Dominik Jůda: Rozhovor s takovým normálním závodníkem

Jiří Mikšík 25.2.2016 zdroj: @Marek Hrodek

fotka

Rozhovory se světovými Stars jako jsou třeba Valentino Rossi, Marc Marquez nebo Jorge Lorenzo, ty jsou skoro na denním pořádku, stejně jako s našimi hvězdami Karlem Abrahamem či Jakubem Kornfeilem.

Ale takový úplně normální obyčejný český jezdec? To jsme ještě nezkoušeli! Takže premiéra.

Jak ses dostal k ježdění na motorce?
"K ježdění jsem se dostal tak, že jsem dvakrát navštívil volné jízdy v Mostě. To sem měl ještě Suzuki GSX-R 600 K3. Bavilo mě jezdit rychle na silnici, takže nebyl pochyb o tom, že na okruhu by mě to bavilo méně. Poté jsem vyměnil svou K3 za K7 750 a zkusil okruhové dny s agenturou. V tu chvíli jsem věděl, že mám jasno, co chci a za čím si půjdu. Ovšem nečekal sem, že se to až tak zvrtne :)"

Když jsi nastoupil na svůj první ostrý závod, jaké to bylo?
"Jestli můžu brát ostrý závod i u agentury, což snad můžu, protože i tam kvalita už dnes je, tak to bylo 2012 právě na zmiňované K7.
Závod je pro mě vždy vším, kde ze sebe vybiju adrenalin, ale i ta nervozita, stres, vždy mě pálí žáha, že ani jíst nemůžu, to vše stojí za ten pocit, který prožívám, když se odstartuje. Nikdy nezapomenu na své první vítězství v Mostě na KTM SuperDuke v roce 2013 ve třídě Naked."

Když sleduji tvou kariéru za poslední dva roky, hodně stoupáš ve svých výsledcích. Jak moc na sobě pracuješ?
"Myslím, že je to trošku tím, že tomu dávám opravdu hodně a snažím se jít dál a dál. Jak se říká, když někdo něco chce, jde všechno. To platí při všem, jen někomu to jde od ruky lépe a někdo se musí snažit trochu více. Já mám výhodu, že se nebojím, takže se dokážu rychle posouvat. Nesmíte chtít jen jezdit rychle, ale zkoušet věci zvlášť, tedy jednotlivé úseky, jen brzdy nebo se naopak zaměřit na výjezdy nebo naopak průjezd zatáčkou. Chce to hodně tréninku a opravdu se snažit přemýšlet o všem co a jak máš na dráze dělat."

Když bys měl zhodnotit podporu pro sebe a tento sport, je to jen o penězích? Nebo se dá sportovat i bez velké podpory sponzorů?
"Je to hodně drahý sport a peníze v něm hrají velikou roli, bohužel nejvíc smutný na tom je, že jsou ty peníze nenávratný. Spousta lidi se mě ptá... A kolik si tím vyděláš, tak se jen tak usměju .
Problémem je, že nyní jsem se dostal na hranici, do které jsem to lepil nějakým přirozeným „talentem“ a teď jsou přede mnou kluci, kteří mají jak talent, tak peníze. Když to začnete myslet opravdu vážně, tak musíte začít řešit techniku, gumy, ale i dobré zázemí v boxech. Tohle už pak leze ne do desítek tisíc, ale výrazně výše a tam je pomoc partnerů a sponzorů klíčová.
Ovšem do tohoto roku jsem jel bez úplné podpory a taky to šlo. Pokud někdo bude chtít jezdit jen pro zábavu, tak se to utáhnout dá, ač to taky nestojí stokorunu."

Viděl jsem tě, že umíš poskočit v poli i ke konci závodu. Myslíš, že je to i fyzickou přípravou nebo spolehlivá technika, či jiný fígl?
"Abych pravdu řekl, tak fyzicky sem se nikdy moc nepřipravoval :) Technika mi letos perfektně fungovala jen v Mostě a to jen jeden den (smích), než sem motorku celou nakonec rozstřelil. Myslím, že nejvíc dělá mé bojovné srdíčko, kdy se dokážu strašně kousnout a dát do toho úplně vše nad rámec sil. Ke konci závodu spousta jezdců začne zpomalovat a já to furt držím, co to jde, občas to končí tak, že už v mávacím kole nezvednu ani ruku nebo jsem se jednou skoro pozvracel do helmy, což by bylo trošku nemilé :)"

Jaké plány do budoucna máš?
"Rozhodně odjet celé Alpe Adria ve třídě 600 a proložit to pár přírodňáky. Co bude dál, je hodně v oblacích. Uvidíme, jak bude šlapat tým, jestli se podaří sehnat nějaké sponzory, kteří by pomohli tomu všemu úsilí.
Pokud by vše ideálně klapalo, tak bych na 2017 vyzkoušel potrápit kluky v litrech. V tuhle chvíli tomu dávám maximum, ale bez sponzorů větší skok dopředu půjde ztuha."

Vím, že už figuruješ i jako instruktor, baví tě tahle část tvého motorkářského života?
"Jsem rád, že se na to ptáš. Ano, takhle věc mě hodně baví. Rád předávám mé zkušenosti a baví mě pomáhat zrychlit a jezdit bezpečně. Mám svůj malinko specifický přístup, kde hodně vycházím z mých postupných kroků ke zrychlení a lepší jízdě. Přeci jen jsem všechno tohle řešil ještě nedávno, a stále řeším. Všechny trápí podobné překážky. Můj sen je vzít pár kluku a udělat z nich závodníky."

Chtěl bys tento sport víc propagovat mezi lidi, nebo máš raději uzavřenou skupinu známých?
"Jasně, chci tento sport propagovat co nejvíc. Zaslouží si to. Přeci jen vyhrávat se musí pro někoho, a když vás pak ještě někdo pochválí. :) Moc bych si přál, kdyby na závody začalo chodit více lidí. Atmosféra na přírodních tratích je neuvěřitelná a je škoda, že tomu není tak i na dromu."

Můžou Tě lidi někde sledovat?
"Ano, založili jsme na facebooku moji FanPage Dominik Jůda #69, kde budeme rozebírat můj závodní život, výsledky a aktuality ze závodů, ale také chci věnovat hodně prostoru moto škole, tipům a názorům na motorky, gumy a třeba i bábovky, abych si tam každý něco našel. :-) Takže to sledujte."

Chtěl bys vzkázat něco fanouškům motorek?
"Každý jezdec si moc cení jakékoliv podpory od fanoušků. Vždy to mile potěší a dodá tomu trošku toho, proč to děláme. Tak držte všem palce a přijeďte se někdy podívat na závody třeba v Mostě nebo zafandit na přírodňáky."

 

Další články z rubriky:

    

    Videa

    Instagram

    
    

    Motodenik.cz

    © 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.