BMW K1600GTL v luxusním duchu

Filip Tichý 25.2.2011

fotka

Druhý den testování bavoráků v okolí Kapského města si ke zkratce GT přidal ještě L jako "Luxury" a před hotelem na nás čeká třicítka stříbrných velikánů s topcasem. Model GTL je natolik odlišný, že si i přes stejný shodný konstrukční a motorový základ jako GT zaslouží samostatný test.

Shodná konstrukce a motorový základ jako u GT se díky úplně jiné jezdecké pozici řidiče, vyššímu štítu a hlavně obrovskému kufru s opěrkou spolujezdce u GTL pocitově změnila na krále dlouhých cest. Proto před cestou vysouvám plexištít nahoru a dovnitř zasouvám navigaci Garmin s navolenou trasou. Po vyjmutí klíčku se plexi samo spustí do dolní polohy a k navigaci se nikdo nedostane, systém je přitom propojený s ovládáním palubního počítače, takže pomocí multifunkčního kolečka na levém řídítku můžete ovládat i navigaci!

Test BMW K1600GT: Přečtěte si také kompletní test sportovnějšího Káčka, kde najdete naše dojmy z motoru a ovládání těchto nových šestiválců od BMW. http://motodenik.cz/clanek/167-bmw-k1600gt-s-duchem-sportaka.html

Díky navolené trase projížďky si tak budu moct užít jízdu po Africe o samotě, i když se také budu muset sám popasovat s levostranným provozem a místním volnějším přístupem k pravidlům. Teď ještě zapojit si USB s hudbou do schránky pod koleny řidiče, vedle si dát nabíjet mobil a pro jistotu zamknout všechny kufry centrálním zamykáním - docela chytrá funkce, když vezmete v úvahu celkem pětici úložných prostor.,,

Jak tak koukám, na dnešní projížďce s námi vyrazilo i celé top vedení BMW. Je prima vidět na vlastní oči motorky řízené lidmi, kteří je navrhují, vyrábějí a starají se o jejich distribuci. Hendrik von Künheim, general manager BMW Motorrad, si vybral K1600GT, blonďaté tiskové mluvčí Liane Drews to zase zatraceně sluší na S1000RR, no a Petr Koenig, který s námi přiletěl z Prahy, to jistí zezadu na K1300S.

Ale zpět k testovanému GTL. Je neuvěřitelné, jak moc se může na první pohled skoro stejná motorka jako GT díky úplně jinému rozložení trojúhelníku ruce-nohy-sedlo lišit a posunout se do úplně jiného směru. Po přesednutí BMW K1600GTL najednou vyměníte tuhé sportovní sedlo za měkké křesílko, jen zlehka si položíte ruce na řídítka a nohy uvolněně odložíte na ploché stupačky a rázem cítíte, že to „L“ v názvu oprávněně zastupuje pojem Luxury. Funkční černý plast oproti GT nahradilo u GTL na řadě míst chromované zpracování, ve standardní výbavě už máte velkou většinu funkcí zahrnující třeba audiosystém s ovládáním la levé straně boční kapotáže.

Velký topcase s koženou opěrkou přímo láká spolujezdkyni, aby se k vám připojila k dlouhé dovolené. Ve stříbrné barvě GTL vyniklo několik krásných detailů, kterých jsem si včera u rudého GT ani nevšiml. Například svislé přítlačné spojlery na bocích kufrů, které mají za účel usměrňovat vír vzduchu obtékající zezadu motorku a zamezit házení špíny ze silnice na záď motocyklu. Z pohledu řidiče je velkým rozdílem také klenutý plexištít, který pečlivě pamatuje i na ochranu spolujezdce i za tu cenu, že velkou část cesty bude řidič koukat skrz plexi místo přes něj.

Dojem z řízení se hodně změnil, s měkounkým nižším sedlem sedíte u GTL víc „v motorce“ než „na motorce“, jako tomu bylo u GT s tuhým rovným sedlem. Luxury Tourer sice nabral pár desítek kilo navíc, ale kupodivu se s ním na místě manipuluje snad ještě lépe než u GT, protože se můžete při couvání zapřít o zadní část sedla. Za jízdy pak při přímém srovnání zaznamenáte nepatrně tlumenější projev motoru, ovšem i tady dokáže sportovní zavytí vylákat k hodně razantní jízdě daleko za rychlostními limity. Celkově ale K1600GTL díky měkčímu nastavení odpružení a snad i díky majestátní siluetě obrovského cesťáku víc vyhovuje plynulejší styl projížďky. Nastavte si tempomat a začněte se kochat výhledy na moře, na adrenalinové bláznění mi ale přeci jen víc vyhovovalo sportovnější nastavení GT...

Jen když přijdou horské zatáčky, na kufr vzadu a kila navíc prostě zapomenete a jdete si ten nářez výkonu a zátahu s vědomím kontrolních pojistek jako kontrola trakce a ABS plně užít. Ovšem ve výjezdech do průsmyku, kde jsem včera měl s GT ještě rezervu, se u GTL projevila daň za ryze cestovní posaz a začalo se nadzvedávat přední kolo a na hrbolech trochu uskakovat do stran. Těžiště je totiž o malý kousek víc dozadu a odpružení je naladěno a nepatrně měkčí setup. Kvůli velkému zadnímu kufru a měkčímu podvozku má také GTL elektronicky omezenou maximálku na 220 km/h v porovnání s maximální rychlostí 250 km/h dosahovanou sportovnějším GT. Naopak po stránce krouťáku nám spolu s kolegy z dalších zemí přišlo GTL o něco silnější v nejnižších otáčkách, byť se přítomní konstruktéři dušovali, že křivka průběhu je naprosto identická s GT. Nakonec jsme se shodli na tom, že cestovnější GTL tolik neláká tahat otáčkoměr až k červenému a nejnižší otáčky pak nepůsobí nijak nepatřičně. I tady ale trochu zarazí nutnost podřazovat před předjížděním.

K1600GTL je motorově shodné, přesto jsem večer při odečtu spotřeby zjistil, spotřebu 7,3, tedy o půl litru na sto více než včera u GT. Tady se projevil velký kufr ale i ještě lepší ochrana před větrem, díky které si tak nějak neuvědomíte, že si to už půl hodiny valíte stošedesát! Až rychlost kolem 200 vás větší citlivostí na boční vítr a mírným narůstáním nepřesnosti stopy upozorní, že jste to na pravačce asi trochu přehnali. O malý kousek vyšší spotřebu ale GTL více než kompenzuje o dost větší nádrží s celkovým objemem 26,5 litru (u GT 24 litrů).

Ve městě jsem asi nezažil ovladatelnější velký cesťák. Plynulá dodávka výkonu na zadní kolo bez náznaku zacukání, sametová spojka i nízké těžiště jsou zárukou, že ani nižší postavy s GTL nebudou mít nějak výrazné problémy. Otázkou je, jak se bude mašina chovat při obsazení ve dvou a po nacpání obrovského topcase pár desítkami kilo dovolenkové výbavy. Při testu jsem trochu litoval, že jsem dnes ujel skupině kolegů a cestuju sám bez možnosti přesednout si na chvilku k někomu na místo spolujezdce. Ochranu před větrem na druhém sedle, pohodlí opěrky a funkčnost madel proto vyzkoušíme až při jarním testu v tuzemském provozu. Ani stopaře jsem se neodvážil vzít, přeci jen na mě byli trochu moc „exotičtí“, na motorku jsem pustil jen tuhle partičku „černých pasažérů“.

Na závěr se odvážím tak trochu na tenký led úvah, jak moc ohrozí nové BMW K1600GTL dosavadního šestiválcového krále od Hondy? Gold Wing během dlouhé historie prokázal své kvality a vybudoval si okruh příznivců, přičemž staví hlavně na své mohutnosti, impozantnímu dojmu obrovských světlometů a zátahu šestiválce typu boxer úplně odspoda. To vše můžu plně potvrdit, testoval jsem ho asi před dvěma lety. Ovšem softwarové ovládání funkcí z barevného displeje namísto pomocí desítkami tlačítek, elektrické výsuvné plexi s možností snadného nastavení za jízdy, nízká spotřeba a moderní podvozek plný podpory ze strany elektroniky, o tom si stárnoucí Goldwing může nechat jen zdát. Přeci jen jde o těžkotonážní model z roku 2001, byť několikrát vylepšený, a ty roky na něm začínají být znát. Honda přitom žádnou úplně zásadní změnu neplánuje, verze oznámená pro rok 2012 je spíše facelift než revoluční nový model.

Tištěná recenze BMW K1600GT/GTL: Chcete-li si dojmy z testu tohoto motocyklu přečíst na papíře, kupte si nové číslo časopisu Supermoto.


Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.