Aprilia Dorsoduro 1.2 ABS/ATC 2012

FilipT, foto: Jan Altner 8.8.2012

fotka

Je až neuvěřitelné, o kolik je nová dvanáctistovka Dorsoduro 2012 lepší než první verze! Zatímco před rokem a půl jsme při testu krotili nekompromisní buchar, letos jsme si neskutečně užívali na obratné mašině!

Inovované Dorsoduro pro letošní sezónu dostalo pár drobných změn, ale jejich účinek nás naprosto dostal. Fakticky jsem nečekal, že tahle mašina bude působit úplně jiným dojmem a prostě mě nepustí ze sedla! Zatímco vloni jsem se při testu s respektem povozil a druhý den stroj předal kolegovi a začal sepisovat článek o náročném stroji budícím respekt, letošní model naprosto pohltil. Za odpoledne jsem vyjel tři nádrže, než jsem se nasytil téhle italské lahůdky a pustila mě dokonale vysmátého se sedla!

A kolega v redakci na tom byl úplně stejně - nadšený výraz a opravdu vážné úvahy, že tohle prostě potřebuje do garáže. Papírové změny přitom vypadají skoro nepodstatně - snížila se hmotnost o 3 kg, změnilo se nastavení odpružení a byla inovována elektronika. Jak je možné, že velké Dorsoduro je najednou docela obratná a ochotná mašina, a přitom pořád „má koule“ jako předloňský model?

Snížení hmotnosti o 3 kg nevypadá jako podstatná hodnota, dokud se nedozvíte, že přes dvě kila byla odlehčená samotná kola přechodem na model z RSV4R. Spolu s tím konstruktéři zapracovali na odpružení a výsledkem jsou podstatně nižší setrvačnosti valivých a neodpružených hmot. K tomu se pak přidalo nastavení elektroniky, takže elektronický plyn je najednou o poznání klidnější a přestože má pořád stejnou sílu, už ho nenachytáte při cuknutí nebo bloknutí zadního kola.

Elektronický plyn je sice stále tu a tam cítit trochu jinak než přímé ovládání lankem, ale už to je spíš ku prospěchu věci a nemáte pocit, že za vás řídí někdo jiný. Přitom to ale i nadále je ten zábavný buchar s zátahem odspodu a maximálním výkonem 130 koní při 8700 ot/min, krouťákem 115 Nm a možností nastavení režimů Sport, Touring nebo Rain. Stejně tak si můžete nastavit systém kontroly trakce a říci si, kolik volnosti vám má systém nechat při zvedání předního kola či prokluzu zadku. A pokud si rádi užíváte brzdné drifty, můžete si podobným způsobem vypnout i ABS.

Nové Dorsoduro - a označení „nové“ si model 2012 opravdu zaslouží - na místě rozeznáte od prvního modelu jen podle atraktivnější grafiky. Hned po rozjezdu ale nebudete věřit, že sedíte na stejném stroji. Mašina se najednou nechá mnohem ochotněji skládat do náklonu, podrží vás i v utažených zatáčkách a ani proplétání mezi auty na semaforech najednou není žádná námaha. Skoro jsem měl dojem, jestli mi v ASpiritu nepodstrčili menší Dorsoduro 750!

Ne, nepodstrčili, to je zjevné hned jak se silnice trochu rozšíří a přijdou táhlé zatáčky. Tady se projeví pár desítek koní navíc a začíná vysokorychlostní zábava na nádherně překoňované mašině. Odpružení je přitom docela tuhé a stroj dobře drží stopu, spolehnout se můžete na kvalitní brzdy, byť i nadále se trošku hůř dávkují, když chcete jen tak trošku přibrzdit. A protože v ASpiritu ještě přidali laďáky ARROW, na požitku z projížďky se podepíše i úžasný zvuk. Je přitom jen na vás, jak moc si necháte pomáhat elektronikou.

Dorsoduro jsem vždy považoval za motocykl pro lidi, kteří hledají maximální prožitek z kratších sportovních projížděk. Teď ale zjišťuju, že bych si tuhle nádhernou mašinu dokázal představit i na dojíždění do zaměstnání nebo na dovolenou (i když spíš asi bez spolujezdce). Kašlu na to, že odpružení je na hodně rozbitých silnicích docela tuhé, že je to pro nižší postavy docela vysoká mašina, že sedlo je po dvou hodinách už dost cítit, že na vás na dálnici krutě fouká a že za pár let pravděpodobně přijdete o řidičák. Ten požitek z jízdy a krocení pořádného dvouválcového stáda koní ve sportovním rytmu za to prostě stojí a je jedno, jestli jedete 50 nebo 500 kilometrů. Věřte že si každý kilometr neskutečně užijete!

Při testu jsem spotřebu sledoval opravdu jen okrajivě. U mašiny tohoto ražení to prostě není to rozhodující a musím přiznat, že mi spotřeba vycházela kolem 10 L/100km, přestože se s Dorsdurem dá jezdit i pod 6 L. Na závěr bude zajímavé se podívat i na prodejní cenu - za 260tisíc se v této kategorii nabízí snad jen litrové SMC od KTM, jinak musíte sáhnout do peněženky podstatně hlouběji a podívat se po nabídce Ducati.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.