Dakar - 4. Etapa - Aktuálně!

martinmacek.com 6.1.2009

fotka

Ivo Kaštan bohužel na letošním dakaru skončil. Z našich je úspěšně v cíli zatím jen Martin Macek.

21:15 Aktuálně:
Martin je v pořádku v bivaku, motorka dnes jela dobře ale měl týmovou strategii dojet a nezničit motor nebo motorku nebo sebe. Takže v závěru trošku zvolnil aby zbytečně neriskoval. Včerejší motor rozebrali a zjistili že poškozený byl píst, pravděpodobně jak Martin spadl a motor běžel nějakou dobu naležato tak se nemazal a přidřel a o sto kilometrů dál se zadřel. Každopádně nový motor je v pořádku a motorka i Martin také.

Bohužel dnešní den byl zdá se smolný pro řadu motorkářů a zejména našich. Podle informace z Argentiny od Vierky Kaštanové, která je někde v offroadu mezi bivaky, Ivo Kaštan musel odstoupit!!! Na start speciálu dojel a chtěl to zkusit ale tekl mu olej a skončil. Další zpráva, zatím jí nemáme nikde potvrzenou, že na trati zůstal Randýsek i Pabiška. Nevíme podrobnosti ale prý jeden z nich měl problém s technikou a u druhého došlo k nějakému zranění. Vierka nevěděla detaily a snažíme se zjistit víc. Manažer Yamahy v bivaku to pochopitelně nevěděl. A mimochodem po dnešním problému se zadřeným motorem musel odstoupit i jinak skvěle jedoucí Marchini z Yamaha Europe týmu, takže Fretigne je bez týmového kolegy. Ivo Kaštan by měl být dnes večer na Eurosportu v rozhovoru. To jsou aktuální zprávy a snažím se zajistit víc podrobností.


Dnešní etapa z Jacobacci do Neuquenu měří celkem 488km. 4km je spojovačka, potom 459km speciál a 25km dojezd to bivaku. Začátek dnešní trasy je podle roadbooku velmi kamenitý a bude to zátěž pro ruce. Motorkáři, kteří si pamatují ježdění přes nekonečná "vádí" v Africe si okamžitě vybaví že to co je čeká dnes, je prakticky to samé, pouze se tomu říká "rios". Ale musí si dávat stejný pozor. Po 65km (kde je měřicí bod) přijde písek a jízda volným terénem. Některým to bude asi vyhovovat mnohem víc než prašné cesty. Na 180km přijde opět tvrdý podklad. Úsek před cílem zejména od 419km má všechny charakteristiky dokonalé pasti. Zejména ti, kteří měli pocit že jedou dokonale, můžou narazit na problémy, protože jde o čistý písek s obtížnou navigací. Tolik co říká příručka pro novináře. Trasa vede do nadmořské výšky 1448 asi na 40km speciálu a na 220km se vrací opět nad 1300m. Celý zbytek pak klesá až na 100m, takže se pojede docela z kopce.



Ráno jsem dostal zprávu z bivaku že Ivo Kaštan má velké problémy s tlumiči ale bude dnes pokračovat v závodě. Prý to včera bylo velmi náročné a nebezpečné. Málem ho srazilo nějaké auto, které ho vůbec nevidělo a o kousíček se vyhnul letícímu kamionu, když odtahoval jiného motorkáře z trasy. Prý to byl doslova masakr. A pro zajímavost - Ivo jede na pneumatikách Mitas. Mimochodem o pneumatikách mluvil v televizi i Fretigne (jak decentně poznamenal že má speciální pneu Michelin Desert s tovární směsí) a hodně se to diskutuje v USA, kde se zdá že Pirelli má tak negativní reklamu, jak je to jen možné. Někteří z jezdců KTM, kteří nemají fabrické smlouvy shání Micheliny jak se dá, všechny dostupné pneumatiky a mousse všech druhů se sváží na závod a týmy se snaží sehnat co se dá. Coma prý jede na Michelinu ale má jen starší typ mousse. Zkrátka se o tom hodně diskutuje a téma pneumatiky je letos jednoznačně nejvíce rozebírané. Viděli jste Desprese v záběru z vrtulníku jak ukazuje že nemůže jet víc a ukazoval na zadní pneu? Vedle ho předjížděl Ullevaseter a chtěl ho vyhecovat k závodění. To musí být pro jezdce téhle třídy obrovské zklamání a dovedu si představit ten vztek. Ale je tovární jezdec a kdyby se továrna rozhodla že pojede na pneumatikách "ting-yang-yong" tak prostě pojede a basta. Je to profesionál a musí závodit s tím, co mu dají.


Závodníci jsou na trati. I dnes je počet startujícíh menší - celkem je v závodě 444 vozidel - 182 motorek, 24 quadů, 160 aut a 78 kamionů. Celkem 31 vozidel včera odstoupilo, což je celkově 56 od začátku závodu, tedy po třech etapách. Odpad je docela značný, což ukazuje na obtížnost celé akce. Martin startoval v 7.46h místního času. Na trati je 91 ze 182 motorek a 3 z 24 čtyřkolek. První kontrola je po 65km (neoficiální časomíra) a zatím tam nikdo ještě nedorazil.

Na fotkách se můžete podívat, že zdaleka ne všichni závodníci jedou s nějakou superšpičkovou technikou - některé "rallye kity"jsou řekl bych - hodně amatérské, ale to přece vůbec nevadí!





Martin dnes startoval ze 109 místa a na 136km jel na 37 pozici. Na 180km projížděl na 45. místě (65. celkově) a čekáme až se objeví na 226km. Ve výsledcích se ztratil D. Pabiška, který startoval ze 42. místa. D. Randýsek (startoval 46) jede na poslední kontrole před CP1 na 46. místě. I. Jakeš opravil motorku a startoval ze 179. místa a na kontrole 136km jel na 63. místě. J. Froněk ze 139. startovní pozice vybojoval 72. místo na 180km. I. Kaštan se neobjevil vůbec na startovní listině online trackingu. Psal jsem dotaz Vierce Kaštanové SMS, uvidíme co napíše.
Aktuálně: Martin právě projel 226km, což je CP1 a tankovačka na 45. místě dneska a 65. celkově. Jede se ztrátou 21 minut na Comu, který už touto dobou projel 310km.
Právě psala Vierka Kaštanová že Ivo odstartoval a nechápe že se neukazuje v trackingu ale nejspíš to je porucha ale prý startoval v pořádku!


Aktuálně:
První výsledky v cíli dnešní etapy: Coma, Despres (minutu za Comou), Street a Fretigne. Celkové pořadí: Coma (náskok 42 minut na ostatní), Street, Fretigne... Despres na devátém místě. Street včera dostal 3 minuty ale na americkém zpravodajství se píše že mu to zase stáhnou, že uznali protest.
Před chvílí jsem poslouchal rozhovor se Streetem v cíli etapy a říkal že první část dnešní etapy byl jeden z nejlepších zážitků, které kdy na rallye jel. Prý to byla absolutní radost ze závodění, úplně dokonalé. Prý se nestaral o pneumatiky (on mimochodem není tovární jezdec takže může jet co chce a podle amerického zdroje na adventure rider mu včera dodali několik sad továrních michelinů s odolnější směsí, které někde sehnali v USA a poslali mu to do bivaku) a tak mohl jet naprosto naplno. Prý to byla skvělá zábava a nádherný den.





Schválně jsem čekal ještě chvíli aby naskočilo víc výsledků a pořadí se trošku stabilizovalo. Martin dojel do cíle se ztrátou 01:02h na vítěze dnešní etapy Comu. Dnešní etapu zajel na 45. místě, celkově je na 61. místě. Jakmile dojede do cíle, přineseme nějakou aktuální zprávu z bivaku a rozhovor.
Bohužel ve výsledcích se prakticky celý den neukazovali další naši jezdci Pabiška a Randýsek (poslední mezičas na 253.km) ale slovenský závodník I. Jakeš zajel dnes 37. místo (celkově se zobrazuje na 102. pozici), Froněk dnes 56. místo (celkově 93. místo). Náš známý australan Simon Pavey, partner herce Ch. Boormana (jeden z dvojice s hercem Ewanem McGregorem na dvou dlouhých cestách populárních v tv pořadech - LWR a LWD), jehož F650GS Rallye z projektu Race to Dakar jsme předloni viděli vystavenou na stánku BMW na pražské výstavě Motocykl, dojel dnes na 48. místě a celkově se drží na 68. místě. Jede na jedné z několika relativně velkých BMW v závodě (G650X) s jedním z nejlevnějších možných rallye kitů. Takže i na celkem levném materiálu se dá zajet slušný výsledek v tak náročném závodě. Tuto poznámku adresuji především těm, kdo tvrdí že na 200kg motorce to na Dakaru nejde. Podle mě je u této turistické katagorie hlavní výhodou prakticky nesmrtelný motor a minimální nutnost údržby. Pokud vím, tak všichni jezdci BMW v letošním závodě jedou prakticky bez servisního zázemí, takže čím méně nároků na údržbu stroje, tím lépe. Pochopitelně že právě třeba Yamaha WR450F, pokud se má udržet s výkonově silnějšími KTM na tak rychlé trati, bude vyžadovat asi i preventivní výměny motoru, aby se nestalo to, co se stalo včera Martinovi. Pokusím se to zjistit ale vůbec bych se nedivil, kdyby špičkoví jezdci jako Fretigne měnili motor každý druhý den.






Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.