KTM Freeride E - Pokrok Nezastavíš!

Jan Sommer, Foto: Radek Lavička 1.12.2014

fotka

Vlastní zkušenost je nepřenositelná, to platí ve většině odvětví a u nového segmentu - elektro - motocklů to platí dvojnásob. Proto možnost vyzkoušení nového elektro endura z dílny KTM byla výzva, kterou nešlo odmítnout.

Test probíhal v krásné, lokalitě Berounska v prostoru bývalého lomu, takže prostoru "jak dělaného" pro tento druh stroje.

Jak je již z názvu patrné, stroj koncepčně vychází z řady Freeride, tedy menšího lehčího endura, svým způsobem určitým přechodovým typem mezi klasickým endurem a trialem. KTM v této modelové řadě nabízí především klasické motorové verze ve 2T i 4T verzi, kterou všichni známe a máme vyzkoušenou a ověřenou. Tato modelová řada rozhodně má své opodstatnění a má své zákazníky. Elektro verze této modelové řady se dala očekávat a stejně tak lze očekávat, že neskončí pouze u modelu Freeride, ale v budoucnu se s elektroverzemi budeme potkávat na stále širším poli jedno i dvou stopých vozidel.

Teď už ale k vlastnímu stroji a zásadním dotazům, které jsou nejčastěji pokládány. Stroj působí velmi lehkým dojmem, blížícímu se pocitu z jízdy na masivnějším horském - sjezdovém kole. Tento pocit ještě umocňuje koncepce brzd i prvků pružení a tlumení. Brzdy jsou (na motocykl netypicky) obě umístěny na řídítkách a pravá i levá noha vám tím pádem zůstává stále pouze na stupačce a nemá na starost ani řazení, ani brždění. Na to navazuje absence spojkové páčky, kterou nahrazuje právě páčka zadní brzdy. K tomuto konceptu bych měl asi největší výhrady, protože pokud si stroj pořizuje někdo, třeba jako doplněk k dospělému enduru, bude těžko trénovat třeba balanc na zadním kole s dávkováním zadní brzdy. Naopak tato koncepce může vyhovovat jezdcům - kolařům, kteří třeba zvolna nastupují do motorového segmentu endur, ale za předpokladu že již na kole jsou zvyklí na obrácené brzdy, tj. jako na moto přední brzda na pravé ruce.

Nyní již k vlastní jízdě. Stroj působí velmi lehkým a výborně ovladatelným dojmem. Testování probíhalo v prostou bývalého lomu, takže převážně skalnaté a místy šotolinové povrchy. Právě pro takové povrchy je, myslím si, stroj koncepce Freeride určen.

Dávkování plynu (klasicky přes otočnou rukojeť na pravém řídítku) je velmi dobré a netrpí žádnou nervózní odezvou, jako známe třeba u velkoobjemových čtyřtaktních endur. Přesto, že jsem celou dobu jezdil v plném (nejsilnějším) módu nikdy se mi nestalo, že by se skrze "předávkování" plynu zadní kolo utrhlo. Vzhledem k absenci spojky naopak chvilkama chyběl větší kroutící moment, který by u "skoro trialového stroje" zajistil třeba okamžitý odskok z kamene apod.

Co mě velmi mile překvapilo byla celková výdrž baterie. Po asi čtyřiceti minutách ježdění, které obsahovalo i strmé dlouhé skalnaté výjezdy, klesla kapacita baterie na 40 procent z plného stavu a až po hodině se systém stroje přepl do dojezdového stavu, který sníží výkon a dle údajů výrobce by měl ještě zajistit "volný dojezd" domů v radiusu cca 10 - 15 km (dle charakteristiky terénu)

Dalším pozitivním zjištěním byla rychlost nabíjení 10Ah baterie (která mimochodem váží okolo 20 kg a vyplňuje prostor v rámu, kde u konvenčních motocyklů tiká spalovací motor), která s dodávanou rychlonabíječkou se pohybuje okolo 2 hodin. Dále dle sdělení výrobce, by měla baterie vydržet cca 700 motohodin jízdní zátěže což je ohromná hodnota, vzhledem k povaze a určení tohoto stroje. Lze předpokládat, že i po překročení těchto hodnot bude baterie dále funkční ale s úbytkem funkční kapacity.

Dovolím si jenom malou kacířskou myšlenku, stroj je z důvodu evropské legislativy vybaven nevypínatelným předním a zadním světlometem, nemám toto přesně spočítáno, ale při jeho vypnutí by se dalo očekávat zvýšení akčního jízdního radiusu stroje.

Z mého pohledu jde o velmi zdařilý počin z dílny KTM, který se zjevně nezalekl velké výzvy a již z prvního modelu je čitelná promyšlenost a dotaženost detailů. Sám si tento stroj rozhodně umím představit jako doplňkovou - tréninkovou alternativu ke stávajícímu dospělému enduru, ale nejlépe s kitem zadní brzdy pro nohu, který je k dispozici v katalogu Powerparts. Se stávající kapacitou a omezeným dojezdem stroje ho nemohu doporučit na celodenní vyjížďky, ale jsem přesvědčen, že toto určení ani neměl výrobce na mysli, když model uváděl na trh. Doporučit ho vřele mohu jezdcům i jezdkyním menších a subtilnějších postav a i endurozačátečníkům, nicméně práci se spojkou a řazením zde nenatrénujete. Lze předpokládat, že v horizontu dalších let bude těchto strojů (nejenom v segmentu endur) přibývat, až jednou nastane smutný okamžik pro nás, milovníky vůně spáleného benzínu, kdy elektromotocykly a elektromobily získají majoritní podíl na trhu.

Abych článek zakončil pozitivně...víte co je výhoda tohoto elektrobiku? Můžete s ním projet řeku klidně pod vodou a neřešíte ani zalitý motor, výfuk nebo filtr ;-)

Ceník Freeride E 2015

Freeride E-SX (bez světel) - 199 000,- Kč
Freeride E-XC - 206 000,- Kč
Baterie - 90 000,- Kč
Nabíječka - 22 000,- Kč

Freeride E-SX s baterií - 289 000,- Kč
Freeride E-SX s baterií a nabíječkou - 311 000,- Kč

Freeride E-XC s baterií - 296 000,-
Freerude E-XC s baterií a nabíječkou - 318 000,- Kč

Video



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.