Aprilia RS4 125 - první dojmy

FilipT, foto: Jan Altner 31.7.2011

fotka

Jakou má tahle malá čtyřtaktní Aprilka šanci navázat na slávu své dvoutaktní předchůdkyně RS125, vytlačené z trhu emisními i výkonnostními limity? Ještě před pořádným redakčním testem jsme tuhle horkou novinku vytáhli alesopň na půl dne na autodrom do Sosnové a zde máte první dojmy.

Devět z deseti teenagerů nadšených do motorek novou RS4 okamžitě vyhlásí za královnu krásy téhle kubatury. Design a barevná kombinace převzatá z litrové Aprilie RSV4, vítězného stroje šampionátu WSBK 2010, prostě dostanou každého. Agresivní výraz trojitého světlometu, ostré hrany kam se podíváš, kratičké a špičaté zakončení mašiny s výfukem ukrytým do boční kapotáže a k tomu dokonalé zvýraznění okrajových linií bajku svítivě červenou barvou proti černému vnitřku prozrazují, že italskému designu se nikdo nevyrovná.

Do toho září litý hliníkový rám a na něj opticky navazuje prohnutá zadní kyvka, sportovně laděné srdce mladého jezdce rozbuší i obrácená přední vidlice i radiální brzdy spolu s lehkými sportovními koly. A aby byl dojem dokonalý, vše doplňuje i sportovní přístrojovka s otáčkoměrem a doplňkovým displejem, na kterém najdete údaje o rychlosti, najetých kilometrech a také dosaženou maximální rychlost. Jen sklon přístrojovky mi přišel trochu nešikovný, krycí sklo se v každé pozici trochu leskne a odráží obraz oblohy nad vámi. Kontrolky jsou navíc dost mrňavé a například blikající šipku směrovek snadno přehlédnete. Trochu jsem zde také postrádal možnost přepnutí na hodiny nebo základní časomíru - hračky, které by tomuto stroji určitě nahnaly pár marketingových bodíků navíc.

Už po pár kilometrech je ale jasné, že tahle mašina je místo na okruh dělaná hlavně na běžné silnice a pro běžné jezdce. Dost místa i pro delší jezdce, pohodlný posaz s mírným podílem váhy na rukou i „civilní“ odpružení požírající rozbité silnice prozrazují motorku, která si bere za své bezpečí mladých milovníků kapotovaných strojů. Sedlo se tváří jako závodní placka, ale ani po dvou hodinách se neprosedí, navíc je pěkně dlouhé, takže není problém se posunout dozadu a zalehnout za malý plexištítek.

Už při prvním svezení mě nadchnul motor. Byl by nesmysl ho zkoušet srovnávat s třicetikoňovým dvoutaktním předchůdcem, nový čtyřtak je pochopitelně naladěný na legistalivní maximum 15 koní. Vodou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily a dvěma vačkami opatřený moderním vstřikováním ale svojí kultivovaností a charakterem strčí do kapsy všechny ostatní stopětadvácy na trhu. Ve spodních a středních otáčkách klidně zabírá a nenachytáte ho na žádném cukání či dusení. Jeho chvíle ale přijde v osmitisících, kdy znatelně ožije a až do 10500 ot/min ze sebe vydá to nejlepší. Konstruktérům se tak i ve slabším provedení podařilo perfektně napodobit křivku i charakter dvoutaktu!

Tomu odpovídá i přesná a citlivá převodovka - prvních pět kvaltů je poskládáno těsně za sebou. Šestka je o poznání delší a s mírným větrem v zádech není na dálnici problém digitální cifry tachometru vyhnat anž na 130 km/h, kdy už se ale začíná hlásit ke slovu poškubávání omezovače. Na rovině a bez větru počítejte s maximálnkou 120 km/h. Na běžných silnicích ale šestka dostane slovo jen občas, mnohem víc času strávíte střídáním čtyřky a pětky, která se nechá točit až do 110 km/h. Podle údajů výrobce o spotřebě se s RS4 dá jezdit už za 2,2 L/100 km, při ostřejší jízdě s plynem nadoraz pak počítejte s 3,3 L/100 km.

I v těchto vyšších rychlostech na dálnici drží stroj stabilní stopu, při krátké návštěvě okruhu v Sosnové pak ukázal i své sportovní kvality. Od předního odpružení sice nedostanete tak přímou odezvu jako u ryze okruhové mašiny typu RSV4, ale v náklonu dává velmi slušnou důvěru. Dovolí i menší korekce stopy a na výkon 15 koní má pořádnou rezervu! V běžném provozu pak zvládne i rozbité silnice či přejezdy tramvajových kolejí. Jen pokud pořádně vezmete za brzdu, předek mašiny se citelně potopí. Radiální čtyřpístková přední brzda totiž má docela razantní nástup, s dalším zvyšováním tlaku se už jejich účinek příliš nezvyšuje. Uvidíme, jak se jejich charakter ukáže po plném zajetí během plánovaného delšího redakčního testu.

Když si při návratu ze Sosnové ještě užívám zatáčky za Dubou, peru se ve mně dva protichůdné dojmy. Čtyřtaktní nástupce slavného eReSa, nová Aprilia RS4 125, je krokem vpřed v oblasti bezpečnosti, rozumu i ekologie, ale na emoce dvoutaktní divošky nikdy úplně nedosáhne. Na druhou stranu jde o jednu z nejlepších - ne-li úplně nejlepší - stopětadvácu na trhu a nese v sobě nádherný vzor a charakter vítězného stroje loňských WSBK. A toho si je vědom i výrobce, protože tuhle krásku nabízí i ve verzi replica v barvách Biaggiho stroje a navíc si ji můžete objednat i s technickou lahůdkou v podobě elektronického řazení Quickshift - kdo zkusí, jen těžko bude odolávat!



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.