Historie závodů sajdkárů v Brně

Jiří Mikšík 15.1.2016 zdroj: @archiv autora

fotka

Velmi atraktivní závody sajdkárů byly vždy vyvrcholením závodní neděle na Masarykově okruhu. V Brně se poprvé závodilo v této kategorii v roce 1958 a po třech letech se vrátily sajdkáry na starý Masec opět až v roce 1970. Na novém Automotodromu se potom jezdily závody tříkolových motocyklů od roku 1987 až do roku 1997, tedy 11 let v řadě.

 

    

 

1958 - V Brně se poprvé jely sajdkáry, bohužel tragicky. V roce 1958 se mohlo 250 000 diváků obdivovat i motocyklovým artistům na třech kolech, neboť na Masarykově okruhu se jely poprvé i závody sajdkárů. Jacques Drion (vlevo) a Inge Stollová (vpravo) se stali obětí svého oblíbeného sportu. Byl jsem bohužel u této tragédie - jako 6-letý kluk - a bylo to mé první seznámení s motocyklovými závody, i když tedy hodně tragické!!!

 

                             

 

Netrpělivě očekávané sajdkáry měly jasného favorita ve švýcarském jezdci Florianu Camathiasovi a to i přesto, že nastoupil s náhradním spolujezdcem. Jeho stabilní „pasažér“ Cecco (na snímku vlevo) se totiž zranil a do Brna tak vůbec nepřijel. A tak se do sajdkáru ke Camathiasovi „položil“ německý tovární jezdec NSU v sólo kubaturách, Horst Kassner. Camathias-Kassner také v závodě suverénně vedli a zvítězili. Na druhém místě jezdila francouzsko-německá dvojice Jacques Drion a Inge Stollová, bohužel v pravotočivé zatáčce za Žebětínem havarovali a na následky těžkých zranění potom oba zemřeli. Na druhém a třetím místě skončily posádky z NDR, Richter-Klim a Bagge-Jacobi – všechny tři dvojice jely na sajdkárách BMW-RS.

1959 - V tomto roce byly sajdkáry jasnou záležitostí nejlepšího světového páru tehdejší doby, tedy Švýcarů Camathiase s Ceccem. Druzí dojeli jejich krajané Scheidegger-Burkhardt a třetí byli v cíli klasifikováni Francouzi Rogliardo-Goudilot – všechny tři posádky pochopitelně na nejlepším motocyklu této atraktivní kubatury padesátých let, tedy západoněmeckém BMW-RS.

1960 - Sajdkáry se jely v Brně už potřetí a vždy měly stejného vítěze, totiž Švýcara Floriana Camathiase, tentokrát ale s dalším, tedy už třetím spolujezdcem, krajanem Rolandem Föllem. Druzí a třetí končí další Švýcaři, Scheidegger s Burkhardtem jako druzí a Strub s Huberem – všichni na BMW-RS – třetí. 

1970 - V roce 1970 se poprvé jelo v Brně o světové body: Po dlouhých deseti letech se vrátili do Brna „artisté na třech kolech“, ovšem poprvé se statutem mistrovství světa. Znovu vytvořená dvojice Klaus Enders-Rolf Engelhardt vyhrála závod celkem suverénně před dalšími dvěma posádkami z NSR a na motocyklech BMW, Auerbacherem s Hahnem a Butcherem s Huberem.    

1971 - Sajdkáry se roce 1971 staly kořistí německých posádek ve složení Siegfried Schauzu – Wolfgang Kalauch na BMW, kteří dojeli jako první, Horst Owesle se spolujezdcem Peterem Blanchardem (GBR) jako druzí se sajdkárou Münch a Heinz Lutringshauser se spolujezdkyní Agou Neumannovou jako třetí, a opět na BMW.

 

      

 

1972 - Tento rok poznamenala sajdkáry smrtelná nehoda německého spolujezdce Jürgena Cusnika. Dvojice Lutringshauser – Cusnik jezdila na druhém místě a útočila na vedoucí duo Enders-Engelhardt. V pravotočivé zatáčce do Nového Lískovce nezvládl Lutringshauser řízení svého motocyklu BMW a havaroval. Jemu se nestalo nic, Jürgen Cusnik však na místě zemřel. Ironií byla skutečnost, že původně měla jet Aga Neumannová, ale ta nakonec zůstala v depu a závodu pouze přihlížela...Vyhrála tedy dvojice Enders-Engelhardt na BMW před anglickým párem Vincent-Casey s Münchem a dalšími Němci Wegenerem a Heinrichsem na BMW.

1973 - Závěrečný závod roku 1973 pak vyhráli mistři světa Enders s Engelhardtem před dalšími dvojicemi z NSR, Schauzem s Kalauchem – všichni na BMW a Schwärzelem s Kleisem na Königu.

 

       

 

1974 - Populární sajdkáry vyhrála opět německá dvojice Enders s Engelhardtem, před vloni druhými Schauzem s Kalauchem – obě posádky na BMW a švýcarským duem Willi Meier - Hans Gegrig s motocyklem König. 

 

        

 

1975 - Závod sajdkárů se stává kořistí západoněmecké dvojice Werner Schwärzel-Andreas Huber před mistry světa Rolfem Steinhausenem-Josefem Huberem a dalšími Němci Hermannem Hallerem-Siegfriedem Neumannem – všichni na motocyklech König. Ve startovním poli byli i Švýcar Rudi Kurth a jeho britská manželka Dani Rowe.

 

           

 

1976 - Závěrečné sajdkáry nabídly skvělou podívanou v podání dvou švýcarských a dvou německých párů. Při sjezdu z Kamenného vrchu jsou na čele obě dvojice ze Švýcarska, lépe na tom byl Rolf Biland se spolujezdcem Kenny Williamsem z Anglie. Po výjezdu ze zatáčky do cílové rovinky jim ale praskl řetěz a cílem projíždějí setrvačností jako třetí. Vítězí jejich krajané Hermann Schmid s Jeanem Matillem na Yamaze. Druzí končí Němci Werner Schwärzel-Andreas Huber na Königu a třetí už zmiňovaní Rolf Biland-Kenny Williams na Yamaze. A za této konstelace stačilo Němcům Rolfu Steinhausenovi-Seppovi Huberovi s motocyklem König čtvrté místo v cíli k obhájení titulu mistra světa. Pátí dojeli Angličané O´Dell-Arthur a šestí Nizozemci Kooy-Vader – obě dvě posádky na Yamaze.

 

        

 

1977 - Závěrečné sajdkáry Velké ceny 1977 byly opět dramatické a z vítězství se radovali Němci Rolf Steinhausen se spolujezdcem Wolfgangem Kalauchem před německo-italským párem Siegfried Schauzu-Lorenzo Puzo a Angličany George O´Dellem-Cliffem Hollandem.  Čtvrtí dojeli Biland –Williams ze Švýcarska/Anglie – všichni na Yamahách, pátí a šestí pak Britové Hobson-Collins na Suzuki a Greasley-Skeels na Yamaze.

1978 - V sajdkárech vyhrál sice v roce 1978 francouzsko-britský pár Alain Michel- Stuart Collins, ale druhé místo v cíli stačilo Rolfu Bilandovi s Kennym Williamsem k zisku titulu mistra světa. Třetí skončili Britové Greasley-Russel před svými krajany Taylorem-Neilem a švýcarsko-britským párem Schmid-Arthur – všichni na různých šasích, ve kterých byly zabudovány půllitrové čtyřválcové motory Yamaha. Na šestém místě dojíždí německé duo Venus – Bittermann na sajdkáře CAT.

 

     

 

1979 - Premiérovým vítězstvím získal titul pár v novém složení, a sice Rolf Biland-Kurt Waltisperg ze Švýcarska, který vyhrál před britskou dvojicí Greasley-Parkins a Němci Schwärzelem s Huberem. Další staří známí Schauzu-Puzo skončili čtvrtí, Nizozemci Streuer-Van der Kaap jako pátí a další německá dvojice Venus-Schimanski jako šestá, přičemž všichni jeli na Yamahách.

1980 - Závod sajdkárů vyhráli opět, stejně jako vloni, Švýcaři Rolf Biland-Kurt Waltisperg, s LCR před Francouzi Michelem-Burkhardtem naYamaze a dalšími Švýcary Holzerem-Meierhansem na Yamaze. Holanďané Streuer-Van der Kaap (LCR) skončili čtvrtí, Němci Schwärzel-Huber (Yamaha) pátí a belgičtí bratři Vannesteové (Suzuki) jako šestí.

 

    

 

1981 - V sajdkárech slavili hattrick Švýcaři Rolf Biland se spolujezdcem Kurtem Waltispergerem před francouzským párem Michel-Burkhard a britskou dvojicí Jones-Ayres. Čtvrtí dojeli Schwärzel-Huber z NSR, pátí Japonci Kumano- Takashima a šestí Nizozemci Streuer-Vroegop – všichni na Yamahách.

 

    

 

1982 - Poslední závod sajdkárů o světové body na starém Masecu vyhrávají Francouzi Michel-Burkhardt před Němci Schwärzelem-Huberem a Brity Jonesem s Ayresem – všichni na Yamahách. Čtvrtí dojíždějí Němci  Steinhausen-Hahn (BSHW), pátí Japonci Kumano-Takashima a šestí Francouzi Thomas-Fresc – oba dva páry na Yamahách. Závod byl propadlištěm favoritů, ani Holanďané Streuer-Schnieders či Švýcaři Biland- Waltisperg do cíle nedojeli. A závodila i britská dvojice manželů Binghamových. 

1983 - Kuriozní průběh měl první závod sajdkárů o body do mistrovství Evropy: Během celého průběhu jezdili jasně na čele Francouzi Michel-Monchaud. V posledním kole za Veselkou zdravil spolujezdec Monchaud diváky a jelikož v tom okamžiku přidal právě „šofér“ Alain Michel plyn, tak svého spolujezdce ztratil a ani to nezjistil….Michel projel cílem sice jako první (ovšem bez sajdkáristy), ale byl pochopitelně diskvalifikován! Vyhráli tak Rakušané Stropek-Demling na LCR před Brity Bayleym-Nixonem s Yamahou a švýcarskými bratry Egloffovými s LCR.

1984 - Druhé sajdkáry v historii o evropské body byly jasně v režii tří švýcarských dvojic, které projely cílem v pořadí Progin-Hunziker (1.), bratři Egloffové (2.) a Christinat-Fahrni (3.) – všichni na Yamahách, přičemž Egloffové se – jedoucí mimo body do ME – o předjetí Progina s Hunzikerem ani moc nesnažili.

1985 - Zcela ve znamení britských dvojic byl ročník 1985, když zvítězili Wrathall-Chapman (Yamaha) před Brindleyem-Jonesem (Windle) a manželskou dvojicí Dennis a Julia Binghamovi (Yamaha).  

1986 - Naposled Evropa a naposled na starém okruhu. Rok 1986 byl nejen loučením se starým Masarykovým okruhem, ale také s motocyklovou Evropou. Úplně na závěr zazněla na starém „Masecu“ japonská hymna na počest vítězné dvojice v sajdkárech – Kumagaya-Makiuchi (LCR), kteří vyhráli před Němci Schererem-Gessem (BSR) a Francouzi Nigrowskim-Meunierem (Seymaz).  

Tento závod sajdkárů byl posledním závodem mistrovství světa na starém Masarykově okruhu a uzavřel tak jednu velkou kapitolu brněnského motocyklového závodění o Velkou cenu Československa.

 

    

 

1987 - Premiérový závod sajdkár na novém Automotodromu vyhráli favorizovaní Švýcaři Rolf Biland s Kurtem Waltispergerem před Nizozemci Streuerem se Schnidersem - obě dvojice na LCR, a britským párem Webster – Hewitt (Fowler-Seward), kterým ale toto umístění stačilo k zisku titulu mistra světa (na snímku vlevo). Čtvrtí skončili Francouzi Michel – Fresc, pátí bratři Egloffové ze Švýcarska a šestí dojeli Japonec Kumano se Švýcarem Fahrnim (snímek vpravo). Britka Julia Bingham, spolujezdkyně svého manžela Dennise, dojela jako 19.

1988 - V sajdkárech stačilo Švýcarům Bilandovi s Waltispergerem dojet do cíle na 14. místě a titul by byl jejich. Ovšem proti byl zřejmě jejich stroj a tak posádka musela zastavit z druhé pozice a dotlačit ho až před cílovou pásku a modlit se, aby do cíle dojelo jen 13 dvojic. Svůj sajdkár protlačili cílem sice hned za vítězi, ale stačilo to jen na 24. místo a sen o titulu se rozplynul. Vítězství a titul tak putovaly do Velké Británie zásluhou Webstera s náhradním spolujezdcem Simmonsem (Hewitt byl totiž zraněn a v Brně nestartoval) před Nizozemci Streuerem-Schnidersem a švýcarskými bratry  Egloffovými – všichni na LCR. Čtvrtí dojeli Japonec Kumano se spolujezdcem Fahrnim ze Švýcarska, pátí Francouzi Michel s Frescem a šestí skončili Němci Scherer a Schröder. 

1989 - Sajdkáry se stali poprvé v Brně kořistí Nizozemců Streuera se spolujezdcem De Haasem (LCR)  před švýcarskými bratry Egloffovými (Yamaha) a britskou dvojicí Webster – Hewitt (Krauser), kteří tak oslavili světový mistrovský hattrick, což jim usnadnil i Biland, kterému prostě jeho tříkolový motocykl moc nejel. Čtvrtí projeli cílem Michel-Fresc z Francie, pátí Britové Abbott-Smith a šestí Švýcaři Zurbrüggové.

1990 - Dramatický souboj sajdkárů se musel všem líbit. Na čele bojovali až do 11. kola francouzsko-britská dvojice Michel-Birchall, Nizozemci Streuer-De Haas a švýcarští bratři Zurbrüggenové. Z tohoto souboje nejdříve odpadají Nizozemci, kteří svůj sajdkár převrací po přímém kontaktu s Michelem na „střechu“ a když jdou do hodin další švýcarští bratři Egloffové, tak je pořadí v cíli následující: Vítězí Michel s Birchallem na Krauseru před Brity Websterem a Simmonsem na Yamaze a Švýcary Zurbrüggenovými s LCR. Pro Alaina Michela to znamená, že je dalším jezdcem, který dokázal vyhrát jak na starém, tak na novém Masecu.

1991 - Sajdkáry předznamenalo odstoupení favorizované dvojice Michel-Birchall z Francie už v zahřívacím kole. Začátek nejlépe vyšel Rakušanům Klaffenböckovi s Parzerem, a později je vystřídali Švýcaři Egloffové. Nakonec o pouhé 0,4 sekundy vyhrávají jejich krajané Rolf Biland – Kurt Waltisperg před Nizozemci Streuerem a Schniedersem – obě posádky na LCR a britskou dvojicí Webster – Simmons na Krauseru. 

1993 - Po roční přestávce se jelo v Brně o světové body dokonce dvakrát: Jednak při závodě MS-Superbike - kdy se tentokráte závodilo zcela v režii Švýcarů, neboť zvítězili Biland s Waltispergrem na Krauseru před Rakušany Klaffenböckem s Parzerem a před svými krajany, bratry Güdelovými, – obě posádky na LCR. Na podzim v rámci Grand Prix potom vyhráli opět Švýcaři Rolf  Biland a Kurt Waltisperger před svými krajany, bratry Güdelovými, a anglickou dvojicí Webster – Simmons – obě posádky na LCR.

1994 - Nejdříve vedli Švýcaři Bösinger s Eglim, ale pak už se jelo dle hodně známých not. Závod vyhráli Rolf Biland a Kurt Waltisperg na Swissautu před krajany Bösingerem a Eglim (LCR) a britsko-švýcarskou dvojicí Webster – Hanni (Krauser).

 

 

 

1995 - Závod sajdkár se jel už v sobotním odpoledni a opět v něm zvítězili Švýcaři Rolf Biland a Kurt Waltisperg na LCR. Celkem tento švýcarský fenomén vyhrál 81 závodů Grand Prix, převážně se spolujezdcem Kurtem Waltispergrem, a získal 7 titulů mistra světa. Druzí skončili Britové Abbott se Smithem (Windle) a třetí další Švýcaři Bösinger – Egli (LCR).

1996 - Sajdkáry se jely už v sobotu za deště, ale to nic nezměnilo na tom, že vítěz zůstal stejný jako v minulých rocích, tedy švýcarská dvojice Rolf Biland – Kurt Waltisperg.

 

 

Tento famózní Švýcar Rolf Biland vyhrál jak na starém Masarykově okruhu, tak i na novém. Celkem se mu to podařilo v Brně desetkrát! Druzí dojeli Britové Webster s Jamesem a třetí jejich krajané Wilford s Wynnem – všichni na LCR.

 

 

1997 - Píše se rok 1997 a končí tak jedna kapitola brněnské historie, když v závodě sajdkárů musí pro poruchu odstoupit Švýcar Rolf Biland. Znamená to konec Bilandovy nadvlády na Masecu. Závod sajdkárů neměl už tento rok status mistrovství světa, nýbrž se jel jako světový pohár a podle toho i vypadalo startovní pole, o budoucnosti této atraktivní motoristické kubatury ani nemluvě. Jury dokonce musela zvýšit kvalifikační limit na 115%, aby závod měl dostatečné množství startujících. Po odstoupení sedminásobného mistra světa Rolfa Bilanda pro poruchu – když měl už v 15. kole už náskok 12 sekund, se stává vítězem britská dvojice Webster – James před Rakušany Klaffenböckem a Parzerem a švýcarskou dvojicí bratří Güdelových – všichni LCR.  

Byl to poslední závod sidecarů na brněnském Automotodromu, od té doby se zde tento atraktivní závod nikdy nejel.

 

Další články z rubriky:

     reklama

    Videa

    Instagram

     reklama
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.