Kuba Smrž: První Čech v BSB, jeho premiérová sezóna 2013 a co bude jezdit 2014

Jiří Mikšík 19.11.2013 zdroj: @Honda ProImage

fotka

Jeden z nejpopulárnějších českých motocyklových jezdců současnosti má za sebou vůbec jako první Čech v historii úplnou sezónu v britském superbikovém šampionátu. Jaká byla z jeho pohledu, v jakém šampionátu a na jakém motocyklu ho uvidíme v sezóně 2014? To vše si můžete přečíst v exkluzivním rozhovoru pro náš web!

Zdravím do Zlína Kubo, jak se daří?

Kuba Smrž: "Ahoj, taky všechny zdravím a musím říct, že se daří celkem dobře. Mám za sebou další sezónu a to možná tu nejtěžší a jsem zdravej, takže se můžu věnovat přípravě na další a své dceři, která roste jako z vody."

Máš Kubo za sebou svou první plnohodnotnou sezónu v BSB, překvapilo Tě něco? Pozitivně! A negativně!

"Popravdě mě překvapilo úplně všechno, ale spíš pozitivně. Nejen vysoká úroveň BSB, ale i počet diváků, hodně okruhů, které jsem neznal a tak celkově toho bylo hodně novýho."

Úplně upřímně, jsi spokojen?

"Na tuhle otázku je těžká odpověď a záleží na úhlu pohledu. Před sezónou to vypadalo, že možná vůbec nepojedu. Nakonec jsme se narychlo dali dohromady s Padgett's a sezónu odjeli. Jeli jsme na loňských motorkách, takže materiál neodpovídal mým představám a lepším výsledkům, ale všichni z týmu stejně jako já dělali své maximum. Jak už jsem nedavno někde řekl, výsledky nebyly na vyhazování čepic, ale určitě jsem neudělal ostudu. Je pro mě hodně důležitý názor lidí, kteří se v BSB pohybují a ti mou první sezónu hodnotili kladně. A popravdě názor lidí, kteří BSB vidí jen jako podřadný národní seriál je mi celkem jedno :-) Ale opět se vracím zpět a rozhodně bylo hodně toho, co se dalo udělat či zajet líp. Celou sezónu pořád ještě trochu chybělo k maximu, o čemž svědčí pouhé 3 pády za rok (z toho 2 mou zbytečnou chybou), takže jsem zdravej a můžu se pilně připravovat na sezónu 2014.ů

Já osobně – a zřejmě i fanoušci - jsem očekával více, tedy minimálně na okruzích, které jsi už znal z WSBK?

"To i já jsem si představoval lepší, ale stejně jako většina lidí jsem BSB dost podcenil. Stačí se podívat na to, že by Alex Lowes na poleposition v Assenu porazil všechny motorky CRT :-) Pravda je ta, že letos se celé startovní pole hodně zrychlilo. Například můj čas závodu ze Silverstonu, kdy jsem dojel myslím 8. by loni znamenal první místo a tak tomu bylo nejednou. Loňský jezdec Padgett's Luca Scassa byl na většině okruhů pomalejší, někde i o vteřinu na kolo. A to na všech okruzích také jezdil na stocku a na některých i testoval. To co ale chybělo k lepším výsledkům bylo především seskládání kalendáře. Zní to divně, ale nejprve jsme jeli všechny nové okruhy, kde jsem bojoval s tratí, motorkou a sám sebou a v podstatě jsem nebyl schopen nastavit si motorku. Když to řeknu laicky, bylo hodně okamžiků, kdy jsem nevěděl, jestli jedu špatně nebo špatnou stopu, jestli nefunguje motorka a nebo co se vlastně děje. Byl jsem tam jak prvňáček :-D Pak jsme přijeli na známé okruhy, kde jsem se mohl plně soustředit na motorku a najednou jsme během chvíle jeli úplně jiné nastavení, motorka začala fungovat podstatně líp a když jsme se pak vrátili na typickou britskou trať do Brands Hatch, byla to úplně jiná motorka."

Jak negativně ovlivnilo celou sezónu to „předstartovní drama“, kdy jsi najednou stál před začátkem sezóny bez motorky a bez týmu? Věřil jsi, že budeš dál závodit, nebo jsi se dokonce zabýval myšlenkami o pověšení helmy na pomyslný hřebík?

"Samozřejmě to není přijemná situace, když máš smlouvu a téměř pár týdnů před sezónou tvůj tým skončí. Rozhodně jsem nepřemýšlel nad tím, že bych nezávodil a pořád bylo několik náhradních, řekněme nouzových variant, ale pořád jsme dělali všechno pro to, abych mohl jet BSB a to se nakonec povedlo. Asi to celou sezónu trochu ovlivnilo, protože byla menší možnost poznat neznámé okruhy a najednou jsem jel na jiné motorce, ale zvládli jsme to bez ostudy :-)"

Kdo vlastně pak financoval tvé závodění? A bylo to moc těžké?

"Tohle je trochu složitější otázka. Máme několik partnerů, ať už dlouhodobějších, novějších, či staronových, jako například Budweiser Budvar. Ale s bráchou razíme myšlenku, za kterou si stojíme a to, že nehodláme utrácet peníze za to, abychom o víkendech závodili. Závodění je samozřejmě náš život a vždy jsme pro to dělali vše, ale od jisté doby pouze za podmínek, že to pro nás bude práce, která nás bude živit. Než abychom museli donášet peníze do týmu ve formě sponzora, či rodinných peněz, tak se raději budeme o to víc věnovat firmě Smrž Moto nebo Smrž Academii, kde se snažíme vychovávat další generaci závodníků."

V čem je dle tvého názoru specifičnost závodů v BSB, pomineme-li absolutně jiné okruhy?

"Těžko se to vyjadřuje slovy nebo v textu, ale je to úplně něco jiného. Ve Velké Británii tím všichni žijí a podle toho tak celý BSB víkend vypadá. Pokud si dobře pamatuji, tak nejmíň diváků bylo v Knockhillu, kde se jich sešlo 30 000. A samotné závodění je trochu víc o srdci, než na co jsem byl zvyklý. Když bych se to snažil popsat, tak napřiklad ve WSBK každý jede plus mínus tam, kde mu technickým zázemím náleží. V BSB jsou první dva tři jezdci trochu jinde, ale zbytek už je naprosto otevřený. Můžeš dojet 6. a nebo taky klidně 15. Hodně z toho je díky okruhům, které jsem si opravdu představoval tak, jak jsem slyšel, ale realita je ještě o hodně jiná. Letos se mnou na závody vyrazilo pár kluků, kteří absolvovali nejeden závod motogp, či WSBK jako diváci a dokonce sami jezdí na okruhu. A ne špatně! Myslím, že jestli se příště pojedou někam podívat, tak určitě dají přednost BSB, protože podle jejich slov nikdy neměli ani z části takový zážitek na žádné z předchozích sérií. A kdo by si myslel, že si vymýšlím, může se mi ozvat a klidně jim na ně pošlu kontakt nebo vypomůžu s tím, aby se mohli podívat na závody BSB."

A ty okruhy, v čem se v zásadě liší, od těch, co jsi doposud znal?

"Opět se to těžko opisuje. Něco jsem si představoval podle toho, co jsem viděl v TV, ale realita je úplně jinde. Na obrazovce nejsou vidět horizonty, stoupání, klesání a tam kde to vypadá úzký, tak je to v reálu o dost horší. Opravdu je to třeba vidět na vlastní oči, jinak se to asi nedá popsat a pochopit."

Jaký byl rozdíl v tvém materiálu oproti tomu, co používali třeba Lowes či Kiyonari?

"Když odpovím politicky, tak těžko říct, na jejich motorce jsem nejel :-) upřímně těžko jsem na rovinách držel krok s ostatníma, ale na druhou stranu, tým se strašně snažil a během sezóny jsme zkoušeli měnit specifikace motoru a bylo to čím dál lepší. Každopádně jak už jsem několikrát řekl, všechno nebylo po technické stránce ideální a tak jak bych si představoval, ale ani já jsem nebyl stoprocentní vzhledem k tomu, že to byla první sezóna na nových tratích, jiné motorce s jinou technickou specifikací. Důležitější než si stěžovat na motorku je vidět věci realisticky. Tým a především Clive Padgett si byl vědom toho, co nefunguje jak má a dělal maximum pro to, abychom se po technické stránce zlepšili. On je neskutečný srdcař a pro mě sezóna s nimi dala tolik pozitvního a nového, že na to dlouho nezapomenu."

Příští sezónu bude zavedena v seriálu WSBK kubatura Evo? Neláká tě to?

"Byly nějaké možnosti na další sezónu, ale BSB beru jako rozepsanou kapitolu, kde bych chtěl něco dokázat. Navíc momentálně nikdo moc neví, jak to bude ve WSBK vypadat a zřejmě je to jen mezikrok ke kompletnímu startovnímu poli EVO. Tak jako tomu kdysi bylo v BSB. Nevylučuju možnost vrátit se do WSBK, ale nejprve bych rád udělal maximum pro dokončení své "mise" v BSB a pak třeba můžu pomýšlet na změnu. Ovšem za předpokladu, že to bude mít smysl co se týče konkurenceschopnosti. Už jsem měl dost možností ve WSBK, abych závodil o bednu. Něco se povedlo, něco ne, ale ať je to ten nebo onen seriál, smysl to má pouze pokud máš možnost být mezi nejlepšími."

Musí se do šampionátu BSB také přinést sponzorské peníze, a jaké je to v porovnání s WSBK?

"Je to jako všude, jsou jezdci, kteří musí donést peníze, jezdci, které to nic nestojí a pak ti, kteří si peníze vydělávají. Ale v podstatě na tuhle otázku jsem již odpověděl ;-) My s bráchou chceme úspěšně závodit, ale pouze za předpokladu, že to pro nás bude mít i finanční přínos, jako tomu už je několik let."

Kde tě tedy v příští sezóně uvidíme? Ve WSBK? V BSB? Nebo s bráchou v IDM?

"Měl jsem možnosti ve všech třech sériích. Na téma WSBK už jsem odpověděl, i když by to možná bylo finančně zajímavější než BSB. Také jsem měl kromě IDM zajímavou možnost do AMA Superbike. IDM je také velice zajímavý a náročný seriál, ale pořád to osobně beru jako mírný krok zpět. Samozřejmě já to nemůžu hodnotit, ale beru to podle prestiže a především referencí jezdců, kteří si zkusili obojí. Pro mě je pořád priorita BSB a nejen, že jsem svůj názor nezměnil, naopak jsem o tom mnohem víc přesvědčený. Určitě to má i své proti, protože hodně lidí se mě nebo bráchy ptá, jestli ještě vůbec závodím :-D A co tedy příští rok...vracím se ke své oblíbené značce, kterou je Ducati. A konkrétně to bude Panigale v týmu Millsport Racing, kteří nově vstupují do nejvyšší třídy po úspěšné sezóně v BSB superstockách. Rozhodně to pro mě je velká motivace, i když s Panigale nemám moc zkušeností. Ve WSBK se sice nepohybuje tam, kde by jí všichni chtěli vidět. Ale ve třídě Superstock nebo IDM patří mezi mezi nejlepší, což je vlastně specifikace nejbližší britským superbikům. Měl jsem možnost zkusit si IDM Panigale a za pár kol jsem se cítil líp, než na Hondě za celou sezónu :-D Ale uvidíme, první krok je mít vyřešené co další sezónu, pak tvrdá příprava a pak už "jen" neco zajet :-)"

Je rok 2013, takže ještě třináctá otázka? MotoGP, respektive kubatura „Open“ je už pro tebe navždy uzavřenou záležitostí?"

"Nikdy není nic uzavřená záležitost, ale jak už jsem řekl, momentálně je moje priorita BSB, kde bych chtěl něco ukázat a co bude dál závisí na mnoha věcech. Určitě by tahle změna mohla pro motogp přinést hodně pozitivního a větší vyrovnanost startovního pole. Ale pokud bych se někdy měl chtít ucházet o místo v motogp nebo využít nabídku jednat o tom, musím si nejprve být jistý, že na to mám. A to si nemyslím. Nesouhlasím se systémem, že tam může jet ten, kdo na to má peníze, nikoliv schopnosti. Já sám nejsem přesvědčený o tom, že bych tam měl co dělat a to bych asi nějaké jezdce dokázal porážet. Ale to tak prostě je a nic s tím neuděláme a ani nad tím nijak nepřemejšlím. Radší se budu soustředit na to, abych jezdit co nejlíp a dělat pro to maximum!!!"

Děkuji za upřímný rozhovor a přeji ti dobré angažmá na příští sezónu!

"Děkuju za otázky a všem s předstihem přeju vše nejlepší do další "sezóny". Ne vždy jsou mé výkony uspokojivé pro širokou veřejnost, ale jsme jen lidi a ne vždy se všechno daří podle našich představ. Ať jsem to já na motorce, úředník v kanceláři a nebo například zedník. Když budu mluvit za všechny naše závodníky, tak bohužel máme ten problém, že jsme víc na očích veřejnosti. Ale každý z nás do toho dává své maximum, jedno v jaké sérii nebo kubatuře... Takže ať se všem našim daří, už jen kvůli tomu, aby nemuseli poslouchat či číst blbé řeči ;-)"

Další články z rubriky:

reklama

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.