Nastal čas Vánoc, čas kapříků, vánočních stromků a dárků. Hodným dětem přinese dárečky Ježíšek, hloupým Santa a naší redakci Roman Poledník. Díky panu Poledníkovi jsme dostali sadu hliníkových kufrů Big Husky na dlouhodobý test, kterým snad pomůžeme řadě motocestovatelů při rozhodování, do čeho své propriety zabalit. Konkrétně máme k dispozici boční kufry a obří 60l topcase.
Kufry jsou vyrobeny ze slitiny vysokopevnostního hliníku o tloušťce stěny 2 mm. Spoje jsou realizovány svárem i nýty. V místech svárů, tedy na sražených hranách, je navíc hliníkový plech přeložen přes sebe. Tím v tomto při nehodách nejrizikovějším místě vzniká stěna o tloušťce 4 milimetrů! A aby odolnosti při pádu nebylo málo, každý roh je osazen kovovou patkou o tloušťce dalších 2mm. V patkách na dolní podstavě kufru jsou zapuštěny gumové packy, chránící poškrábání dna při manipulaci po zemi.
Boční kufry jsme zvolili o objemu 40l, v nabídce jsou ale i objemy 33l a 46l. Víka jsou spojeny s korpusem pomocí dvou jednoduchých pantů, který sice znemožňují úplné sundání víka a jeho využití na jiné činnosti – typicky jako podložku, tác atd.,ale na druhou stranu ho alepoň nikde nezapomenete, neztratíte (už se vidím jak ho někde zašantročím a pak hystericky hledám, u mě klasika). Na horním víku se nachází čtyři oka pro upevnění nejrůznější bagáže a i v krytkách rohů jsou menší očka – pro připevnění speciální tašky. Zamykání víka je vyřešeno klasickou petlicí se zámkem. Víko je zapuštěné, což znamená, že je v zákrytu se stěnou kufru, nikde nic nepřečnívá. Díky zapuštění víka je vrchní okraj korpusu trochu vsazen dovnitř do prostoru kufru. Díky tomu se možná bude obtížněji vyndávat taška s věcmi (zatím pouze domněnka, ověříme ji až časem), na druhou stranu toto vsazení zvyšuje pevnost a odolnost vrchní části korpusu při možné havárii. Utěsnění proti vodě je realizování nalepeným těsněním na okraji korpusu a pěnovou vložkou vlepenou do vnitřní strany víka. Dále jsou všechny spoje materiálu utěsněny proti vlhkosti silikonem.Uchycení kufrů na nosiče je provedeno standardním systémem puků.
Topcase jsem zvolil prostornější – často vozím fotografickou výbavu a ta zabírá vskutku spoustu místa. Zvolených 60l bude myslím dostatečných. Konstrukčně je řešen stejným způsobem jako kufry boční, jen zamykání je díky jeho šířce realizováno dvěma petlicemi. Oproti bočním kufrům mi přijde podstava topcase vyrobena ze slabšího materiálu. To ale nebude na škodu, přeci jen dno kufru není při pádech nijak moc zatěžováno a hlavně při montáži na plotnu se na něj montuje ještě protikus zmíněné plotny, tvoří jej další 2mm plát hliníku, ten jej vyztuží dostatečně.
Ke kufrům lze dokoupit od stejné firmy další vybavení. Ať už to jsou nepromokavé tašky do kufrů, které nejen že umožňuje pohodlné přenesení zabalených věcí do hotelu / stanu (nehodící se škrtněte), ale hlavně chrání oblečení od ušpinění od kufru (to je problém všech hliníkových kufrů – hliník časem špiní). V případě brutální havárie a zničení kufru zabraňují rozsypání věcí všude kolem. Další zajímavým doplňkem jsou tašky na víka kufrů. Jedná se o expanzní tašky, umožňující zvětšení svého rozměru z 12cm výšky o dalších 10cm. Svým umístěním na víkách kufrů je vidím jako ideální obal na převoz vaků na vodu nebo kempingového vybavení. Tyto brašny lze díky všitým batohovým zádům využít i jako zavazadlo na pohyb mimo motocykl. Na kufry lze také namontovat držáky nejen na klasický 2 litrový kanystr, ale i na kanystr 3 litrový. U něj mě zaujala možnost propojit jej s přívodem paliva do karburátorů – rázem získáte při použití dvou těchto kanystrů 6l paliva navíc, což pro většinu strojů znamená zvýšení dojezdu o dalších 100km. A to se při některých cestách může hodit.
Kufry budou používány na motocyklu Suzuki DR 800 BIG, se kterým v příští sezóně absolvují nejen kvalitní silnice jižní Francie, ale i méně kvalitní cesty po Malé Asii, které by měly toto příslušenství řádně prověřit.