Kawasaki Versys 650 2015 v testu

FilipT, foto: František Chobot 30.3.2015

fotka

Model silničního endurka Versys od Kawasaki byl za svoji cenu vždycky hodně dobrá motorka, ale její designéři se moc netrefili do vkusu zákazníků a nezachránil to ani facelift 2010. Ale od roku 2015 je všechno jinak, tahle mašina je nejen dobrá, ale i PĚKNÁ!

Nový design konečně poslal do historie vypouklý svislý světlomet a na jeho místo přišly dvě úzká světla navazující na tvary sportovní řady Ninja. A nový design Versysu se skvěle trefil do trendu dnešní doby a z dálky trochu připomíná další novinky letošní sezóny, BMW S1000XR ale i novou Ducati Multistrada. Ostatně posuďte sami na snímku níže, kde jsem vedle sebe novou verzi (vlevo) a předchozí verzi 2010-2014 (vpravo):

Na výše uvedené fotce ale sami vidíte, že přestože základní koncepce zůstává stejná, jsou prakticky všechny detaily včetně výfuku předělané. Vylepšené odpružení, inovovaný a silnější motor, hodně upravený posez a další změny ukazují, že už sedím vypiplané třetí generaci Versyse. A je to znát, nový Versys 2015 je o hodně lepší než předchozí.

Sedlo ve výšce 840 mm nad zemí je perfektní pro nás dlouhány, ale pochvalovat si ho budete i v případě, že měříte nad 170 cm. Pokud jste menší postavy, asi si budete přát, aby bylo vepředu trochu užší a nemuseli jste stát na špičkách. Ergonomie jezdce je trochu jiná než u předchozí verze a je super pohodlná díky širším řídítkům, o kousek sníženým stupačkám a jinému postavení sedla, díky kterému sedíte víc vepředu a víc vzpřímeně. S pohotovostní hmotností 214 kg nebudou mít problém ani subtilnější slečny, váha je i díky výfuku pod motorem hodně dole a manipulace na místě nebo třeba otáčení v pomalé rychlosti je úplně v pohodě.

Nová přední maska a plexištít s možnosti výškového nastavení funguje perfektně a naprosto jsem si ji zamiloval. Štítek je docela úzký a malý, ale dokonale chrání jezdce před vichrem a hlukem v přilbě, spolujezdec už je na tom hůř a fouká na něj trochu víc. Škoda, že Kawasaki použila ten nejjednodušší způsob nastavení výšky pomocí šroubů zvenku – v roli majitele asi občas neodoláte a na dlouhé dálniční cestě se pokusíte to za jízdy zvenku povolit a posunout štítek do lepší polohy, což není zrovna nejbezpečnější. Ale jinak velká pochvala, takhle účinný štít se může srovnávat s tou nejvyšších třídou cestovních endur za půl milionu korun! O něco menší nadšení budí pohled na externě přidané ovladače mlhovek a vyhřívaných rukojetí a přístrojovku – je na ní dost vidět, že je převzatá z naháče a zasazení do plastového pozadí, na druhou stranu je docela přehledná a má analogový otáčkoměr i zřetelný ukazatel zařazené rychlosti v samostatném budíku napravo.

Ťuknutí na startér a zaduní řadový dvouválec, který je díky výfuku směřujícímu dolů pod motorku v sedle krásně slyšet. Pro rok 2015 dostal novou elektroniku a díky ní teď má o 5 koní vyšší výkon a o 3 Nm větší krouťák – tedy výsledné maximum je 69 k při 8500 ot/min a 64 Nm při 7000 ot/min. Současně se ještě trochu snížila spotřeba a o dva litry zvětšila nádrž, takže na jejích 21 litrů můžete najet ve smíšeném cyklu přes 400 km. A živější motor je opravdu znát, zvláště když se trochu rozvášníte a začnete honit ručičku otáčkoměru až k červenému a ručičku tachometru nad 130 km/h, Versys má znatelně víc elánu a vadne pomaleji.

I nadále ale platí, že zátah je posazený víc na střed a vyplatí se řadit dřív a využívat spíš vyšší střední pásmo do 8tis otáček. Versys 650 ochotně zvedá přední kolo i na dvojku a umí vyhnat ručičku tachometru až skoro ke dvoustovce, a přitom pod vámi ječí vysokým zvukem roztočené turbíny. Trochu přitom pravda vibruje, ostatně jako každý dvouválec, přestože motor je usazený v nových silentblocích a výrobce se dušuje, že vůbec nevibruje. Otravné je to jen při zavření plynu a brzdění motorem, kdy mašina polechtá do zadku i do stupaček, jinak jsou vibrace spíš o radosti z jízdy.

Další silnou stránkou nového Versyse je výborné odpružení – přední vidlice Showa dostala o 25 mm delší zdvih a možnost nastavení předpětí i útlumu nahoře na vidlici a musím přiznat, že jsem se nestačil divi, jaký to má přínos! Po rozbité silničce Versys dokáže letět s podstatně větší jistotou a díky vzpřímenějšímu posazu i větším pohodlím než jeho předchůdce a při našem prvním jarním testu nás podvozek hodně nadchnul a může se srovnávat s podstatně vyšší třídou motocyklů.

Brzdy jsou ucházející a podle vyjádření importéra u tohoto typu motocyklu trvá jejich plné zajetí několik tis km – testovaný stroj měl najeto 1200 km a brzdy byly dost tupé se slabším náběhem a hodně necitelnou regulací, kvůli které jsem so chvíli cítit zadrnčení ABS. Zkrátka nebyly špatné, ale zbytek motorky je o dost lepší a jejich průměrnost pak člověk hned cítí jako negativum.

Praktickou stránku testovaného stroje podpořily originální kufry s perfektním designem i chytře promyšleným zavíráním pomocí klíče od motorky – i s topcasem budete mít k dispozici přes 100L prostoru. K motorce si je můžete pořídit v rámci jednoho ze stupňů výbav - Versys je v nabídce také jako Tourer, Tourer Plus a Grand Tourer. Do každého kufru se s rezervou vejde integrálka a jsou chytře zasazené do siluety motorky, navíc i po jejich sejmutí vypadá mašina k světu a nehyzdí ji žádné boční rámy.

Cestovatele asi nepotěší fakt, že kvůli výfuku pod motorem nelze přikoupit hlavní stojan, takže je čeká mazání řetězu s plně naloženou mašinou jen z bočáku. Naopak vyhřívání rukojetí mě až vyděsilo svojí účinností, když dáte plnou intenzitu, tak můžete cestovat snad i přes zimní Sibiř. Příjemnou jistotou byly i příplatkové i mlhovky, díky kterým jste v provozu opravdu pořádně vidět.

Nová Kawasaki Versys 650 je za svoji cenu hodně podařená mašina, v základu a bez ABS totiž začíná za sympatických 199 tis, za které nabídne skvělé vlastnosti pro praktické dojíždění, víkendové svezení pro radost i pro delší cestování po rozbitějších silnicích. Případní zájemci budou asi vybírat mezi jedinou konkurencí na našem trhu, kterou je Suzuki V-Strom 650 - s prakticky shodnými parametry a cenou jako u Versysu. V úvahu možná vezmou i Hondu NC750X, která ovšem nabídne podstatně nižší výkon (o 14 koní méně), nebo třeba BMW F700GS, která je naopak ještě o maličko silnější, ale zase je cenově o pár desítek tisíc výše.

Technické údaje a aktuální cenu za jednotlivé varianty výbavy najdete pod tímto odkazem.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.