BMW HP4 – Technologie, co vás zrychlí!

motodenik.cz 17.9.2014

fotka

Kdybyste před pár lety vzali HP4, dali na ní lamináty a posadili na ní slušného pilota, mohl by tenhle bajk směle konkurovat startovnímu poli WSBK. No a teď si ho můžete normálně koupit v obchodě. A to se vším, co se dnes dá na motorku aplikovat.

Začněme trochou faktů. Litrový čtyřválec, 193 koní, 112 Nm. a 169 kilo suché váhy. Tahle čísla si můžete klidně nechat vyrýt do kamene a chodit se jim klanit. Byla by ale trochu zbytečná, kdyby výkon nešel přenést na silnici a podvozek nedokázal zúročit nízkou hmotnost. A BMW na to šlo od podlahy.

HP4 disponuje technologií semiaktivního podvozku. Ten vyhodnocuje v reálném čase jízdní situaci a té se přizpůsobuje. To je super na okruhu, ale podle mě ještě lepší na běžné silnici, kde se vám neustále mění podmínky pro jízdu. K tomu je tu několikastupňová kontrola trakce a závodní ABS. Vše můžete velmi jemně ladit podle svých aktuálních potřeb, stejně jako můžete přepínat režimy motoru. Oproti většině konkurenčních strojů je tu navíc režim Slick, který je určen na závodní okruhy.

HP4 na fotkách nevypadá nijak extra nápadně, ale na živo, když vidíte všechnu tu spoustu karbonu, titanový výfuk Akrapovič, nebo frézované páčky a přepákování, pak je to teprve ono a najednou se přistihnete, jak pět minut chodíte okolo motorky a říkáte si, že na tom už fakt není co zlepšit.

Jestli něco BMW umělo, tak ergonomii. V sedle HP4 se okamžitě cítíte naprosto přirozeně. Sedlo je na supersport překvapivě komfortní, vše je tam, kde to hledáte a ani nohy nemají nijak extra nepříjemný úhel. Pořád ale nečekejte luxus GSa, nebo RTčka, pořád se bavíme o závodním náčiní. Na čtyřválec je motorka relativně dost úzká a v sedle máte pocit perfektní kontroly nad motorkou, zkrátka s ní tak nějak splynete.

Na silnici se neztratí

Jakmile probudíte čtyřválec k životu, je vám jasné, že tohle bude velká porce zábavy. Z Akrapoviče se line ostrý ryk. Když vytočíte motor, svět okolo se zastaví, takový zvuk by si mohla spousta sériových motorek jen přát. Pak už klapne jednička a HP4 vás doslova vystřelí do jiného světa. Světa, ve kterém všechno dokonale funguje.

Tak, jak vás motor dokáže za pár okamžiků vystřelit do rychlostí začínajících dvojkou, vás stejně rychle zpomalí precizní brzdy od Bremba. Dobře se dávkují a mají dostatečnou sílu i po desítkách minut na okruhu. Když to přeženete, je tu perfektně fungující ABS, které dokáže vyřešit řadu problémů. Pokud ho nastavíte do okruhového režimu, zasahuje až na poslední chvíli, kdy už jde opravdu do tuhého. Stejné je to s kontrolou trakce. Je na vás, jak moc necháte elektroniku zasahovat do své jízdy. Každopádně ale doporučujeme traction control nevypínat, nemuselo by se vám to vyplatit, protože při práci s plynem musíte být na HP4 opravdu precizní a malé přidání může znamenat třeba nepěkný hightsider.

V běžném sportovním režimu se ale motorka chová naprosto ukázkově a dokážete si jí na rozdíl od řady konkurenčních supersportů užít i na normálních silnicích. Lví podíl na tom má samozřejmě podvozek. Ten dělá z jízdy po rozbité silnici zábavu plnou jistoty. Jen málokdy se vám stane, že byste dostali ránu do řídítek, nebo vám kolo odskočilo, tedy málokdy, spíš vůbec. Ve spolupráci s tlumičem řízení pak není co řešit a na pilu můžete tlačit v podstatě kdekoliv.

Ze závodních vychytávek nesmíme zapomenout na rychlořazení, díky kterému můžete kvalty řadit rychle, bez spojky a s plným plynem. Až když tuhle vychytávku na motorce máte, pochopíte, kolik času vám ušetří na okruhu a kolik radosti vám přinese na silnicích.

Tenhle test zní možná až přehnaně pozitivně, ale na HP4 těžko hledat chyby. Ta motorka má prostě všechno, co chcete na superbiku mít. Dokonalý podvozek, který se nastavuje za vás, elektroniku, která hlídá, abyste jely vždy jak máte, perfektní motor, který táhne od středních otáček až do omezovače naprosto lineárně bez výkonových děr, nebo kopanců. Rychlou a přesnou převodovku a k tomu velmi povedený agresivní design, kterému dodává exkluzivitu velká spousta karbonu.

U některých motorek se vám stane, že je nikdo okolo neocení, ale to HP4 rozhodně nehrozí. Ať už mezi motorkáři, nebo mezi běžnými kolemjdoucími budí BMW spoustu pozornosti a je na něm na první pohled vidět jeho exkluzivita a je jedno, jestli si dáváte kafe na náměstí, nebo odpočíváte v boxech na závodním okruhu. HP4 odráží to nejlepší ze současné technologie a BMW si za to samozřejmě nechá zaplatit. Námi testovaná verze má cenovku 615 000, nicméně zkuste si koupit nějaký superbike a doplnit ho stejně jako HP4, dostanete se pravděpodobně na daleko vyšší cenu. A to mi potvrdilo i několik závodníků, kteří by na HP4 jen dali lamináty, víc totiž nepotřebuje. I tak ale dokáže plnohodnotně bavit i v běžném provozu a to dělá tuhle motorku opravdu výjimečnou.


Technické údaje




Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.