Kawasaki ZZR1400 Performance Sport – superbike pro dva

FilipT, foto: Jan Altner 14.10.2014

fotka

Každý motorkářský fajnšmekr ví, že když k něčemu přidáte Öhlinsy a Akrapoviče a hodíte to do atraktivní barevné kombinace, je výsledné svezení pocitově ještě o sto procent lepší než. A když takhle poladíte mohutný nabušený hypesport s čtyřválcem 1400 ccm pod kapotou, je výsledek o to lákavější! Ale nenechte se zastrašit obrovským potenciálem ZZR, v testu se nám ukázala i jako přívětivá mašina pro rychlé cestování ve dvou.

Řada ZZR vždy patřila k trhačům rekordů a řadu let si držela prvenství v maximálním výkonu a maximální rychlosti. Přitom šla na věc vždy trochu jinak než konkurence a tu obrovskou porci výkonu vždycky dokázala zaobalit do kultivovaného projevu a tak trochu cestovatelského ducha. Čtrnáctistovka přišla na trh v roce 2008 a vloni dostala důkladnou modernizaci, která se příznivě projevila hlavně na větší obratnosti podvozku. No a letos Kawasaki pustila na trh tuhle vymazlenou verzi. A díky mírnému poladění a dvojici titanových výfuků od Akrapoviče si s výkonem 210 koní (ve vysoké rychlosti s náporovým sáním při 10500 ot/min) opět drží titul nejvýkonnějšího jednostopého stroje na trhu. Tedy ho příští rok převezme Kawasaki Ninja H2... Ale výkon ještě není všechno, po prvním svezení na téhle lahůdce se budete zajímat spíš o druhý údaj, kterým je 162 Nm točivého momentu.

Grafika využívá tradiční „kwaki“ zelenou a s černými doplňky tak trochu připomíná drápance ze znaku Monster Energy a moc pěkně zviditelňuje boční průduchy a zvýrazňuje charakter mašiny. Prostě celá ta mohutná stavba tako by všemi detaily chtěla prozradit tu lákavou pravdu, že dokáže dosáhnout hranice 300 km/h. Už zrychlení z 0-100 km/h pod tři sekundy je u 265 kg těžké mašiny docela pecka, mnohem zajímavější pocit ale je, když naplno otevřete plyn třeba kolem stoosmdesáti a celá ta věc vystřelí dopředu jak tažená na obrovském gumovém katapultu. A přitom je nástup výkonu tak hladký, kontrolovatelný a bez škubnutí nebo překvapivé špičky, že působí docela nezáludně a nenahání strach - tedy kromě strachu o řidičák, protože na ZZR život začíná až tak kolem 160 km/h.

Laďáky tomu všemu dávají úžasný řezavý zvuk a v kombinaci s obrovským objemem čtyřválce 1441 ccm mi při testu naprosto učarovaly. Takovouhle muziku prostě jinde nenajdete a vrknutí plynem na každé křižovatce doprovázené vzteklým zaduněním vám prostě nedovolí jet jen tak „na kochačku“. Posaz je zajímavým kompromisem mezi sportem a tourerem a ocení ho i jezdci delších postav, tolik místa na kolena jsem se svojí téměř dvoumetrovou postavou ještě u žádného sportovního stroje nenašel. Jasně, nízká stavba si vynutila trochu víc zalomená kolena, ale jinak super široké sedlo s upraveným tvarem nabídne pohodlí i na delší cestu. Námi testovaná verze Performance Sport má také trošku vyšší přední plexištít dělaný na delší cesty.

Přístrojovka kombinující analogové ukazatele a digitální palubní počítač je na rozdíl od běžné verze orámované černými rámečky a najdete tu všechno, co dnešní doba nabízí – ukazatel převodového stupně, teploty, průměry, spotřeby a hlavně výkonové režimy, nastavení kontroly trakce i ABS. Výkon si lze nastavit ve dvou stupních - Full a Low, ten druhý na zadní kolo pustí jen 75-80 % maximálního výkonu, zjemní odezvu na plyn a hodí se pro jízdu v dešti nebo v situaci, kdy mašinu nechtíc musíte půjčit kamarádovi ;-)

Podle nálady a charakteru trasy si navolíte i kontrolu trakce KTRC (Kawasaki traction control) do tří režimů, ale můžete si ji také úplně vypnout a vychutnat si občasný driftík nebo svezení po zadním kole. Na jedničku je to na suché silnici sportovní požitek – krásně cítíte jak kontrola trakce pouští na zadní kolo maximum výkonu, co ještě pneumatika snese, a jen občas nepatrně ubere ještě před začátkem prokluzu. Jak ale najedete na mokrou silnici, doporučuji hned přepínat na trojku, jinak každý předjížděcí manévr končí roztancovaným zadním kolem už na střední přidání plynu.

S tím pěkně koresponduje nastavení ABS, které se zde chlubí označením KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System), opět moc příjemně vyladění jak pro sportovní jízdu, tak pro cestování v dešti nebo turistiku. Jediná trochu zbytečná funkce v záplavě kontrolek nám přišla kontrolka ECO, která signalizuje ekonomickou jízdu. U mašiny tohoto typu ji asi využijete jen ve chvíli, kdy vám na dovolené i přes velkorysý objem nádrže 22 litrů dochází benzín a vy chcete opravdu spořivě dojet k nejbližší benzince?

Zadní odpružení Öhlins TTX39 vyvinuté speciálně pro tento model zpříjemňuje život při občasných jízdách se spolujezdcem díky externímu ovladači nastavení předpětí, hlavně ale potěší na rozbitých zatáčkách, kde neskutečně dokonale pohltí hrboly a mašina drží stopu jak přibitá. Vyšší hmotnost proti litrovým superbikům se projeví trochu těžkopádnějším překlápěním mezi serpentinami, na druhou stranu ale má příjemný efekt v podobě nízkého těžiště celé soupravy motorka+jezdec. Pocit z průjezdu zatáčkou je tak o hodně jistější a plynulý než na sportovní mašině a odmění vás krásným pocitem ovládání „pořádný velký mašiny“.

Samostatnou kapitolou je jízda se spolujezdcem. Vaše slečna vzadu najde široké sedlo s dobrým neklouzavým povrchem a hodně pohodlí, pokud se smíří s trochu víc zalomenýma nohama než u klasického cesťáku. To hlavní je ale sametový nástup výkonu a dobrá aerodynamika, díky čemuž vzbuzuje ZZR důvěru a pocit plynulosti a bezpečnosti – tedy pokud slečna náhodou nenakoukne na tachometr a neuvidí cifru začínající 2xx. Z hlediska řidiče je příjemné, že se po nasednutí spolujezdce nijak zvlášť nezmění ovládání mašiny, no a o tom že ani ve dvou nebude trpět nedostatkem výkonu a zátahu snad ani není třeba hovořit.

Suma sumárum – podle mého názoru se už tak hodně svérázná a výjimečná motorka ZZR dočkala ještě dokonalejší verze, která všechno umí o chloupek líp a díky laďákům dokáže nádherně vylepšit pocit z každého výletu i dovolené. Super řešení pro člověka, který si chce užít výkonu a být přitom v relativním bezpečí a pohodlí podporovaném nejmodernější elektronikou – a taky si rád připlatí za něco navíc, protože tahle poladěná verze stojí se cenou blíží k půlmilionové hranici..

Technické údaje a aktuální cenu tohoto modelu najdete pod tímto odkazem.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.