displej se odporoučel do věčných lovišť. Prasklina na spodní straně a velkým tlakem rozbitá dotyková vrstva znemožnila používání navigace a mě tak zbyly jen oči pro pláč. Naštěstí se displej po pár dnech umoudřil a začal fungovat. Prasklina ovšem nezmizela a čeká mě výměna skla. Cenu zatím nevím, jakmile se Garmin vrátí ze servisu, článek aktualizuji. Prasklina ve výhledu na displej nijak nepřekáží, ale navigace díky ní přišla o svou vodotěsnost. Mít s sebou GPSmap 60x, displej by byl v pořádku, na druhou stranu bych se nesvezl po ostrovech, nebo po Praze. Opět se tedy bohužel ukázalo, že dokonalý universál neexistuje!


I přes drobné nedostatky zůstává řada Oregon nejuniversálnější navigací na trhu a za velice přijatelné peníze nabízí hodně funkcí a bezkonkurenční kvalitu. Na trhu jsou lepší navogace na motorku i lepší navigace pro turistiku a auto, žádná ale neumí spojit vše do jednoho přístroje. Já osobně bych navigaci rád doplnil o bluetooth.


Hodnocení

+ Cena, výdrž baterií, slot pro SD karty, intuitivní ovládání, možnost přizpůsobení navigace uživateli, široká nabídka map, možnost použití pro silnice i offroad a pěší turistiku, vysoká odolnost proti nárazu a nepřízni počasí.

- Neschopnost nabíjení baterií, speciální napájecí adaptér, náchylnost displeje k destrukci tlakem, absence bluetooth a hlasové navigace.

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.