Honda Crosstourer DCT

FilipT, foto:J. Altner 15.5.2012

fotka

Doba jde opravdu neúprosně dopředu. Ještě před pár lety bych nevěřil, že budu testovat cestovní enduro s véčkovým čtyřválcem a automatickou převodovkou, a že z takového stroje budu nadšený...

K testu Crosstoureru jsem se od začátku stavěl trochu rezervovaně. Kdo to kdy slyšel, nacpat rám a nadupaný čtyřválec z VFR do „endura“, byť s přívlastkem „cestovní“? A navíc s dvouspojkovou převodovkou, která postrádá páčku spojky a nabízí manuální i plně automatický režim... A již po pár desítkách kilometrů v sedle zjišťuju, že tahle kombinace dává perfektní smysl. Tohle je zkrátka něco, čemu nebudete věřit, dokud to sami nevyzkoušíte!

Na pohled je Crosstourer docela elegán, který při setkání naživo působí podstatně přitažlivěji než na fotkách či na obrazovce. Základní styl navazuje na tvar světlometu, který před pár lety přineslo nové VFR a Honda si ho drží jako charakteristický znak. Je tu zřejmý příbuzenský poměr s modely NC700X či Crossrunner, ovšem Crosstourer hodně vyniká díky ochrannému trubkovému rámu po stranách. Ten je opticky snad ještě výraznější než světlomet a u červené varianty vyniká a spolu s drátovými koly dává jasně najevo, že jde o třídu cestovních maxiendur.

Véčkový čtyřválec 1237 ccm z modelu VFR je naladěný na 129 koní maximálního výkonu a to nejlepší předvádí ve středních otáčkách. Tady dokáže chlapácky zatáhnout a dát každé projížďce tu správnou šťávu, nenačapáte ho na žádném výkonovém poklesu, ostatně hodnota 126 Nm krouťáku hovoří sama za sebe! S chraplavě řezavým zvukem dává najevo, že tohle je Véčkový motor, ovšem hutný ječivý tón ve vyšších otáčkách zase prozrazuje velkoobjemový čtyřválec. Dohromady to dává nádherný koncert, který neustále láká vzít pořádně za plyn a trochu to stádo koní prohnat. Tady si Honda zaslouží velkou pochvalu. Nejen že dokázala výfuk naladit na moc pěknou notu, ale taky mu dala klasický elegantní tvar, to je v dnešní době divokých výfuků docela rarita!

Výkon se na zadní kolo dostává přes kardan, také převzatý z VFR. Ten se na jedničku ozve mírným hučením, od dvojky výše už o něm ale nevíte. No a mezi tím sedí dvouspojková převodovka DCT. Tu odhalíte podle chybějící páčky spojky a podle vystouplého víka na pravé straně motoru, na které si bohužel občas trochu kopnete špičkou pravé nohy. Ovšem právě převodovka DCT v testu hodně příjemně překvapila, což jsem u stroje z kategorie cestovních maxiendur zrovna nečekal. Rozjezd bez spojky je plynulý a přesně tak razantní, s jakou rázností vezmete za plyn. A pak už si jen levým palcem a ukazováčkem sázíte kvalty a užíváte si jízdu v manuálním režimu. Řazení jednotlivých kvaltů je díky dvouspojkové technologii okamžité a bez cukání, takhle plynule to prostě s klasickou převodovkou nikdy nepůjde. V příplatkové výbavě si můžete objednat i nožní řadičku, pokud jste zvyklí na řazení levou nohou nebo pokud vám páčky na levé rukojeti přijdou trochu mimo dosah ruky.

Věřte nebo nevěřte, ale automatické režimy řazení jsou u tohoto stroje tak dobré, že po chvíli zapomenete na manuál, přepnete na automatické řazení a necháte to na Crosstoureru. Standardní režim D jsem po chvíli zavrhnul - jde o spořivé nastavení pro klidnou jízdu třeba o dovolené, ovšem už v sedmdesátce máte zařazenou šestku a motor je pocitově trochu podtočený. Mnohem víc mi sednul režim S (Sport), který, a neříkám to rád, prostě po většinu času řadil přesně tak, jak bych si přál, nebo dokonce ještě líp! Třeba poctivé podřazování a brzděni motorem při dojezdu na semafor bych si takhle precizně s manuální převodovkou asi nevychutnal. A úžasné na tom je, že navíc nepřicházíte o kontrolu nad strojem, protože pomocí tlačítek na levé rukojeti do můžete automatice kecat a kdykoli jí dát pokyn, aby na chvíli přeřadila výš nebo třeba před předjížděcím manévrem podřadila.

Když to shrnu, při běžném ježdění je DCT prostě dokonalá. Sice kvůli absenci páčky spojky ubere požitku z aktivní jízdy, ale s automatem na druhou stranu nabídne nebývalou míru pohodlí a pro řadu jezdců může být přínosem ta jistota, že mají v každé situaci nachystanou přesně tu správnou rychlost - a když ne, DCT umí díky spolupráci dvou spojek podřadit třeba o dva kvalty doslova v okamžiku. Slabší stránka DCT se projeví až opravdu razantní jízdě, kdy jedete na doraz a chcete si řadit ručně, abyste měli naprostou kontrolu nad strojem. Pak už jsou páčky na levé ruce trochu nešikovné, protože při ostré jízdě stylem brzda - plyn se chcete radši pevně držet řídítek a šimrání malých páček řazení v tanci mezi zatáčkami trochu zhoršuje ovladatelnost. Ovšem milovníci adrenalinového svezení budou určitě volit klasickou převodovku, takže bych to nebral jako nevýhodu.

Jízdní pozici nelze vytknout ani to nejmenší, uvolněný posaz a ideálně napřažené ruce ukazují, že tady si inženýři pečlivě proměřili úhly konkurence a zvolili ty nejlepší poměry. Snad jen výška sedla 850 mm může být trochu problém pro menší postavy, my dlouháni jsme. Sedlo je relativně komfortní - proč relativně? Konkurence v této třídě totiž většinou nabízí o něco větší a bohatší „fotely“. A to samé platí pro digitální přístrojovku. Displej je sice perfektně poskládaný a dobře chráněný před sluncem, takže za každé situace máte dobrý přehled o všem důležitém, ale na kulatý analogový otáčkoměr to zkrátka nemá. Šikovný je palubní počítač, který umí ukázat průměrnou i okamžitou spotřebu a řadu dalších údajů, ještě by se ale hodilo přepínání funkcí na řídítkách. Zajímavostí je pak vypínač kontroly trakce - to když si chcete trochu zahrabat mimo silnici nebo to zkusit chvíli po zadním?

Propojené brzdy se systémem C-ABS dokonale dávkují účinek mezi přední a zadní kolo a zvládnou Crosstourer zabrzdit doslova na fleku, kdy máte co dělat, abyste se udrželi v sedle. Však také mají co krotit, mohutný zátah mohutného motoru je totiž vykoupen poměrně mohutnou hmotností. 275 kg provozní hmotnosti na papíře vypadá jako strašidelná hodnota, ale v praxi to vůbec nepoznáte a pocitově jsem hádal něco pod 250 kg - a to ještě námi testovaná verze s DCT měla o 10 kg víc! Veškerá hmota je pěkně nízko a uprostřed, takže ji vlastně necítíte ani při stání na místě. Okamžitě po rozjezdu přestáváte masu hmoty vnímat a mašina je pěkně čilá a obratná. Uvidíme později, jak se projeví osazení kufrů a jízda s plnou zátěží a spolujezdcem.

Na silnici se stoj chová úplně čistě a sebejistě. Motor umí ukázat svaly a v každém momentu máte bohatou výkonovou rezervu. Automat díky dvěma spojkám necukne a řazení tak vůbec nevadí ani v náklonech. Přitom ale jezdec ani na chvíli nemá pocit jako na skútru ale pořád se cítí jako na motorce. Stroj se vodí jako by měl 150 kg. Čistá stopa, krásně vykroužené oblouky, jen u hodně utažených zatáček je znát váha a setrvačnost a stroj to nemilosrdně táhne ven z oblouku.. tady fakt bacha, Slapy směr nahoru na vyhlídku jsou dost zrádné. S vyššími zdvihy projedete každou díru a výmol, díky propojeným brzdám ale odpadá protivné potápění předku při brzdění. Jen na hodně rozbité silnici se přední kolo ve větší rychlosti trochu rozskáče a ztrácí jistotu. Při tom všem vás podrží pneumatiky Scorpion Trail, které jsou díky tuhým ráfkům po vzoru drátových modelů GS bezdušové.

Po nějakých 400 km v sedle ve mně uzrál pocit, že kdo chce cestovat ve velkém stylu, musí nutně tohohle tourera brát v potaz. Štítek na vyšší polohu funguje vzorně a pro dálniční přesuny i mojí dvoumetrové postavě stačilo jen mírné přikrčení, plexi totiž funguje naprosto bez turbulencí. Na dálnici bylo také dost času sledovat na displeji spotřebu paliva. Při klidných přesunech 120 km/h se mi ukázalo 5,5 L/100 km a při závěrečném měření při tankování jsme vypočítali průměr při hodně svižném testu kolem 7 litrů. To je při velikosti nádrže 21,5 l vcelku slušný výsledek!

A jaký je závěrečný dojem? Honda Crosstourer je rychlý a majestátní cestovní stroj s vytříbeným chováním a siláckým projevem. Přestože v redakci nedáme dopustit na klasické řazení, musím uznat, že ve spojení s dvouspojkovou převodovkou DCT bude Crosstourer ideální volbou pro řadu jezdců, kteří netouží po adrenalinové jízdě a dají přednost cestovnímu pohodlí a jistotě. Elegantní vzhled, chytlavý zvuk a projev motoru a vyvážené vlastnosti spolu s pověstnou kvalitou strojů Honda dělají z Crosstourera opravdu lákavou nabídku!

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Oficiální video



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.