Dakar - Zprávy z druhého bivaku + VIDEO

Martinmacek.com 5.1.2009

fotka

Před chvilkou jsem mluvil s Martinem. Má problém s telefony, SMSky chodí s hrozným zpožděním v řádu hodin a na žádný telefon se nedařilo dovolat.. Říkal že je po pádu potlučený ale bude to dobré. Z motorky vystoupil asi v kilu, takže si máte představit co to asi bylo.

Mimochodem Martin zásadně nejezdí s chrániči, má jen helmu a chrániče na kolena! Prý se v krunýři cítí jako spoutaný a nemá potřebnou obratnost. Na motorce právě pracují tři mechanici - on byl na cestě z kamionu Meca Systems, kde byl kupovat nějaké potřebné díly na rekonstrukci kokpitu. Říkal že v tom příšerném prachu není vůbec vidět kam se jede, že je rád že vidí přibližně směr ale jestli je na trase jáma, to vůbec nebylo vidět.

Prý cestou padali všichni a všude, že prakticky všude někdo ležel nebo odněkud vytahoval motorku apod. Prý chtěl původně závodit ale rozhodl se že do volného dne pojede na jistotu. To nejtěžší prý má přijít teprve ve dvou etapách po volném dnu. Dneska prý byla teplota nad 40C a kombinace prachu a tepla dělala z etapy doslova peklo. Navíc prý se bloudilo a na několika místech byla navigace hodně složitá. Motorka až na poškození po pádu jede výborně. Říkal že nálada v Argentině je nesrovnatelná s Afrikou - prý ty lidi kolem trati naprosto šílí, že takovou podporu ještě nikdy nikde nazažil. Prý Argentina doslova žije Dakarem. Mám všem kamarádům a fanouškům vyřídit pozdravy, on prý zatím nemá šanci sledovat internet, ani tam není moc kde. Zatím řeší jiné věci než izolaci jako v druhé polovině předloňského Dakaru, kdy se cítil strašně sám a psychicky na dně. Takže děkuje moc a mám vyřídit že ačkoliv si přejete aby začal závodit a ukázal co umí, rozhodl se nezrakvit hned v úvodu a zkusí trošku ubrat do toho volného dne. Celou dobu rozhovoru pokašlával, myslel jsem že je ještě nachlazený (při odjezdu ho trápila nějaká viróza) ale prý se strašně nadýchal toho prachu. Bylo to prý opravdu náročné. Říkal také že teprve zítra začne víc rallye, že tohle byla spíš pořád rychlá jízda mezi ploty a že se pokusí držet kontakt s přední částí startovního pole. Na dotaz maličko zmírnil vyjádření týmového manažera ohledně komunikace s Fretignem a Marchinim - prý se s Fretignem baví každý den a nepociťuje že by ho brali jako ohrožení nebo něco takového. Každý tam jede sám za sebe a neexistuje žádný týmový předpis že v případě problémů musí dát jezdec č. 3 potřebný díl jezdci č.2 a ten případně jezdci č.1, jako to je u továrních týmů. Nicméně pokud se prý bloudí, že si radí a pomáhají všichni - i ti největší konkurenti. Viděl Despresovu motorku a prý je přibližně ve stejném stavu jako ta jeho - také zničený kokpit a skoro celé navigační vybavení. Takže ještě jednou děkuje všem a bude se snažit denně posílat zprávy a informace a hlavně pojede jak nejlíp umí. A ještě upřesnění - ty penalizace co dnes "nadělovali" byly za rychlost v zónách kde bylo omezení a v případě těch hodinových to bylo za neprojetí CP.


Další informace
Ještě pár dalších postřehů, které vás možná budou zajímat. Motorkář, který včera věnoval zadní kolo Davidovi Casteauovi (Mani Gyenes z Vectra Racing týmu) měl dnes několik těžkých pádů a čeká na rentgen protože je podezření na problém s rukou. Nicméně v inkriminované situaci prý o kolo Casteau požádal týmového "kolegu" Franse Verhoevena, který mu kolo nedal a okamžitě ujel. Despres i Coma jeli včera na duších a ne na moussech. Bylo to trošku riskantní a Despres za to zaplatil defektem protože prakticky prodřel plášť tak, že to nešlo opravit. Mousse má výhodu že se dá dojet i s dírou v plášti ale zase se rychle zahřívá a v určitých podmínkách doslova vytaví. Casteau měl mousse pravděpodobně značky Pirelli jako prý všechny fabrické KTM. Pirelli udává životnost cca 200km, Michelin 500km a možná to je teď klíčový rozdíl. Když se jede tak rychle, jako se jezdí v Argentině, tak se pneumatika s mousse zahřívá víc než stejná pneumatika s duší a logicky více zahřátá se také rychleji opotřebuje. V případě rallye speciálů jsou podmínky obvykle extrémní a zátěž obrovská a právě proto již před dlouhou dobou vyvinul Michelin speciální tovární pneumatiky a speciální mousse. Tyto pneumatiky a mousse se nedají běžně koupit, i když se jmenují stejně - Michelin Desert. Pneumatiky pro factory racing je prostě špičkový materiál, kde se (jako obvykle) neřeší cena ale pouze kvalita. KTM jako továrna přešli k Pirelli jako OEM dodavateli pro sériové stroje, celkem logicky v Michelinu vypoklonkovali KTM racing s tím, aby se obrátili na jejich OEM dodavatele (tedy Pirelli) když potřebují racingový materiál, protože přece jen jde o obrovský obchod o který přišli.

Všechny pneumatiky Michelin vyrobené pro tovární závodní týmy v roce 2008 a kompletní produkce továrních mousse (tedy těch nekomerčních sérií) dostal Fretigne a Bethys na ježdění během sezóny. Nemohli je nabídnout jiným týmům, protože mousse po roce zcela ztrácí původní vlastnosti a nevydrží zátěž KTM 690. Nový mousse nahradí duši natlakovanou na asi 0.9barů a už po 6 měsících je tato hodnota poloviční. Casteau není tovární jezdec (je uváděný jako semi-factory) a na tento materiál neměli prostě přístup. Takže jedou naprosto sériově vyráběné mousse a Deserty, které si kdokoliv může koupit i našich pneu-prodejnách. A protože navíc mousse má někdy méně výhodné vlastnosti, střídají mousse a duše. Nemůžeme uvádět jaké má zdroje tým Yamaha Europe ale protože nikdo z jejich jezdců (včetně těch co jedou hodně vzadu) nemá s pneumatikami ani mousse problémy, logické vysvětlení vás asi napadne...


Každopádně se spekuluje o dvou možných cestách - buď se to nechá tak, jak to je a momentální situace pomohla ve vyrovnání sil mezi různými týmy a značkami a nebo, což je ovšem také varianta velmi pravděpodobná - ASO a další organizátoři pod tlakem na snižování rizikovosti a rychlostí zakáží úplně používat mousse. Tím pádem by jezdci museli dávat mnohem větší pozor na skály a kamení. Je ovšem evidentní, že vliv pneumatik a jejich výplně a také jejich kvalita je pro výsledek v závodě zásadní a i ten nejlepší z nejlepších může propadnout o spoustu míst, když mu nepřeje štěstí a nemá tu nejodolnější pneumatiku, kterou by potřeboval.

Video z etapy:


Zajímavosti
Několik informací z různých zdrojů... Především jsem poslouchal rozhovory a vzkazy jezdců na americkém RallyRAIDio. A rozhovory publikované v press servisu ASO. Pokud jste to nečetli, třeba to bude pro vás zajímavé... V rozhovorech mě zaujalo například že Frans Verhoeven (dnes vítěz etapy) říká že začátek etapy byl celkem technický ale za chvíli se to změnilo a zase se jelo rychle. Uprostřed etapy přišla velmi náročná sekce mezi nějakým porostem a nebylo jasné, kudy přesně jet. Všude byla spousta prachu a nebylo vidět nic - ani cestu kudy vede mezi keři. Nějak našel cestu a najednou uviděl že před ním nevedou žádné stopy a bylo mu jasné, že se právě ujal vedení a zkusil to využít.
Cyril Despres jel bez štítku na helmě a se silně poškozenou motorkou v přední části. I přes takové potíže ale dojel druhý v dnešním speciálu. O dnešním dnu říkal že to bylo náročné. Jakmile najel na pampu, narazil motorkou na malý trs trávy, nebyl větší než prostě malý výstupek a motorka najednou letěla ve vzduchu. Přeletěl přes řídítka a zničil si štítek na helmě ale jinak nic vážného. Ovšem po pádu přišel o Iritrack a GPS. Stalo se to při pouhých 20km/h. Doufá že si už smůlu letos vybral a že nebude mít další potíže. David Fretigné - stejně jako první dn přijel s úsměvem na tváři. Je evidentní že si jízdu na své Yamaze užívá a je to vidět na výsledku. V komentáři řekl že to byla velice zajímavá etapa a že si jí opravdu vychutnal. Na trase bylo od všeho něco - rychlá pampa na konci, předtím klikatá cesta kde šlo báječně driftovat zatáčky. Z pohledu jezdce prý naprosto skvělá zábava a potěšení. Dokonce bylo dneska potřeba trošku navigovat a kupodivu navigace byla docela obtížná. Soustředil se na navigaci důkladně a myslel že tím ztratil hodně času ale nakonec to nebylo vůbec špatné. Chtěl by pokračovat takhle dál. A Marc Coma - měl problémy s chladičem. Po 104km zjistil že mu teče olej. Na kontrole, která byla jen o pár kilometrů dál se ptal jestli mají nějaký olej na dolití ale neměli tam nic a tak musel pokračovat až na 108km kde mu pomohli normálně diváci. Prostě zastavil a zeptal se jestli někdo neví a někdo z davu mu podal plechovku oleje. Z té pak celou cestu doléval.

Další články z rubriky:

     reklama

    Videa

    Instagram

    

    Motodenik.cz

    © 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.